Wielsporen : glad wiel of sterwiel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glad wiel
11 (35%)
Grof wiel (ook bekend als sterwiel)
14 (45%)
Klein (scherp) wieltje
6 (19%)

Totaal aantal stemmen: 31

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 06:45

In de dressuur worden sporen met een wiel heel veel gebruikt, onder andere door mezelf.
Graag zou ik willen weten voor wat voor wieltje jullie hebben gekozen, en ook waarom.
Zelf rij ik altijd met grof wiel, die hebben veel inwerking, terwijl ze toch niet scherp zijn. Mijn paarden mogen best voelen dat ik sporen om heb, maar ik wil ze natuurlijk niet verwonden.
Ik ben benieuwd naar de reacties !

Bijoe

Re: Wielsporen : glad wiel of sterwiel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:03

hier op bokt zijn die sporen niet zo populair....dus of je vriendelijk antwoord krijg weet ik niet Verdrietig ik rij zelf op een paard wat totaal niet op je been reageerd, dus heb er zelf ook aan zitten denken of sporen met een wiel de oplossing is!!

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:15

Ik rijd mijn paard ook met een sterwiel. Ze is door degene die haar voor mij heeft gedaan ook altijd met een sterwiel gereden. Ze loopt ook voor de wagen. En dus wordt de buik heel hard door de boom. Dus heb ik met alleen een knopspoortje niet meer genoeg. Als ik bijv. naar buiten ga doe ik wel eens knopspoortjes om. Maar dan is dat meestal stappen. Maar als ik in de bak rijd heb ik wel me wielen om.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:32

hmmm idd ik weet niet of er zo goed op zon topic gereageerd word. ik rijdt niet of haast nooit met een wielspoor,de ene keer dat ik er mee rijdt,rijdt ik met een grof wiel.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:46

Ik rijd ook altijd met grof wiel, bij een sterwiel moet ik denken aan de scherpere variant van die kleine wieltjes: dus dat de punten nog een slagje langer zijn. Dat vind ik echt erge dingen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:16

Melissamanda schreef:
Ze loopt ook voor de wagen. En dus wordt de buik heel hard door de boom. Dus heb ik met alleen een knopspoortje niet meer genoeg.

dus jij zit precies met je spoor op die hoogte waar de boom tegenaan komt? en je drijft ook alleen daar? en niet met je kuit? en als de buik "daar dikke is" waarom zou het paard dan wel een wiel voelen en geen stompe spoor? als jij ergens eelt hebt, maakt het ook niet uit met wat je ertegenaan komt, je voelt alleen de druk en niet de vorm van het iets wat de druk uitoefent. dus je redenering vind ik krom en niet kloppen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:19

ik heb ook met grof wiel gereden op een afgrijselijk flegmatieke ruin. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf meer last had van die spoor dan hij, gebruikte de spoor alleen met wedstrijden in de ijdele hoop dat hij dan net iets meer voorwaarts te krijgen was. Uiteindelijk heb ik de hoop maar opgegeven.....

Ik weet dat er een hoop tegenstanders van deze spoor zijn, maar ik rijd ook met een iets afgebogen rechte spoor van een dikke vier centimeter en ik kan wel zeggen dat die echt een stuk erger inwerkt dan zo'n grof wielspoor hoor! Dus al die vooroordelen over de wielsporen zijn i.m.o. echt pure onzin.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:27

Waarom zou er niet goed worden gereageerd op dit topic? Kleine sterwieltjes ben ik absoluut tegen, grove wieltjes, dus de grotere sterwielen, is imo niks mis mee. Deze werken een stuk milder in dan veel andere sporen, bijv. stangsporen. Het fijne aan stersporen is dat ze draaien en je ze dus langs de buik van je paard kunt 'rollen', waardoor het minder hard aankomt dan een stang tegen de buik. Daarnaast zijn de grove wieltjes rond afgewerkt, je kunt ze zo over je arm rollen en daar voel je net niks van.

DMED

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:30

Glad wiel! Werkt lekkerder dan knopsporen want rolt gewoon langs je paard en kan ook geen 'putten' veroorzaken en dus pijn doen bij het paard

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:32

Ik rijd sinds kort met een klein glad wieltje (Sprenger). Stompe sporen (van die zware argentaan sprengers) bleef hij net teveel aan plakken, een grof wieltje was het ook niet, daar was hij té ril op. Glad is een mooie tussenweg.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:33

ik heb een klein glad wieltje.. hij reageerd er super op, en het zijn echt superzachte spoortjes.. hiervoor reed ik met scherpe spoortjes (gewone) en daar reageerde hij helemaal niet meer op.. deze is even * rol* en hij is meteen wakker.

Paal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:58

Ik schaam me bijna om het te zeggen, maar ik rij mijn paard met een klein scherp wieltje. Ik heb heel lang met grof wiel gereden, maar op een gegeven moment reageerde hij er bijna niet meer op. Toen leende ik een paar spoortjes met scherpere wieltjes, en het was meteen super. Lekker voorwaarts, goed reageren op mijn been. Als je weet wat je doet en je kunt je benen goed stil houden, is er prima mee te rijden, het gaat nu al een jaar goed naar mijn zin.
Ik zeg er wel eerlijk bij dat ik me op concours wel een beetje voor m'n sporen schaam, ze zijn namelijk écht heel scherp .............

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:14

ik rijd ook met een heel scherp klein wieltje.. Bloos ..(de spoor is wel 2 cm lang)
En Woes loopt er super op, niet te rillerig niet te plakkerig en niet te afgestompt..
Alleen moet ik er wel bij zeggen dat enkel wanneer ik gaat wijken of mijn been om een andere manier iets naar achter neer legt dat er dan indien noodzakelijk een hulpje (wakker makertje) met het wieltje wordt gedaan..
De rest van de hulpen moeten wel met enkel kuit anders trek ik mijn hak te hoog op.. en dat gaat weer ten koste van mijn houding.. en dan krijg ik mijn instructeur weer tegen me...
Oftewel Woes is maar een ukkie (1.44) en ik wat langer..(1.70) dus de kans dat ik hem lek prikt...
En ach (nu krijg ik heel BOKT over me heen.. ) ik vindt het wel stoer staan en klinken... }>