dressuurzadel voor jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

venga

dressuurzadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:40

Op mijn 3-jarige paardje heb ik mijn veelzijdigheidszadel liggen. Ik heb echter ook een heel fijn, mooi en zacht dressuurzadel. Er staat me iets van bij dat dit niet zo fijn is voor een jong paard.
Is dit zo? En vanaf wanneer kan ik wisselen?
Over een week of 4 gaat ze voor een paar maanden de wei op om nog een beetje te groeien en alles wat ze heeft geleerd een beetje te verwerken. Zou het najaar al kunnen?

Marliesje

Re: dressuurzadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:57

Ik heb nog nooit gehoord dat een dressuurzadel minder prettig is voor een paard.
Ik denk dat de meesten niet meteen een dressuurzadel gebruiken omdat met inrijden je graag stevig wilt zitten ivm mogelijke bokkesprongen. En dan zitten de meeste mensen denk ik liever op een veelzijdig of springzadel.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:02

Ik heb het verhaal ook weleens gehoord, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt en dat je gerust met een dressuurzadel kunt rijden.
Volgens sommige ruiters geeft een vzh/springzadel meer grip als een paard gek gaat doen, maar naar mijn idee is dit ook heel persoonlijk.
Er zijn ruiters die eerst gebruik maken van een spring/vzh-zadel omdat je dan in een meer 'ontlastende' houding zit, wat natuurlijk wel wat fijner is voor een jong paard.
Maar als je met een dressuurzadel rijdt, kun je dit ook doen.
Door bijv. ietsje voorover te gaan zitten (in elk geval jezelf niet zwaar maken en op zijn rug gaan zitten bonken Knipoog) en door licht te rijden i.p.v. doorzitten.

Begrijp ik het goed dat je je paard nu ingereden hebt, dat je hem straks een aantal maanden de wei op doet en hem dan in het najaar weer op wilt pikken?
Als je het mij vraagt is dit een ideaal systeem Ja
Wat ze eenmaal geleerd hebben vergeten ze niet snel, en door na het inrijden een aantal maanden weidegang te geven kunnen ze alles goed verwerken, zowel lichamelijk als geestelijk.
Ik heb het zelf ook gedaan met een jong paard en dat is heel goed bevallen!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:06

Ja, ik rijd nog een paar weekjes door, maar de basis is gelegd. Daarna kan ze weer even paard zijn in de wei!
Maar in mijn achterhoofd heb ik het idee dat een dressuurzadel niet zo prettig zou zijn, doordat de druk ergens anders ligt ofzo? En op bokt zie ik prachtige foto's van jonge paardjes met dressuurzadels. Ik dacht effe checke! Ja

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:17

Lijkt me geweldig voor je paard, volgens mij is het een hele goede beslissing!

Een dressuurzadel ligt inderdaad ietsje anders dan een spring/vzh-zadel, maar naar mijn mening is het vooral de ruiter die bepaalt of het voor een paard prettig is om een bepaalde belasting te ondergaan.
Ik bedoel, je kunt nog zo'n geweldig zadel hebben, als een ruiter zijn paard in de weg zit dan is het nog niets Knipoog
Ik denk wel dat je met een dressuurzadel jezelf iets bewuster moet zijn van de 'ontlastende' houding die je aanneemt.
Op een dressuurzadel is het wat verleidelijker om er eens lekker voor te gaan zitten (wat is dit nu weer voor uitdrukking, Oscar? Haha!) terwijl het toch wel van belang is dat je er vooral aan denkt wat je paard op dat moment aan kan.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:38

ik denk dat het voor je paard niet anders zit, een dressuurzadel. maar voor de ruiter wel. het is maar net wat je fijn vindt. als je op een springzadel rijdt, maar dat eigenlijk niet fijn vindt rijden, zal je paard wel merken dat jij er anders op zit. ik hoor ook vaak dat mensen (of boeken) zeggen dat je eerst met een vzh-zadel moet beginnen, maar als je erna dressuur met je paard wil gana rijden? dan moet je eerst een vzh-zadel kopen, en na een jaar ofzo een dressuurzadel...al is dit bij jou dan niet het geval. hm, volgens mij een beetje vaag gezegd allemaal, ik hoop dat je er iets van begrijpt Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:49

ik denk niet dat het wat uit maakt. ik persoonlijk koop wel pas mijn ieuwe dressur\zadel als mijn paard iets ouder is. Hij is nu 3 en mijn oude zadel ligt prima op hem. Nu wil ik zelf graag een duurder zadel met extra diepe zit maar wacht daar nog even mee tot ie wat meer spier heeft en al weer wat meer veranderd is in zijn rug

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 18:32

Een vriendin van mij is nu een haflinger aan het inrijden. Laatst ging ze voor de grap eens met haar dressuurzadel rijden i.p.v haar vz zadel en het hafje liep een stuk regelmatiger dan onder het vz zadel. De ligging van een dressuurzadel is wel wat anders denk ik, maar dat kan dus ook juist positief zijn. Lachen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:53

Ik heb dat nog nooit gehoord dat je beter geen dressuurzadel op een jong paard kan leggen.. Ikzelf heb er in ieder geval nooit last van gehad als ik op een jong paard met dressuurzadel reed..

Ik zou dus als ik jou was gewoon lekker je dressuurzadeltje op je paard leggen.. Ja

venga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:19

Ik zal na de zomer, als ze een tijdje heeft stil gestaan het dressuurzadel gaan proberen. Ook leuk, alle dekjes die daar weer onder passen en waar ik nu niet mee rijd!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:59

in een vzh of spingzadel kun je idd beter de rug ontlasten daar gaat het om,maar een goede ruiter kan dat ook in een dressuur.