rijden met een ziekte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

rijden met een ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:16

Ik vroeg me af of hier nog meer mensen zijn met een ziekte.
En hoe gaat dat met rijden?
Ik heb namelijk suikerziekte en paardrijden heeft voor mij erg veel invloed op mn ziekte. Andersom ook mn ziekte heeft invloed op het rijden.
Maar vertel!

Dabo

Re: rijden met een ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:24

Hoihoi,

Ik heb niet echt een ziekte.. alleen wat rugproblemen. Die soms erger zijn dan de andere keer. Maar daar is prima mee te leven. Als ik echt niet kan, gaat mijn nichtje lekker tutten met mijn paardje. En nu ze lekker op de wei staat... geen probleem!

Maar je zegt dat je suiker invloed heeft op het rijden, en andersom.. Hoe bedoel je dat precies? heeft het een goede of juist een slechte invloed dan?? Hoop natuurlijk een goede he!? Haha! Haha!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:30

ja ik ben ook diabeet, en rijden gaat wel hoor, maar ik heb toch altijd een rolletje dextro bij me en een mega pak stroopwafels in zadelkast met flesje cola.
ik zit aan de insu pomp en koppel deze tijdens het rijden af. tsja als ik een hypo of hyper heb gehad sla ik het rijden even over, dan ben ik nl niks waard.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:24

Ook ik ben diabeet en ik rij gewoon.
Mijn internist heeft me 1 les geleerd, blijven doorgaan. Onafhankelijk van hoe je je voelt.
Rijden is niet overdreven van invloed op mijn suiker, ik ben veel gevoeliger voor alle weerschommelingen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:27

Ik heb chronische rugklachten, ik weet niet of je dat onder "ziekte" rekent?

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:32

Ik heb ziekte van Crohn en dus last van mijn darmen. Ik heb gereden en doe nu aan mennen (recreatief). Dat kan soms teveel hobbelen, maar meestal gaat het goed of is het wel te doen.

@ vincentlover: Kun je uitleggen waarom je ziekte invloed heeft op het rijden en andersom? (puur nieuwsgierigheid)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:43

Ik heb chronische posttraumatische dystrofie. http://www.posttraumatischedystrofie.nl
Ik heb dit aan mijn rechtervoet en enkel. Ben dus een chronisch pijn patient met een functiebeperking aan dit been.
Ik kan mijn hak minder uitdrukken aan deze kant.
Daar naast heb ik dystonie, verkramping van spieren. Ik dacht dit alleen aan het been te hebben, maar volgens mij heb ik het ook in mijn schouders/nek. Daardoor heb ik altijd een verkrampte nek en schouders.

Maar goed ik rijd wel, het is voor mij de uitlaatklep die ik nodig heb. Ik verder geen andere sporten doen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:01

Ik ben diabeet en heb spierreuma. Ik zit met mijn suikerwaarden in normale toestand boven de 15, dus ik heb genoeg energie over voor het rijden. Zal geen hypo krijgen van het rijden. Mijn spieren in mijn benen, mijn rug en mijn nek zijn veel lastiger bij het rijden, maar het gaat boven verwachting eigenlijk best lekker *alleen even deze week niet*....ik kan alleen niet met mijn linkervoet in de beugel komen, maar goed met een hulpje kom ik er altijd wel op!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:14

Wauw, ik wist helemaal niet dat hier zoveel diabeten waren!

ff een korte uitleg voor mensen die weinig van diabetes weten:
Mn suiker moet tussen de 3,5 en 10 blijven (bij gezonde mensen gaat dat automatisch die zitten meestal tussen de 6 en de 8) Ik spuit 2 keer per dag insuline (insuline zorgt ervoor dat de suiker uit mn bloed naar mn spieren kan) en ik moet me aan een dieet houden (dat moet in evenwicht zijn met hoeveel ik spuit) En oppassen als ik intensief iets doe ( dan gaat het suiker dus sneller naar mn bloed).

Bij mij gaan m'n suikers altijd snel omlaag van het paardrijden, als ik gewoon thuis rij valt dit wel mee, dan doe ik gewoon rustig aan. Maar op woensdagavond met les...... Dan spuit ik 's avonds minder, eten we speciaal macaroni of iets anders met veel koolhydraten en als ik dan thuis kom nog genoeg eten, maar toch heb ik nog vrij vaak dan 's nachts een hypo.
Ik spuit trouwens nog maar 2 keer per dag (ben nu 17 en heb ruim 4 jaar diabetes) En iedereen raad me aan om of 4 keer te gaan spuiten of een pompje te nemen, maar beide wil ik niet! Ik heb al zo'n hekel aan dat "vaste" op tijd eten en altijd spuiten, en een ponpje wil ik al helemaal niet, zeker in de zomer lijkt me dat helemaal niks. Hoe doen jullie dat allemaal en wat vinden jullie daarvan?
Hoeveel spuiten jullie eigenlijk? Ik spuit 's ochtends 38 en 's avonds 16, 18 of 20 (ligt eraan, als ik chips eet 's avonds dan 20 normaal 18 met paardrijden ofzo 16)

Citaat:

Het is in ieder geval een beperking toch? Hoe doe je dta dan met rijden? Gaat dat wel?

Citaat:
Ik heb ziekte van Crohn en dus last van mijn darmen. Ik heb gereden en doe nu aan mennen (recreatief). Dat kan soms teveel hobbelen, maar meestal gaat het goed of is het wel te doen.

Gelukkig dat dat nog wel goed gaat! Ben je gestopt met rijden omdat dat niet ging? Of vind je mennen gewoon leuker?

Citaat:
Ik heb chronische posttraumatische dystrofie. http://www.posttraumatischedystrofie.nl
Ik heb dit aan mijn rechtervoet en enkel. Ben dus een chronisch pijn patient met een functiebeperking aan dit been.
Daar naast heb ik dystonie, verkramping van spieren. Ik dacht dit alleen aan het been te hebben, maar volgens mij heb ik het ook in mijn schouders/nek. Daardoor heb ik altijd een verkrampte nek en schouders.

Oei, dit lijkt me ook niet fijn he, heb je daar dan altijd last van? En verkramping, wat houdt dat precies in?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:42

ankem schreef:

Maar goed ik rijd wel, het is voor mij de uitlaatklep die ik nodig heb. Ik verder geen andere sporten doen.

Ik heb hetzelfde aan mijn linker pols. Ik ga binnekort mennen.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:45

Citaat:
Gelukkig dat dat nog wel goed gaat! Ben je gestopt met rijden omdat dat niet ging? Of vind je mennen gewoon leuker?

Gestopt, omdat ik met rijden meer last had, dan met mennen! Héél soms maak ik nog wel een buitenrit, als het héééél goed gaat. Maar mennen is ook heel leuk hoor!

Citaat:
Ik heb chronische posttraumatische dystrofie

Heb jij onlangs niet met een interview in een blad gestaan?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:58

ik heb atrose in mn beide ellebogen, rechts erger dan links!
Op zich geen last van met rijden... alleen wanneer het weer gaat veranderen heb ik er veel pijn aan!
Verder kan ik mn armen ook niet super netjes houden(trekt in de elleboog), dressuur dus geen optie voor mij... ik rijd dan ook alleen recreatief, heerlijk!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:02

Goh dus meer dystrofie paardenmensjes. Leuk! Naja de ziekte niet dan.

Ben heel benieuwd hoe jullie het allemaal doen. Nee ik stond niet met een interview in een blad.

Verkramping, altijd een gespannen gevoel hebben, zware last op je schouders. Veel mensen zien het ook aan mijn houding. Regelmatig ook pijnklachten.
Heb dit echt al jaren, vroeger kreeg ik er hele heftige hoofdpijn van. Heb het met pieken en dalen. Therapeuten krijgen het ook niet los. Verdrietig

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 15:08

Citaat:
Verkramping, altijd een gespannen gevoel hebben, zware last op je schouders. Veel mensen zien het ook aan mijn houding. Regelmatig ook pijnklachten.
Heb dit echt al jaren, vroeger kreeg ik er hele heftige hoofdpijn van. Heb het met pieken en dalen. Therapeuten krijgen het ook niet los.

En ik maar denken dat ik zoooo zielig ben met mn diabetes..........
Dit lijkt me echt klote..... ook balen dat er weinig aan gedaan kan worden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:11

Iedereen heeft wel wat.
Diabetes lijkt me ook niet makkelijk hoor. Weet er wel aardig wat van, mijn moeder heeft veel met diabetespatienten gewerkt.

Je moet echt een heel regelmatig leiden, tja en dat is wel eens lastig als je jong bent. Voor hypo's en hypers lijken me heel vervelend. En dan alles inschatten wat je op een dag gaat doen en eten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:37

Ik heb astma, vooral als ik me erg moet inspannen krijg ik het benauwd. Dus ik rij nu alleen nog paarden die vanzichzelf lekker voorwaarts zijn, en voor noodgevallen heb ik een inhaler in mijn zak. Eigenlijk gaat het prima zo.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:42

reuma..kan me tenen niet goed houden en me hakken uitdrukken gaat moeilijk. maar veder geen last springen doe ik al niet meer

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:58

vincentlover schreef:
En iedereen raad me aan om of 4 keer te gaan spuiten of een pompje te nemen, maar beide wil ik niet! Ik heb al zo'n hekel aan dat "vaste" op tijd eten en altijd spuiten, en een ponpje wil ik al helemaal niet, zeker in de zomer lijkt me dat helemaal niks. Hoe doen jullie dat allemaal en wat vinden jullie daarvan?

Ik was net als jij; heb een gruwelijke hekel aan spuiten naalden en al dat gedoe wat er bij komt kijken, ik spoot ook 4x op een dag omdat je jezelf dan wat flexibeler kan opstellen, toch schommelden mijn suikers nog enorm (spanningen zijn vooral bij mij taboe)
sind 1 jaar zit ik dan toch aan de pomp en terwijl ik in het begin dacht dat iedereen iets anders aan mij oon zien is dit dus niet zo. zomers heb ik er ook geen last van, het is geen mega apparaatje.

met een pompje kan je insuline toedienen wanneer je wilt en dat dus nodig is en je zo flexibel opstellen als mogelijk.

er wordt gezegd dat je als pomp gebruiker elke 2/3 dagen een nieuw infuussetje moet plaatsen maar ik doe 1 week met een setje en dat gaat prima.

ik vind het een uitkomst en wil eigenlijk niet meer zonder. (nooit gedacht dat ik als ijdele tut dat nog zouzeggen)
tijdens het rijden koppel ik hem af

ik ben mijn hele leven al diabeet en heb er als van alles mee gehad (coma etc etc) toch gaat het wel aardig ondanks dat het nu na mijn tweede zwangerschap weer een flink stuk minder gaat maar dat is tijdelijk.
het belemmert mij iig niet om te doen wat ik wil doen

groetjes Caroline

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:01

Ik heb de ziekte van Bechterew. Dat is een vorm van reuma. Ik heb dit nu ruim 8 jaar. (ben 26)

Normaal gesproken kan ik gewoon rijden. In actieve perioden rijd ik minder lang, of een tijdje niet. Ik kijk verder wel goed uit, als ik merk dat ze heel druk is dan ga ik er niet op of longeer ik eerst zeer uitgebreid. Echt springen zit er ook niet meer in. Opzadelen gaat op goede dagen gewoon zelf en lukt het niet dan vraag ik gewoon iemand op stal mijn zadel erop te leggen.

Verder heb ik speciaal hiervoor een bijrijdster, voor 2 keer in de week. Dat scheelt een heleboel. Ook mijn lesgeefster (crossmonster) houdt hier goed rekening mee en springt er dan ook wel eens op als ze toch te onrustig is, of het pijn is gaan doen. Gisterenavond heeft ze zich ook weer op Prisca uit mogen leven Lachen

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:01

ps als je vragen of ervaringen wilt uitwisselen kan je altijd pb en of even mailen!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:06

vincentlover schreef:
Citaat:

Het is in ieder geval een beperking toch? Hoe doe je dta dan met rijden? Gaat dat wel?

Een beperking is het iig wel ja. Ik heb een aangeboren vergroeiing aan mijn onderste ruggewervel, die staat te ver naar voren (dus in de richting van mijn buik zeg maar, verder staan ze wel recht op mekaar). Ik mag in principe al vijf jaar niet meer rijden, maar ik mag ook niet langer als 20min rechtstaan, langer als 20min zitten, gewicht heffen - extreem hoor: een boek uit de kast nemen is te belastend, hakken dragen, .... enfin ik mag NIETS.
Ik ben in behandeling geweest bij fysio's en osteopaten allerhande, maar dat helpt allemaal niet echt. Het enige wat ik nu nog doe is accupunctuur, om de pijn te verlichten, en dat helpt enigszins. Ik ga ongeveer 2x per jaar 10 beurten.
Verder heb ik een corset wat ik aandoe als ik héél veel last heb, maar dat ding belemmert me vooral, zeker bij het rijden.
Mijn instructeur en instructrice weten wat het probleem is dus ze zeuren ook niet als ik halfweg de les even ga stappen of ga lichtrijden. Bovendien word ik vrijgesteld van zonder beugels rijden.
En als ik echt veel last heb, dan rijd ik gewoon een poosje niet (met pijn in het hart).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:20

Hoi, ik heb ook crohn sinds 3 jaar. Toen ik het kreeg had ik even geen paardjes. Heb deze gekocht toen ik nog beetje ziek was, omdat ik ook nog onbekend was met de ziekte. Het ging daarna al jaren goed, tot afgelopen weken. Met fitness en kickboxen ben ik toen wel gestopt.

DaantjeCee wat jammer dat het rijden voor jou moeilijker is, ik heb normaal gesproken geen last en nu rijd ik even niet, maar ga gauw weer beginnen. welke medicatie gebruik je dan?

Ik denk dat je met elke ziekte moet proberen een zo normaal mogelijk leven te behouden en dat de meesten er na een tijdje goed voor zichzelf mee om weten te gaan. Het enige met paarden is zo dat er wel iemand voor je klaar moet staan als het even minder gaat, daar baal ik wel van.

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:38

superpony schreef:
Hoi, ik heb ook crohn sinds 3 jaar.

Ik ook ruim 3 jaar

Citaat:
DaantjeCee wat jammer dat het rijden voor jou moeilijker is, ik heb normaal gesproken geen last en nu rijd ik even niet, maar ga gauw weer beginnen. welke medicatie gebruik je dan?

Raar verhaal. Met rijden ben ik veel fanatieker dan mennen. Dat komt misschien omdat ik vroeger veel wedstrijden heb gereden. Als ik last heb van opvlammingen, dan kan ik vanwege de pijn niet rijden en dan moet ik daarna als het ware opnieuw beginnen. Ik rijd nog wel, maar als ik echt geen last heb en dan buitenritjes. Mennen gaat makkelijker, omdat je over de rechte weg kunt gaan en dat hobbelt niet. Dat kan ik dus vaker. Heb jij echt nooit last van het hobbelen? Maar ik heb vaker niet, dan wel last hoor. Als ik dit zo teruglees lijkt het zo dramatisch, maar dat is het nu ook weer niet.

Citaat:
Ik denk dat je met elke ziekte moet proberen een zo normaal mogelijk leven te behouden en dat de meesten er na een tijdje goed voor zichzelf mee om weten te gaan. Het enige met paarden is zo dat er wel iemand voor je klaar moet staan als het even minder gaat.

Ik ben het er helemaal mee eens!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:47

Ik weet niet of je het echt een ziekte mag noemen, maar een "gebrek" is het wel. Ik heb als sinds mijn 15e last van hypertensie (hoge bloeddruk en dan bedoel ik ook echt hoog met een onderdruk van 190 en een bovendruk van 240, normaal is resp. 80/85 - 120/125), hartritmestoornissen en een lekkende hartklep.
Bij inspanning krijg ik snel hoofdpijn en mijn hart bonkt haast mijn lichaam uit. Maar eigenlijk doe ik gewoon alles (ik negeer het een beetje, hoewel ik wel dagelijks en mijn hele verdere leven aan de medicijnen vast zit) met mijn paarden. Ik rijd zelfs SGW's.
Gelukkig hoef ik me niet echt aan te passen aan mijn 'gebrek', maar als ik knal van de hoofdpijn, tja, dan kan ik helaas niets meer.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:03

Ik heb ook de ziekte van crohn .
Ik kan als ik goeie dagen heb best rijden maarook ik heb altijd iemand nodig voor als het minder goed gaat .
Maar ik ga hier mijn hobbie niet voor opgeven .
Ik heb nu op het moment nog hoge dosering prednisolon als medicijn en dat belemmerd het rijden soms wel . Boos!
Steeds krampen in mijn kuiten tijdens het rijden en sinds 2 dagen zit er zoveel vocht in mijn kuiten dat mijn laarzen niet meer passen Bloos
En mijn hoofd blaasd ook weer lekker op .
Maar probeer ondanks alles wel mijn hobby gewoon te blijven doen .
Haha!