Waarop letten bij kopen jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Waarop letten bij kopen jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:58

Mijn buurman heeft een 3 jarige ruin (februari 3 geworden) te koop. Kwpn papier iets(vergeten Bloos )xJazz. Heel braaf paardje, ben er ook bij in het land geweest etc. Hij heeft droes gehad en is nu weer aan het opknappen. Ik schat dat hij ong. 1.58 is.

Waar moet ik nu opletten als ik hem wil kopen? Hoe groot zal hij ongeveer worden ivm de droes die hij heeft gehad (hij ging bijna dood). Moet hij gekeurd worden?

Ik ga vanavond foto's maken, dus die kan ik even plaatsen.

Alleen reactie's van mensen die er écht verstand van hebben!

Rinske

Re: Waarop letten bij kopen jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:04

Zowieso altijd keuren...
Hij zal ongeveer 1.62m worden denk ik, maar sommige paarden krijgen nog een late groeispurt, je kan het dus nooit echt zeggen.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:07

Rinske schreef:
Zowieso altijd keuren...
Hij zal ongeveer 1.62m worden denk ik, maar sommige paarden krijgen nog een late groeispurt, je kan het dus nooit echt zeggen.

En dan alleen klinisch laten keuren? Ik vind het zo raar overkomen Bloos Lijkt net dat we de buren niet vertrouwen oid. Het is en blijft een handelaar natuurlijk.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:14

Als je een paard koopt zou ik hem zeker laten keuren, en dan kan je gelijk aan de DA vragen hoe groot die word enzo.....

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:20

Ik heb net de dierenarts gebeld. Ik laat hem dan zowieso keuren. Maar die kan er ook niet zoveel over zeggen hoe groot hij word. Van 3 tot 4 jaar groeien ze niet zoveel zei hij. Ik ga vanavond wel even foto's maken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:22

Idd altijd laten keuren stel dat ie wel wat heeft dan weet de eigenaar dat ook meteen. En verder zou ik goed opletten of ie goed opgevoed is, netjes mee kan lopen, poetsen etc...

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:23

Hij staat hier nog gewoon in het land en kent dus verder niet veel. Maar dat valt toch wel makkelijk te leren?
Halster en meelopen kent hij Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:28

Mijn merrie was toen ze drie was 1.55 en die wordt nu 6 en is 1.60, die is echt nog wel wat gegroeid. Er zijn wel meer paarden die nog een flinke groeispurt krijgen Ja

Keuren zou ik altijd doen, juist als je van bekenden koopt! Dat voorkomt een hoop rottigheid achteraf als er iets niet goed blijkt te zijn...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:33

Hoi, ik heb gister een 3 jarige ruin laten keuren (hij is goedgekeurd, joeppie!!) Ik heb hem alleen klinisch laten keuren. Ik heb heel erg getwijfeld over een rontgenlogische keuring... ik denk dat het ook beter is het wel te doen, maar ja, als de vraagprijs al niet zo heel hoog is, dan is het op de foto's laten zetten wel erg prijzig (in verhouding tot dan) En dat blijft toch een moment opname. En ik heb een heel goed gevoel bij dit paardje!

Mijn paardje is dus nu 1,63; en gezien het feit dat de ouders beiden rond de 1,68-1,70 zijn, en door de schatting van de dierenarts denk ik dat hij wel iets van 1,65-1,66 wordt maar veel groter wordt het vast niet... Maar dat hoeft van mij echt niet hoor! Ik hoop ook dat hij niet opeens een enorme groeispurt krijgt, maar gezien z'n bouw kan ik me dat niet voorstellen, hij ziet er namelijk al heel goed gebouwd uit.

Een vriendin van me had een 2,5 jarige van 1,58 gekocht en die is nu 1,67, dus die van jou kan nog best een stukje groeien hoor! Dit paard had ook een groei-achterstand [door verwaarlozing], dus die kreeg ook pas later een groeispurt.

Ziet het paard dat jij op het oog hebt er wat slungelig uit? dan heb je best kans dat hij nog aardig moet groeien.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:36

joeylover schreef:
Hij staat hier nog gewoon in het land en kent dus verder niet veel. Maar dat valt toch wel makkelijk te leren?
Halster en meelopen kent hij Haha!

Mijn 3-jarige kan ook nog niet zo veel hoor. Als is die wel heel lief en rustig, en lijkt hij makkelijk te leren. Hij is dus wel al aardig wat gewend en is al eens gelongeerd. Maar heeft ook nog nooit een bitje of zadel om gehad.

Als je er rustig de tijd voor neemt komt dat helemaal goed hoor. En je kan juist een heel andere band met zo'n paard opbouwen dan met een paard dat al helemaal beleerd is.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:41

Ik heb net nog even gebeld voor de afstamming. Maar kon het niet goed verstaan, Tlasido ofzo is het? Kan het ook niet vinden op internet, iemand een idee?

Een 3 jarige hoeft ook nog niet zoveel te kunnen vind ik. Hij komt heel lief en rustig over.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:50

Placido misschien?

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:52

Rinske schreef:
Placido misschien?

Ben net met een stalgenoot aan het mailen en die zei dat ook Bloos Clown
Ik verstond hem ook niet zo goed aan de telefoon haha, zal dan Placido wel zijn idd.

PlacidoxJazz is het dan Vork

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:22

Aparte combinatie als het echt placido is Verward (iets anders kan ik er ook niet van maken )
Zal vast wel één of andere diepgaande gedachte achter zitten *LOL* Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar Ja

Wel grappig, een zoon van Animo op een Jazz-merrie zetten.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 16:40

Ik stuur zijn dochter nog wel even een sms haha. Dan weet ik het zeker!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 17:12

Ik heb het papier door gefaxed gekregen:
Placido (AnimoxVoltaire) x Jazz (CocktailxAmor)

Klopt het zo haha, al die namen!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:14

Wat zit er verder achter aan moederskant Verward

Zou je voor mij eens naar de gedachtengang erachter willen vragen Verward Ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar *LOL* (en als het je buren zijn kun je dat wel makkelijk doen Knipoog )

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 08:30

Ik heb besloten het paard niet te kopen. Ik vind hem toch te klein. Vind het wel ontzettend jammer hoor, hij was verder wel leuk. Maar zoek gewoon verder haha