Paarden met problemen... voedingsprobleem???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Paarden met problemen... voedingsprobleem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:03

Je komt vaak paarden tegen die stijf zijn, te voorwaarts, te sloom, te vet en geen rust in hun koppie en eigenlijk met name met het rijden niet goed in hun vel zitten.

Zou het kunnen dat veel van dit soort problemen voort komen uit een verkeerde manier van voeren?
En zo ja wat zou er dan verkeerd zijn?
De hoeveelheid, het soort voer, de kwaliteit?

En als er nou voer zou zijn wat een paard soepel maakt en ervoor zorgt dat hij/zij veel beter in zijn vel komt te zitten maar waar je pas na een half jaar resultaat van zou zien zouden jullie dat dat proberen?

Vele vragen maar ik was gewoon even nieuwschierig Haha!

Pellie

Re: Paarden met problemen... voedingsprobleem???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:10

ik pb je even Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:36

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:39

Ik wilde eens kijken hoe de meningen hier zijn over dit onderwerp.
Het valt me op dat er zoveel overvoerdt wordt.. en dan als ik hoor welke problemen zulke paarden hebben..
Ik zal in ieder geval wel eens kijken op die site... altijd intressant of er iets over mijn soort voer staat Haha!

Maar vooruit... niemand anders een mening?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:51

Het loopt niet echt storm. Ik weet wel dat endurance ruiters ook vaak erg bezig zijn met voeding enzo.

Zelf ben ik gestopt met biks voeren, ik geef nu 5 granen mix met gepunte haver. Verder wortelen, gras en hooi.

Ik weet nog een paar mensen hier die ipv biks aurakoeken voeren, dat zijn koeken met alleen maar de mineralen en vitamines en verder niks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:59

In hoeverre komt die stijfheid door het voer, en in hoeverre komt de stijfheid door verkeerd rijden, gebrek aan soepel maken enz?
Een paard dat continu alleen maar buiten loopt is stijver dan een paard dat goed gegymnasticeerd is. Als je gaat rijden krijg je op een gegeven moment ook bij het gymnasticeren de verzuring, de spierpijn. Dat gaat zeer doen, ook bij een paard dat niet met brok wordt volgepropt, en ook dat kan weer resulteren in stijfheid.

Ik denk dat je het van geval tot geval moet gaan bekijken. Ik geef je in zoverre wel gelijk dat in de brok bijvoorbeeld as en andere vulmiddelen zitten die soms van dubieuze origine zijn, maar niet iedereen heeft ook de mogelijkheid om zijn paard hele dagen op het land te hebben, en niet iedereen wil dat.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:24

denk dat heel veel problemen uit het voeren komen.
Medisch maar ook rij,gedragsproblemen.
M'n draakie is dus een mooi vb. Toen ik hem 2 jr gelden kocht zette ik hem gelijk op een havermengeling naar de inzichten van Jan jonas. na een half jr verhuisde ik van stal en hij kreeg gewoon biks.
Paard veranderde in no time in een echte draak. Niet meer mee te beginnen. en niet alleen met rijden maar ook gewoon in de omgang.
Ik pikeerde me suf tot ik inneens bedacht .....voer is verandert..
Gelijk terug havermengeling en de rust keerde terug.
Voorjaar daarop weer giga problems , later in het seizoen keerde de rust terug. Nu dus weer een paar mnd problems.
Zelfs diernarts testeron laten nakijken. En wat blijkt nu. Dat felle voorjaarsgras is het probleem. Het eerste gras is eraf, weitje is kaler en gedrag is terug normaal.
Nu ben ik dus op m'n hoede met naar een ander stukje wei.

Ik heb Jan jonas zo'n 12 jr geleden leren kennne en hij heeft me veel geleert wat voer zoal doet met je paard.
Overvoeren is vaak de boosdoender in veel problemen. Ook mok is vaak een teken van voerprobleem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:02

ik reed vroeger paarden bij een oude man..
die dieren stonden in een weiland vol met kruiden, we reden soms wel 3 uren per dag op een dier, veel buitenrijden.
die dieren waren nooit ziek of wat ook.

krachtvoer kregen ze alleen in de vorm van haver, die man zweerde bij goed hooi en een halve schep haver.

mijn mening is dat een dier zijn voedingsstoffen kwijt moet, wat hij niet kwijt kan word opgeslagen en vormt dan een belemmering voor het lichaam en organen, bij genoeg opslag gaat het lichaam vervuilen en word een dier ziek..
simpel toch?

geld ook bij mensen, teveel aan suiker krijg je suikerziekte, teveel aan vet krijg je hoog cholesterol, te veel aan koolhydraten word ook weer omgezet in vet etc..etc.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:38

Cassidy schreef:
Ik denk dat je het van geval tot geval moet gaan bekijken. Ik geef je in zoverre wel gelijk dat in de brok bijvoorbeeld as en andere vulmiddelen zitten die soms van dubieuze origine zijn, maar niet iedereen heeft ook de mogelijkheid om zijn paard hele dagen op het land te hebben, en niet iedereen wil dat.

In pardenvoer zitten echt geen dubieuze zaken, daar is de wetgeving en controle bijzonder streng in! De boetes zijn niet mals. Je zult niet het eerste bedrijf zijn wat van de markt verdwijnt.
Voer speelt wel degelijk een rol, maar is het niet uitsluitend. Ik vindt het alleen wel opvallend dat mensen die bewust bezig zijn met rijden, dat vaak ook met voer zijn.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 12:34

ellepel schreef:
mijn mening is dat een dier zijn voedingsstoffen kwijt moet, wat hij niet kwijt kan word opgeslagen en vormt dan een belemmering voor het lichaam en organen, bij genoeg opslag gaat het lichaam vervuilen en word een dier ziek..
simpel toch?

geld ook bij mensen, teveel aan suiker krijg je suikerziekte, teveel aan vet krijg je hoog cholesterol, te veel aan koolhydraten word ook weer omgezet in vet etc..etc.....

Daar sluit ik me bij aan!
En dat is precies waar ik op doelde, vandaar dat Woestein alweer 1,5 jaar op Puur Natuur staat van Equisanum.
En ik merk gewoon dat hij beter in zijn vel zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:37

ikke schreef:
In pardenvoer zitten echt geen dubieuze zaken, daar is de
wetgeving en controle bijzonder streng
in!

Nou vaar maar niet te blind op de overheid enzo.... Ik ben chemicus en je wil echt niet weten wat er met paardenvoer, mensenvoer en andere produkten gebeurd. Wetten zijn vaak verouderd, neem de mestwetgeving die is uit de jaren 70 en totaal achterhaald.

In kipfilet wordt ook bijv. varkenseiwitten+emulgator+water ingespoten om meer gewicht voor hetzelfde geld te verkopen Koe

En wat te denken van het gebruik van aspartaam in ons eten, waarvan nog steeds niet onderzocht is wat de lange termijn effecten hier van zijn...... Boos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:11

Paarden(kracht)voer (dubieuze ingredienten of niet) is in opzet niet verkeerd spul Haha! Punt waar het om gaat is wat het in het betreffende individu doet. Het ene paard reageert nou eenmaal heel anders als het volgende op precies hetzelfde voer. En ja, de meeste mensen voeren veel te veel, met diverse problemen als gevolg.

Punt wat ook veel over het hoofd wordt gezien: het ruwvoer. Ook daar geldt dat wat voor het ene paard goed werkt, voor het volgende heel verkeerd uitpakt. Voorbeeldje: mijn paard mag absoluut geen voordroogkuilgras hebben, er valt met slechts een halve portie daarvan per dag niet meer met haar te werken, volstrekt onbereikbaar. Terwijl het merendeel van de paarden bij ons op stal het goed doet op datzelfde voordroogkuilgras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:19

was er toen niet een hele rel geweest over brok van een bepaald merk( weet niet meer welke) waar bermgras in verwerkt zat afkomstig van bermgras langs snelwegen?

nou..lekker gezond dan....