Bitten, juiste positie en K&K vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Bitten, juiste positie en K&K vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 09:29

Sinds een tijdje heb ik het idee dat het bit dat ik momenteel bij mijn merrie gebruik niet meer zo lekker in haar mond ligt. Voorheen zat het altijd goed maar nu vind ik het eigenlijk toch een beetje aan de kleine kant ogen. Ik vind het eigenlijk ook best lastig om te zien of een bit nu echt goed in de mond ligt. Als ik de vuistregel (max. 2 plooitjes in de mondhoeken) zo eens bekijk bij de andere paarden bij mij op stal dan verschilt dit ook nogal. Mijn eerste vraag is dus of iemand een duidelijke foto en/of vuistregel heeft voor de juiste positie van het bit. Dan bedoel ik zowel hoe het bit in de mondhoeken moet liggen en hoe hoog je het bevestigd.

Daarnaast heb ik nog een vraag over de K&K bitten. Wat zijn jullie ervaringen met deze bitten? Zijn deze echt veel vriendelijker/fijner voor het paard dan een ander bit?

En dan zit ik ook nog met een vraag over het verschil tussen een bus- en een watertrens Knipoog Alhoewel ik nu met een watertrens rijd denk ik er toch over om te kiezen voor de K&K dubbel gebroken bustrens. Ik heb namelijk toch het idee dat een bustrens stabieler in de mond ligt door de vast ringen. Nu heb ik eigenlijk een hele domme vraag Bloos Ik vroeg me plotseling af wat nu eigenlijk de toegevoegde waarde is van losse ringen zoals een watertrens dat heeft. Ik hoop dat iemand mij dat uit kan leggen.

Alvast bedankt voor de reacties en antwoorden! OK dan!

Agnes75

Re: Bitten, juiste positie en K&K vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:52

Ik heb ook altijd geleerd dat een bit zo moet liggen dat je maximaal 2 plooitjes in de mondhoeken ziet. Het bit moet zo liggen dat ie op het tandeloze deel ligt en niet op de kiezen (anders kauwt ie het bit " stuk"). Ik heb bij mijn paard 1 plooitje en dat gaat prima zo.

Ik heb een K&K aurigan dubbelgebroken bustrens voor mijn 5-jarige. Ik kan maar 1 ding zeggen: supergoed! De speekselklieren worden echt gestimuleerd en die van mij ontspant er lekker op. Maar goed, een bit van 96 euro, daar verwacht je ook wat van! Niet elk paard is hetzelfde, maar mijn ervaringen hiermee zijn dus heel goed.
Ik heb gekozen voor een bustrens omdat die volgens mij stiller in de mond ligt dan een watertrens. Hiervoor had m'n paard ook een bustrens in en dat beviel ook goed. Ik heb het idee dat ze met een watertrens meer kunnen "klooien" met het bit en ik heb het liefst zo veel mogelijk rust tijdens het rijden. Het is echter ook wel afhankelijk van je paard en wat je eigen voorkeur is. Ik denk dat de ringen van de watertrens ervoor zorgen dat een paard meer kan spelen met het bit in de mond(?). Ik he zelf het idee dat een bustrens toch directer inwerkt en ik vind dat zelf prettiger.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:19

Ik heb ook een dubbelgebroken k&k bit (nog steeds te leen Bloos ) Maar ik moet zeggen dat werkt voor mijn paard echt helemaal geweldig.. Hij is erg gevoelig en dit is minder scherp en hij reageert er erg goed op. Idd als hij het bit in heeft begint hij te schuimen en ik heb altijd begrepen dat een bit dan "lekker zit" Haha!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 14:13

Citaat:
Maar goed, een bit van 96 euro, daar verwacht je ook wat van! Niet elk paard is hetzelfde, maar mijn ervaringen hiermee zijn dus heel goed.

96 Euri is inderdaad een hele hoop geld, daarom ben ik juist zo benieuwd naar ervaringen. Ik wil liever geen miskoop doen voor 96 euro Knipoog Ik heb op bokt in het verleden wat dingen gelezen over de K&K bitten maar helaas kon ik het met de zoekfunctie niet meer terug vinden, meer ervaringen zijn dus van harte welkom! Bedankt voor jullie antwoorden Agnes & knightloekie Knipoog

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:23

MarchaL schreef:
Citaat:
Maar goed, een bit van 96 euro, daar verwacht je ook wat van! Niet elk paard is hetzelfde, maar mijn ervaringen hiermee zijn dus heel goed.

96 Euri is inderdaad een hele hoop geld, daarom ben ik juist zo benieuwd naar ervaringen. Ik wil liever geen miskoop doen voor 96 euro Knipoog Ik heb op bokt in het verleden wat dingen gelezen over de K&K bitten maar helaas kon ik het met de zoekfunctie niet meer terug vinden, meer ervaringen zijn dus van harte welkom! Bedankt voor jullie antwoorden Agnes & knightloekie Knipoog

Ik ben er echt heel tevreden over en heb er dus wel zoveel geld voor over.. Je kan bijvoorbeeld ook kijken of iemand hem tweedehands aanbiedt Knipoog