paard moeten verkopen omdat het niet klikte ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

paard moeten verkopen omdat het niet klikte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:42

wel ik wil graag eens weten wie zijn paard heeft moeten verkopen omdat het niet klikte.
Nu ik heb mijn paard nu een half jaar, ze was redelijk groen , maar dit is nu wel beter , maar ze is zo sterk geworden, dat ik bang van haar geworden ben , ze doet gewoon helemaal haar zin , wil ik naar links gaar zij naar rechts waarbij een gigantische bok op volgt dit is altijd maar aan het verslechten...
dit beterd niet mijn zelfvertrouwen, gisteren was zhet zo erg dat ik een stuk of 4 keek bijna gevallen ben omdat ze zo neig steigerde/bokte, uiteindlijk ben ik afsgestapt omdat het echt gevaarlijk was , iemand van de stal die heel lang al rijd kan haar zonder probelemen aan de teugel laten lopen zonder al te veel probleem, wel een bokje maar das al.Vraag ik dit komt er gewoon altijd protest ik volg nu al van in het begin les , ze is gewoon sterker geworden. Dit probleem is niet komen opdagen sinds ongeveer een maand.

Gisteren was het zo gevaarlijk bij het steigeren dat er moment was waarbij ik dacht dat ze zou omkantelen,ik was doodsbang, tijdens een van de bokpartijen, had ze met haar hoef tegen de palen geslagen die heel hard zijn ze mankte even maar ik moest doorzetten van degene die me aan het helpen was vanaf de grond. Nu heb ik veder gereden heb echt niet opgeven , mss vinden bepaalden onder jullie dat dit erg is maar ik heb met mijn zweep naar haar oren gereden , als ze steigerde kreeg ze een ferme tik o haar oren dit helpt maar even maar niet als het gebeurd is.

ik ben echt bang van haar geworden tijdens het rijden.Ik ze haar zo graag , ik wil haar niet kwijt want mijn ouders beginnen te zeggen dat ik haar beter moet verkopen , maar ik weet nie wat te doen ik wil ze echt niet kwijt. ik wil graag paraleli ( weet niet of je het juist schrijft) proberen ,om beter te communieceren met haar en met haar overeen te komen.Maar mijn ouders vinden dat dat allemaal tijdsverlies is ...

En ook is iedereen telkens aan het zeggen dat ik het zover heb alten komen en tralalalal... en dat dat mijn schuld is , ik heb haar mss te veel verwent, maar het is mijn eerste paard.

Maar ik zou graag jullie meningen te weten komen, en als jullie dit hebben meegemaakt wat jullie deden.Wat hier staat is niet alles dat zou gewoon veel te veel zijn .

groetjes vicky

Nerwen

Re: paard moeten verkopen omdat het niet klikte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:53

Ik denk niet dat dit het juiste paard is voor jou.
Volgens mij heb je een gigantisch dominantieprobleem (dit omdat ze bij een ander wel vrij braaf is) en ook omdat het je eerste paard is zou ik gaan voor een braver paard wat niet zo dominant is.
Nog over dat steigeren, een mep tussen de oren is de oplossing van het probleem niet. Als ze wil gaan steigeren moet je haar voorwaarts drijven! Desnoods met iemand op de grond die daar bij helpt. Je mag haar NIET de kans geven om weer te steigeren!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:56

Nou als je goed slaat kan het wel de oplossing zIjn hoor!
Bij mij hielp het ook...
maar idd als je nu al bang voor haar bent durf je haar er niet door heen te rijden en zo te horen heeft ze dat juist nodig!
Misschien met de juiste begeleiding?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:06

Ik heb m'n eerste pony verkocht omdat het niet klikte, ik heb 2 jaar aangemodderd en was het toen zat, nu zou ik nooit meer zolang wachten,
als ik jou was zou ik zoals tooske zegt goede hulp zoeken, blijf je bang dan zou ik idd aan wegdoen denken voor zowel jou als je paard want die word zo ook niet gelukkiger.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:34

als je de kans/gelegenheid hebt zou je haar een maand of 2 naar een pro ruiter kunnen doen die haar doorrijdt. maar de kans is er dan ook nog dat zodra jij er weer opstapt ze opnieuw met die geintjes begint.

zoals je zelf al schrijft is ze bij een ervaren ruiter wel braaf en doet (met wat morren) wel wat er gevraagd word, en zodra jij het probeert er de grootste heibel ontstaat. dat geeft alleen maar aan dat jullie, zoals amethyst al schreef, een giga dominantie probleem hebben. en jou angst (ondertussen) maakt het alleen maar erger.

zo doorgaan zoals je nu doet is geen optie. echt ga niet zo verder, het eindigd er alleen maar in, dat of jij in het ziekenhuis belandt of je nooit meer op een paard durft.

je hebt 2 opties:
of je verkoopt haar idd, en koopt een wat rustiger en minder dominant paard terug.
of je laat haar rijden door en pro ruiter met de kans dat het toch bij jou hetzelfde probleem blijft.

het is jou keus.
het enigste wat ik je nog wil meegeven is het verhaal van een kennis van mij die een jonge hengst kocht (en ze reed echt al een paar jaartjes en had verschillende paarden gehad) liet castreren en liet inrijden.
een poosje ging dat goed maar kreeg na een periode net zulke problemen als wat jij nu omschrijft. steigeren, bokken ed. echt levensgevaarlijk.
dat paard is 3 keer naar een pro ruiter geweest die hem opnieuw en opnieuw corrigeerde. en echt hij was braaf als hij terug kwam, maar zodra die kennis er weer op ging was het direct weer hommeles.
uiteindelijk is die kennis gestopt met rijden (ze durfde niet meer) en het paard is verkocht.
en dat vind ik nou zonde. niet alleen voor het paard maar ook voor de ruiter die nooit meer op een paard stapt omdat ze 1 in d'r bezit had waar het niet mee klikte.

denk er over na en wees (in godsnaam) eerlijk over je eigen kunnen en je paard. en denk dan wat is het beste voor haar en voor mij. en kom je dan tot de conclusie dat een andere eigenaar beter is voor je paard moet je haar weg doen.

ik zelf (maar dit is dan mijn mening) zou het paard verkopen. ik zie er geen lol in om met tegenzin op een paard te gaan zitten.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:55

Ik heb het mijn pony ook gehad, die zat me na een tijd rust vreselijk in de maling te nemen, t zelfde wat jij nu zegt, de hele tijd aan de kletter gaan, met 4 benen de lucht in, stijgeren, bokken alles, toen ik na n lange tijd(ivm die periode rust) voor het eerst weer priveles heb gehad, was mn instructrice haar na 10 minuten zo zat, dat zij er op is gaan zitten, haar vreselijk hard( je hoorde mijn dressuurzweep klappen) heeft aangepakt zo'n 10 keer, de 1e paar keer de hele tijd zij erop, en toen langzaam aan uitbouwen naar ik er steeds meer op....
Maar ik ben nooit bang geweest voor haar, dus daar heb ik mazzel mee gehad, als jij echt bang voor haar bent denk ik dat t niet meer goedkomt, en dan moet je, hoe moeilijk het is, haar denk k haar toch verkopen, dan gaat ze denk ik naar iemand toe die haar wel de baas kan ed en waarschijnlijk zal ze dan ook wel heel goed gaan presteren!!!!

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:04

Tsja ik als inmiddels grote Parellifan kan als optie inderdaad Parelli aanbevelen. Maar dan moet je wel bereid zijn om daadwerkelijk de dominantiestrijd aan te gaan. En eigenlijk ook weer bij 0 beginnen. Daar bedoel ik mee, opnieuw beginnen met je paardje, een band op bouwen en wederzijds respect.
Ik was verbijsterd hoe mijn paard veranderde al na de 1ste keer dat ik begon met Parelli, hij was nog net geen stijgeraar, maar wel happerig, ongedurig, onberekenbaar (ene dag mak als een lam, andere dag bokken als een gek), nu is het een slome duikelaar, en heb laatst op hem gereden alleen met touwhalster en leadrope (lang touwhalster), en dat is een hele gave ervaring dat verzeker ik je. Maar daar gaat wel de basis aan vooraf, grondwerken en zorgen dat hij weet en accepteerd dat jij de leider bent op wie hij kan bouwen en vertrouwen.
Als je meer vragen hebt over Parelli kan je die ook kwijt op het NH forum http://137.224.239.40/nh/forum/index.php
Sukses met je beslissing.

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:28

heaj
ik heb ook hetzelfde probleem gehad..
ik had een kwpn... wat in het begin best wel goed ging.. maar het was nog een jong paard.. ik was op het laatst gewoon bang voor der en had helemaal geen zin om meer te rijden.. je hebt soms wel dat het niet klikt tussen jou en je paard.. je kan dan beter je paard verkopen en kijken om een ander beesiej.. het is wel heel erg moeilijk maar als je der verkoopt zorg dan dat ze naar de juiste mensen komt en dat ja de rnog weer een keer mag komen opzoeken.. hopelijk heb je hier wat aan.. groetjes

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 12:41

als ik julllie meningen lees komt het bijn op het zelfde neer verkopen, ik heb wat zitten denken , en met mijn vriendin gepraat die ook al paarden heeft moeten weg doen , omdat het niet klikte. ze denkt dat mss de veiligste en de beste keuze is voor mij.
Ik heb al gedacht aan iemand te sturen maar , zoals jullie al zeiden ze terug opkruipt heb je ene grote risico dat het terug begint.En echt veel geld heb ik niet om uit te besteden.

vandeavond ga ik weer eens proberen ik geef ehcter niet op , met mijn bp en mijn tok op en met sporen en zwepen gewapend en met een beetje moed kruip ik er vandeavond terug op.vandaag zal mijn opa in de piste staan om als ze probeert te steigeren haar met een longe zweep vooruit te jagen. want het is niet een beetje gesteiger bij mij...

Met veel pijn zal de oplossing zijn dat ik haar moet verkopen , toen ik mijn proefpaard ne 2 weken moest weg doen omdat ze niet klinisch goedgekeurd was was ik al haertbroken.Wat gaat dit nu niet zijn, krijg al de krop in de keel bij het schrijven en denken erover.

meneingen zijn nog altijd welkom !!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:48

Ik denk dat het voor jou en je paardje gewoon de beste oplossing is om haar te verkopen...of je moet de dominatiestrijd aan durven gaan door middel van Natural Horsemanship...zo heb ik mijn paard ook aan mijn zijde gekregen, maar dan heb je nog geen garantie!
Ik zou anders voor een paard gaan waar een klik en een veilig gevoel bij zit. Hier op stal hebben we ook zoiets gehad. Mensen hadden een pony gekocht, gigantisch mooi paard, super gangen, maar erg dominant en erg pittig. Als ervaren ruiter was het een top paard, als je maar durfde. Zij durfden dat niet en hebben besloten om het paard om te ruilen voor een ander, nu hebben ze zo'n ontzettend braaf geweldig lief paard!!!!! Ze heeft met een brok in haar keel en flink wat tranen afscheid genomen van die pony, maar als je ziet hoe happy ze nu is met haar nieuwe paard, dat had ze veel eerder moeten doen! Geen spijt meer, maar gewoon een super keuze!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:02

Ik denk ook dat verkopen wel een goede oplossing kan zijn. En dan een wat meer ervaren braver paard kopen. Als eerste paard is het gewoon het meest ideaal om een wat braver leerpaard te hebben.
Wat ik wel denk is dat het ook opgelost kan worden. Vooral omdat bij een ander niet zo vervelend is. Ik denk als je hem inderdaad bij een professionele ruiter brengt die dan daarna jou intensief begeleid met het paard, het wel goed kan komen. Ik sta bijvoorbeeld op een pensionstal waar de eigenaresse van de stal professioneel rijd. Dan zou je gewoon erg veel begeleiding en les kunnen krijgen en het paard bv een keer in de week door zo iemand laten rijden. Dat kost natuurlijk wel een hoop geld iedere maand aan lessen en laten trainen. Dus dan moet je je paard wel heel graag willen houdem, en er een hoop moeite voor over hebben.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:09

Altijd verkopen om ieder ongeluk te voorkomen. Waarom aanmodderen en de angst oproepen. Misschien is het paard bij een ander beter op zijn plek. Zie het als een huwelijk, als het echt niet meer gaat ga je uit elkaar.

Succes...

bolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:00

ik heb een merrie gehad waar mee ik niet klikte. Het was ook een jong paard en echt een vechter. Tijdens het rijden werkte ze nooit mee en bij alle oefeningen verzette ze zich. Omdat ze medisch in orde was heb ik besloten om haar te verkopen. Een paard mag best wel mopperen maar niet bij echt alles. Het is een dure hobby dus het moet wel leuk blijven. Op deze manier was dat zeker niet en dat vond ik zonde van mijn geld. Bij ons was het niet zo erg dat ik er bang van was maar ik kon er niet mee doen wat ik van een paard verlangde. Denk er eens goed over na; is dit wat je wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:06

Verkopen

Je zegt zelf dat hij bij een ander wel braaf is.
Als je hem kunt verkopen aan zo iemand, is het voor het paard toch ook veel fijner.

En heb jij een paardje gevonden dat ook bij jou past, heb jij ook weer plezier om naar je paard te gaan en te rijden Lachen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:11

Ik heb mijn pony net twee maanden geleden verkocht omdat hetniet klikte. Dat wil zeggen, hij is supersuper lief, er zit geen kwaad in, dus aan de hand, met longeren, poetsen, grondwerk, was het echt een super paard!
Maar hij was wel nogal onzeker. Met andere woorden, achter elk struikje zitten kabouters. Dat boomstronkje in het bos waar we al 689 keer langs waren gekomen is ineens eng en was het nodig in de remmen te gaan (in volle galop) en gelijk 4 meter opzei te springen. Groot verkeer wat ie zag aankomen, niks aan de hand. Een musje wat ineens opvliegt? Super eng natuurlijk.
Na verloop van tijd ben ik steeds onzekerder geworden. Elk klein dingetje ging ik op zitten letten, en ik durfde er steeds minder op (nee, vandaag staat er te veel wind. O, de zijn hier naast aan het verbouwen, toch maar even niet rijden, enz.)
Ik ben nog eens naar een andere stal verhuist met een binnenbak, waar ze me gigantisch geholpen hebben. In de binnenbak ging het goed, maar die bak kan me echt gestolen worden, ik wil lekker in het bos rijden. Maar dat ging dan weer niet want dan waren er te veel onverwachte dingen. En ik heb wel een paard gekocht om hoofdzakelijk mee in het bos te rijden...
Dus na 2 jaar prutsen heb ik toch maar besloten hem te verkopen. Hij was nog wel jong, hij is net 6 (bijna 4 toen ik hem kocht), en misschien dat de onzekerheid wel miner was geworden als ie wat ouder werd, maar nu kan iemand anders hem nog veel leren.

Zet een paar dingen voor jezelf op een rijtje.
Doe je nu met je paard wat je graag met der wil doen? Zo niet, zou je dat binnen een half jaar (of hoeveel tijd je het wilt geven, maar ik denk dat een half jaar lang zat is) wel kunnen?
Denk je dat met proffessionele hulp je onzekerheid over gaat? Ze voelen het feilloos aan als je bang bent, en ze maken er misbruik van (of worden zelf nog onzekerder zoals bij mij het geval was: 'o oliebol, mijn baasje vind het eng want die is zo gespannen, dan zal het ook wel eng zijn!'). Ik durfde op een gegeven moment bijna niet meer op mijn eigen paard, terwijl ik zo op een ander stapte, ook als ik wist dat die weleens wat deed. Maar in mijn eigen paard had ik helemaal geen vertrouwen meer.
En ook heel belangrijk (niet vervelend bedoelt), vind je niet dat je paard iemand verdient die wel weet hoe hij er mee om moet gaan? Want je paard heeft er zo ook geen plezier in, en jij ook niet.

Ik denk dat jij het beste af bent met een paard wat je weer zelfvertrouwen kan terug geven, en waar je zelf wat van kan leren, als een paard waarmee je konstant in machtsstrijd bent.
Jij verdient een paard waar je mee kan doen wat je graag wilt, en je paard verdient iemand die met haar om kan gaan.
Hoe moeilijk het ook is, het is voor jullie allebij beter. En natuurlijk hou je veel van der, maar ik denk niet dat dit echt nog goed gaat komen.

Wat wel veel helpt is haar verkopen (als je dat besluit) aan iemand waar je zelf echt een goed gevoel bij hebt. Dat heb ik ook gedaan, en ik heb er geen moment spijt van gehad! Ook al is dat een meisje wat nog neit zo oud is en ook aan haar eerste eigen paard begon, maar mijn gevoel zei dat het goed was, en het gaat echt super.
Als je twijfels hebt, niet doen, daar krijg je spijt van.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:28

ik heb jaren geleden mijn pony weggedaan omdat het niet meer klikte, eigenlijk ongeveer hetzelfde verhaal als jouw.

Ik was ook helemaal weg van haar en ik wilde haar niet kwijt, maar ik was een simpel pennymeisje dat graag lol met je knol maakte en een keertje of 3-4 per week een zadel oplegde. Helaas zat de pony te hoog in het bloed, want als ik een paar dagen niet reed en ik kroop erop, kreeg ik heuse rodeo's en renscènes. Op een gegeven moment was ik doodsbang om erop te kruipen, wat dus uitmonde dat ik nauwelijks nog reed en als ik dan toch de moed had om erop te kruipen, ik alle hoeken van de bak zag. Mijn vader heeft toen besloten om haar weg te doen, aangezien ik blijkbaar te jong en onervaren was om haar aan te kunnen.

Vandaag heb ik een ander paardje. Al 6 jaar lang en het klikt nog altijd even goed. En de pony? Die was naar Nederland verkocht aan een 16-jarige om jumping te lopen. Een half jaar na de verkoop ben ik een bezoekje gaan brengen. En ik zag een supervrolijke levendige pony schitteren in het parcours, de mensen waren enorm tevreden over haar en ze deed het ontzettend goed, ze zag er echt stralend uit toen.
Ik blij met mijn nieuw paard, kopers blij met hun nieuwe pony, dus soms is het wel een goed idee om afstand te doen als het niet meer wilt klikken Lachen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 16:23

Ik heb ook wel een aantal keren op het punt gestaan om mijn pony te verkopen omdat hij te moeilijk voor me was.
Heb toch doorgebeten, me verdiept in NH om hem beter de baas te worden, les genomen, kortom flink aan mezelf gewerkt.
En nu ben ik op het punt dat ik ozo blij ben dat ik hem nog heb, want ondertussen is hij perfect voor mij.

Het is een moeilijke afweging die jij nu moet maken hoor, maar het is toch een keuze die je zelf moet maken.
Aan de ene kant is je paard geen statiegeldfles en heb je er al een band mee, aan de andere kant moet je niet alleen aan je eigen veiligheid denken maar wil je zeker ook plezier in je hobby houden.

Wat adviseert jou instructrice je te doen?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:58

Mijn pony staat ook te koop omdat het niet klikt. Hij is sterk, eigenwijs en heeft een flinke aanpak nodig. Ik ben alleen niet zo onwijs pittig, dus dat ging de verkeerde kant op. Hij bokte, bleef staan, wou persé de andere kant op, het ging helemaal niet goed. Ik ben er toen mee gestopt omdat ik Lando niet wilde verpesten en ik er zelf ook totaal geen lol meer aan had. Toen is mijn zus hem gaan rijden, en heeft hem even flink een lesje geleerd. Hier kan hij zeker tegen. Nu accepteert hij haar als baas, en dat gaat supergoed met hun 2. Het probleem is dat ze te groot voor hem is, daarom staat hij te koop.

Ik rijd nu op onze Friezen, en die karakters vind ik veel en veel fijner. Lando is een hartstikke leuk beestje, wil best springen en voor SGW's ook geschikt. Alleen even een pittige ruiter nodig.
Ik happy, en Lando heeft een kans om goede sportpony te worden. Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:43

ik had een bonte e/pony die ik verkocht heb omdat het niet klikte...

ik had hem gekocht toen hij 2 jaar was en alles ging lekker
toen hij 3 jaar en 2 maanden was ben ik hem in gaan rijden...de eerste 2 maanden ging het super..

na die 2 maanden ging het helemaal fout Verdrietig
mijn verzorgster had geen problemen met hem en ik dachty dus dat het probleem bij mij lag totdat mijn verzorgster er jankend vanaf kwam
toen was ik het zat Boos!
ik heb toen nog mijn instructeur er op laten rijden (die echt veel ervaring heeft)
en zelfs hij zei verkopen want hij is niet geschikt voor jou en de tak wat je wilt gaan doen...ik heb hem dezelfde avond nog te koop gezet en 2 weken later was hij weg

ik heb er nooit geen spijt van gehad dat ik hem heb weggedaan

succes met je keuze!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:07

Nou ben weer terug van bij haar,
ze was wel bereden , maar ben er toch opgeklommen.
Iemand van de stal rijd op haar nu , hij wil het voor mij doen zodat ik niet extra kosten moet uitgeven aan profesionele hulp maar hij is bijna zo goed als hen, hij kan echt goed rijden.

Tijdens het poetsen was ze al kalm ze was zachtjes aan het knabbelen op het touw wat voor haar betekent dat ze rustig en kalm is,heb ik ondervonden, ander staat ze met haar hoeven te krabben.

Opgezadelt en al mijn moed gezamelt en met het laaste vertrouwen er op gekropen.Alles ging goed, met lange teugel ingestapt ,verliep ook goed.Dan toen ik de teugels oppakte het begon het weer , hoofd heen en weer slaan; vechten , maar na eens goed te gestraft.deze keer heeft ze niet gesteigert omdat er iemand vanaf de grond zodra dat ze de neiging had om het te doen en niet reageerde op mij met een longeerzweep vooruit te jagen.en dit is heel goed gelukt.Voor de rest ven de tijd dat ik reed is het redleijk gegaan af en toe waren er momenten waar ik goed mjn best moest doen om niet te panikeren en om kalm te blijven.

ja ik had mss voor eerste paard een rustig leerpaard moeten kopen , maar voor ik haar had heb ik een verzorgpony gehad, waar ik mee ree wedstrijden enzo, dus het is niet dat ik onervaren ben , maar omira was ook een lammetje toen we haar kochten maar met de maanden.

ik ben nu vastberaden ik geef niet op , ik ga beginnen met NH ook al zijn mijn lesgeefsters er helemaal tegen , ze zeggen dat het helemaal niets zal helpen maar ik wil het proberen.en ik denk dat het zeker zal helpen.

Mijn lesgeefster zegt gewoon : gij hebt da paard verprutst ge moest veel strenger geweest zijn van in het begin , verkoopt haarwant lijk da ge nu rijd trekt het op niets. Nu ik wil geen les meer van haar voor een tijdje , ik luister naar de gene die haar nu bereid, samen met hem zijn we stapsgewijs alles aan het opbouwen , aan de teugel hoeft even niet , maar een goede basis eerst.en gehoorzaamheid. En ik voel me daar veel beter bij.

ik hou jullie op de hoogte groetjes vicky

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:17

runningkawa schreef:
Verkopen

Je zegt zelf dat hij bij een ander wel braaf is.
Als je hem kunt verkopen aan zo iemand, is het voor het paard toch ook veel fijner.

En heb jij een paardje gevonden dat ook bij jou past, heb jij ook weer plezier om naar je paard te gaan en te rijden Lachen

Hier ben ik het helemaal mee eens. Vlak nadat mijn pony Jerai overleed, kocht ik een ander paardje Safir. Ontzettend leuk dier, maar het bleek totaal niet tussen ons te klikken. Uiteindelijk reden er meer anderen op dan ik zelf en ik reed ik zelf op het paard van een ander, ik had er totaal geen plezier meer in. Voor het paard was dit ook niet leuk. Ik heb een goed tehuis gevonden waar hij het naar zijn zin heeft en ik heb nu zelf ook een paard waarmee ik weer plezier heb ik het hele paardengebeuren.