beoordeel exterieur!! aub!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

beoordeel exterieur!! aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:46

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik ga waarschijnlijk bij dit paard kijken en wil ff jullie mening, het is een 10jarige merrie van 1.73! bedankt!!

melmzs

Re: beoordeel exterieur!! aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:49

te rechte kont, beetje tuiger kont, op een foto lijkt het of hij beetje onderhals heeft( kan ik matuurlijk niet zo zeggen)
heel leuk hoofdje!!!
klein beetje korte voorbenen, jammer van zijn recht rug/ kont, veder een mooi paardje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:53

oei...n
ou zie meteen al dat de lendenen niet goed zijn, lichte karperrug.

de schoft vind ik ook niet goed, ze is voor de schoft net
iets "ingesneden"( een licht deukje zeg maar vlak voor de schoft,waar die overgaat in de hals)

naar mijn menig zit er een lichte hertehals op, wel een kort halsje, maar weinig bespierd. lijkt me moelijk naar benee te rijden.
kan je denk ik haast wel zeker in de toekomst problemen mee verwachten...
verder vind ik de stand van de voorbenen niet mooi, staan naar mijn mening iets raar in de knie.
achterbeen, ja pff...vind het wat lang, en dat kruis...

neej, niet mijn paard, sorry.....

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:54

Ik ga met bovenstaande mee. Dit is ook mijn type paard niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:56

De overgang van rug naar achterhand gaat alles behalve soepel en lijkt inderdaad wat kort in eht voorbeen. Aan de hele bespiering te zine lijkt dit paard wat rugproblemen te hebben.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:57

ik heb er verder geen verstand van maar ik vind het een erg leuk paard om te zien!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 19:02

van de kont was me ook al opgevallen! jeetje.. ik zie dat ik er maar weinig verstand van heb.. mensen die met me mee willen als ik eens ergens ga kijken? haha die bij me in de buurt wonen? ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:21

weet je wat je moet doen?

is echt een hele goede tip!!
ga naar de ruitersportzaak, en koop het boekje:

"het paard in partjes"

daar staan allemaal beschrijvingen in en foto's van verschillende fouten in de bouw van paarden, als je die helemaal goed doorkijkt en gaat vergelijken leer je er heel wat van...
helpt bij mij wel! Haha!

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:26

ik heb er niet veel verstand van maar als ik net las wat ellepel schreef ga ik daar wel in mee.....
niet echt een mooi paardje (sorry)
en idd lijkt me haar moeilijk naar beneden te rijden en voor de dressuur is ze volgens mij niet echt goed gechikt

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:41

Eerste wta ik zei tegen mezelf was onderhals.. En kont is een beetje raar en voor de rest ga ik ook mee met de anderen, alhoewel ik er verder weinig verstand van heb Knipoog

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:47

de rug viel me gelijk op, haar hals vond ik wel meevallen, en idd ook n btje korte voorbeentjes!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:47

Arm bespierd, met name in rug en hals. Steile schouder, beenstanden zo te zien goed (je hebt geen foto's van recht voor en achter), mooie korte pijpbeenderen. Lang in de rug, maar dat is in principe normaal voor een merrie. Lichte karperrug, zou door een osteopaat msschien wel goed te krijgen zijn.
Geen typisch rijpaard, meer basispaard neigend naar tuigtype.
Bovenlijn (hals en rug) lijkt slechter dan hij is omdat hij niet goed bespierd is. Met een hoop werk en wat fysiotherapeutische/osteopatische behandeling is hier best nog wel wat van te maken.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:05

ja al die spieren etc vallen mij niet op, het enige wat ik dacht was; jemig wat een mega oren (eerste foto) maar neem je eigen stalbaas/DA mee, dat heb ik ook gedaan.

kijken kost niks dus dat zou ik sowieso wel doen maar dan wel samen met iemand met kennis!

veel plezier

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:17

Ik vind die grote oren erg leuk juist en ze heeft een heel lief koppie Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:26

Voor dressuurpaard? Nee,idd karperrug en een lichte hertenhals..en ook nog een beetje onderstandig..als het paard jonger was zou je er nog wel wat van kunnen maken met training maar ze is al 10..voor recreatie denk ik wel dat het een leuk paard is..alleen echt erg jammer van die hertenhals..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:29

is dit trouwens een paard met papier?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:50

Hoofd-halsverbinding is niet zo verkeerd. De nek had iets langer gemogen, maar bij de kaak lijkt ze genoeg ruimte te hebben.

De halslengte is normaal, misschien ietsje kort. De halsbespiering is arm, de hals komt ietsjepietsje diep uit de borst lijkth et wel.

De romprichting is neerwaarts, oftewel, de voorbenen zijn wat kort.

De schoft is lang en ietsje laag. De rug is wat strak, en de lendenen ook ietsje pietsje (bespiering is niet optimaal). De helling van het kruis weinig, ze heeft een wat recht kruis.

Schouder is iets steil.

Stand achterbeen lijkt op de eerste foto normaal, op de tweede lijkt het iets sabelbenig. Hier kan ik dus niets van zeggen zo.

De koten zijn kort. Bij de achterhoeven lijkt ze gebroken voetassen te hebben. De voorhoeven zie je niet door het gras, dus niets over te zeggen.

Hoe ze loopt is natuurlijk ook belangrijk.
Als je de laatste foto bekijkt, dan zie je dat het misschien best een mooi dier kan zijn onder het zadel. Uiterlijk zegt niet alles.

Ik vind het meer een gebruiksdier dan een fokdier.

Overigens nog 1 puntje als je gaat kijken: linksvoor lijkt ze iets bol in de knie te staan.

MAAR: van een foto kun je geen paard beoordelen, ga kijken als de prijs je aanstaat en het uiterlijk van het dier.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:15

Niet ieder paard is perfect. Ik denk dat je aan dit paard een leuke allrounder zult hebben, maar niet direct een dressuurpaard. Dat is hierboven al beschreven. Ze heeft wel veel rib.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:40

ja het paard heeft papier, als ik het goed heb een trakhener..maar zouden jullie het me aanbevelen als ik een dresuurpaardje zoek en een recreatie paardje, ik wil natuurlijk geen problemen en het liefst lang plezier van mn paard..thanx voor reacties!nu kijk ik er al anders tegenaan..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:44

Als recreatiepaardje zou het best kunnen hoor! Zolang het karakter goed is en het paard gezond, zie ik geen problemen Lachen

En dressuur, ja, wil je echt wedstrijden rijden? En dan ook ver komen, of is het meer af en toe eens een wedstrijdje voor de gezelligheid?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:08

ellepel schreef:
oei...n
ou zie meteen al dat de lendenen niet goed zijn, lichte karperrug.

de schoft vind ik ook niet goed, ze is voor de schoft net
iets "ingesneden"( een licht deukje zeg maar vlak voor de schoft,waar die overgaat in de hals)

naar mijn menig zit er een lichte hertehals op, wel een kort halsje, maar weinig bespierd. lijkt me moelijk naar benee te rijden.
kan je denk ik haast wel zeker in de toekomst problemen mee verwachten...
verder vind ik de stand van de voorbenen niet mooi, staan naar mijn mening iets raar in de knie.
achterbeen, ja pff...vind het wat lang, en dat kruis...

neej, niet mijn paard, sorry.....

mee eens, ik vond het al gelijk nix eigenlijk Bloos ....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:26

Bonny4life schreef:
ja het paard heeft papier, als ik het goed heb een trakhener..maar zouden jullie het me aanbevelen als ik een dresuurpaardje zoek en een recreatie paardje, ik wil natuurlijk geen problemen en het liefst lang plezier van mn paard..thanx voor reacties!nu kijk ik er al anders tegenaan..

Trakehner? Ze heeft zeker geen rastypische Trakehner bouw. Zoals ik al schreef, meer basispaard/tuiger. Ik zie er geen dressuurpaard in, wat niet wil zeggen dat je er niet de L mee zou kunnen halen. Voor recreatiepaard zal het dier best voldoen - als het geen heethoofd is tenminste. Maar als je toch echt wel een tikkie dressuurambitie hebt, zou ik lekker naar een ander paard uitkijken. Hiermee begin je gewoon met een achterstand op een aantal cruciale punten, en waarom zou je.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:54

ik vond juist dat er draver inzat.....
hhaha door die lange oren, de schouder etc...
maar ja dan is ze wel groot..

ik vind lange oren trouwens wel erg leuk! Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:59

Ze staat er niet echt voordelig bij op de foto's.. (ik heb de reacties nog niet gelezen, ga ik straks doen)

Leuk aansprekend hoofd, weinig details. Vriendelijke uitstraling. Hals heeft weinig massa, beetje richting hertenhals. Hals komt diep in de borst, belemmert de beweging van het voorbeen iets. Voorbeen is iets kort. Weinig schoft en vrij lang. Ribbenomvang prima.. Lendenen/kruis onvoordelig. Erg recht en weinig bespiering. Zal waarschijnlijk geen flitsende rug hebben en evt. rugproblemen. Kruis is strak, staart hoog ingeplant. Verder jammer van de puntkont, kun je beetje camoufleren door veel broekspier te trainen.

Dit is een heerlijk buitenrijdier mits karakter goed.. Als fokmerrie zal ik haar niet inzetten, er zijn veel punten die verbeterd zouden moeten worden en vraag is altijd wat ze doorgeeft aan het veulen. Als dressuurpaard zal ik haar niet inzetten, daarvoor heeft ze de hals,rug en kruis niet echt mee. Ik weet niet hoe ze is qua beweging en wat er voor afstamming achterzit.. Heb je misschien rijfoto's en wat bewegingsfilmpjes?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 12:34

nee die heb ik niet maar krijg ik missch nog!!