kan stro eten kwaad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

kan stro eten kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:45

Mijn paard staat sinds 2 dagen op een nieuwe stal. JHIj krijgt daar 2 plakjes hooi en gaat nu overdag een paar uurtjes op het land. Ik ben ook van plan om hooi bij te voeren ,kan ik kopen bij de stal,dus wil er 2 of 3 plakjes bij geven per dag. Maar hij eet nu zowat zijn halve stal leeg aan stro,denk ook door stress,krijgen ze hier snel koliek van?

karton

Re: kan stro eten kwaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:46

Ik weet niet hoe snel.. Maar mijn paard heeft wel strokoliek gehad.
Dat kwam omdat hij altijd op het land had gestaan, toen ineens op een stal met stro kwam. En ja, het is een haflinger ; die eten alles.
Ik weet dus niet of het snel kan gebeuren, of het kwaad kan. Maar misschien kun je eerst zaagsel, dan langszaam zaagsel en stro doen en dan uiteindelijk helemaal stro doen. Ik weet het niet precies hoor.. Ik weet in ieder geval dat het bestaat..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:51

Een gezond paard krijgt niet zomaar (stro)koliek. Veel stro vreten is wel een teken dat je paard te weinig ruwvoer krijgt. Meer hooi voeren is duidelijk nodig - maar dat ga je ook doen.
Zorg voor veel afleiding en lichaamsbeweging, en zorg ervoor dat je paard goed ontwormd is. Slecht ontwormd en geen beweging in combinatie met stress en veel stro eten kan wel net de balans doen omslaan naar koliek.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:55

teveel stro kan verstoppingskoliek veroorzaken, zorg idd dat er genoeg ruw voer ( hooi ) aanwezig is. Het kan ook gewoon uit verveling komen. Stro op zich is geheel niet slecht om te eten, het is gewoon vulling. En hoeveel is de halve stal leeg eten? Ligt er 1 of twee balen stro in? Of een halfje?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:22

Mijne is een beetje kieskeurig... Toen ze nog op de manège stond en ze met bepaalde periodes kuil kreeg - wat ze hoegenaamd niet lust - vond ze er niet beter op dan haar kuil door de hele stal te verspreiden en haar stro op te eten...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:26

mijn paard eet soms ook stro, maar ze zoek altijd iets bepaald..
Ze is dus constant bezig met iets zoeken tussen het stro en eet af en toe een strootje mee..
Ze krijgt 3x per dag biks en 's nachts kuil (zo is dat met de manege geregeld; ik kan er niks aan doen)...
Ik denk dat het geen kwaad kan als ze maar niet de hele stal in 1 dag leeg hebben gegeten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:34

zolang je paard voldoende beweging krijgt is stro eten niet zo erg..
het duidt er wel op dat ze waarschijnlijk te weinig hooi krijgt, of juist hooi wat erg dun is en fijn.
dan gaan ze ook stro eten om tekort aan ruwvoer aan te vullen.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 20:47

Heb geen idee hoeveel stro er in die stal gaat,maar elke dag wordt echt alles eruit gehaald,ligt niet een hele dikke laag op zich

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:30

Ibbel schreef:
Een gezond paard krijgt niet zomaar (stro)koliek.

Volgens mij is de mijne best gezond. Maar het was ook onder bepaalde omstandigheden. Hij stond al 3 jaar op de wei, niet mee gedaan, kreeg ineens een stal met stro en nouja.. Toen heeft hij toch echt strokoliek gehad.
Hij eet nu nog wel wat stro. Maar wij doen meestal uitmesten, en dan het 'vieze' stro erover heen trekken, zodat hij niet echt zin heeft om dat stro op te eten. Ik weet niet of het erg veel scheelt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:46

op zich kan stro eten geen kwaad. de mijne eten ook stro, en ik heb zelfs een soort stro speciaal om te eten Vork .

maar als je denkt dat ze te veel stro eet, kun je proberen of ze het ook nog lust met azijn erover }> . doe azijn in een plantenspuit en spray dat over het stro. sommige eten er dan minder of helemaal niets meer van. al heb ik er 1 gehad die stro met lekkerder vond dan zonder Vingers aflikken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:10

Ook wij voeren gewoon stro bij, geen probleem.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:19

Mijn paard eet de hele dag stro. Hij versiert er zijn etensbak mee, maakt er vogelnestjes van, maakt een "etalage".
Ik heb ooit aan de DA gevraagd of hij van stro eten koliek kon krijgen.
Haar antwoord: "Het kan op zich wel, maar dan zou hij het allang gekregen hebben". (Hij is 19). Overigens heeft hij wel ooit koliek gehad maar niet van het stro eten.

draver1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:20

Mijn paard is een stress eter en heeft dus al 6x koliek gehad van stro.Ze at in een paar uurtjes tijd haar hele box kaal! Vork Daar lag dan een halve baal in ongeveer.Heb alles geprobeerd ook azijn erover maar niks hielp.Nu staat ze op vlas en heeft nooit geen koliek meer gehad.Ik denk dat het ook aan het paard ligt,een paar happen kan geen kwaad maar als ze heel neurotisch grote happen nemen dan zou ik kijken of er geen andere bodembedekking mogelijk is.Succes ermee!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:43

als je een stresseter hebt kan ik me voorstellen dat je met stro een probleem kunt krijgen. maar vlas is ook gevaarlijk, ik heb ergens gelezen dat dat heel erg uitzet en daardoor ook weer verstopping en koliek kan veroorzaken.

en die van mij die de stro al lekkerder vond met dan zonder vrat een volle box met vlas leeg. en dat was echt geen stresseter.

ik zou het dus nog even aankijken wat er gebeurt, voor hetzelfde is het met een paar dagen over dat eten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 06:44

vroeger voerde wij erwtenstro bij. Dit is een slag ruwer dan gewoon stro en dus moeten ze er nog beter ( langer) op kauwen.
Weet je wat het is, het ene paard is super gevoelig en krijgt koliek als hij al naar de wateremmer kijkt na werk. De ander kan 10 liter opdrinken en heeft geen probleem.
Veel dingen werken op de maag ( stress in het bijzonder ) en dit kan problemen geven.
Bepaalde soorten koliek kan je voorkomen, maar de beste paarden hebben het wel eens (o.a. Ferro is er in februari aan overleden ) en kan je weinig aan doen om het te voorkomen.
Zolang jij zorgt dat hij genoeg hooi krijgt dan zal hij waarschijnlijk eerst zijn hooi opeten en de honger stillen en als bezigheid aan het stro beginnen. Moest je paard last hebben van stro dan zou je het toch wel al snel gemerkt hebben.
Stro an zich is geheel geen probleem...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:17

Onze paarden eten ook van het stro, vinden ze lekker. Als de paarden gewent zijn om op stro te staan, dan geeft het meestal geen problemen. Maar 2 plakken hooi is erg weinig, ik zou er dus idd 2 of 3 plakken per dag bijvoeren!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:41

toen mijn paardje 3 maand op stalrust moest heeft ze ook wel eens koliek gekregen omdat alles verstopt zat vanbinnen... door verveling begon ze al haar stro op te eten,ookal kreeg ze genoeg ander eten bij.

mijn pony heeft vroeger altijd stro gegeten in zijn stal en heeft nooit van iets last had.

denk dat het wat verschilt van paard tot paard en hoeveel ze buiten komen

draver1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:07

Ja daar heeft rina ook weer gelijk in,vlas is ook slecht als je paard het eet.Die van mij is er gelukkig mee gestopt maar voor het zelfde geld had ze dit nog lekkerder gevonden.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:39

IK heb nu hooi erbij gekocht,en geef 2plakken erbij. Maar hij ging net alsnoig het stro eten,toen ik hooi erbij legte. Het is heel dun stro wat ze hebben.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:02

Utah heeft al 3x stro koliek gehad.. En waarom?? Ze staat de hele dag op de wei, krijgt voldoende hooi.. Maar ze eet gewoon stro.. En ze is er gevoelig voor...
Momenteel staat ze samen met haar moeder in een stro stal, dit gaat goed omdat ze 14 uur op een dag buiten loopt, en dus niet vel stro binnenkrijgt. Echter als ze naar een ander (keuring, of kliniek voor inseminatie) gaat MOET ze op zaagsel.. We hebben dr tot 2x toe bijna afgegeven en dat was volgens mij wel meer dan genoeg...

Dus mijn tip: Als ie teveel stro eet, zet m ajb op zaagsel, en voer evt 1 plak stro per dag bij. dat kan geen kwaad.... Ik voorkom liever, dan dat ik moet genezen!