Leeftijd Springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

supertygetje

Leeftijd Springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 06:32

Ik verwacht dat ik van bijna elke bokker een andere mening ga krijgen, maar ben toch wel benieuwd.

Wanneer vinden jullie dat je intensief kan gaan springen met een paard? En wat kan je voor die tijd doen? En wanneer is een paard weer te oud? Wat vinden/doen jullie?

Mijn eigen mening volgt nog, maar ik wil liever eerst wat reacties voor ik commentaar op mijn mening krijg. (Niet dat die zo vreemd is hoor, denk ik)

Je mag zelf even beschrijven wat je intensief springen vindt trouwens.

Urbs

Re: Leeftijd Springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 06:47

Ik vind dat je pas mag springen als het paard volgroeit is. Dit is meestal rond de 4 jaar, maar elk paard is natuurlijk anders. En ik vind niet dat er een maximum leeftijd is voor springen, zolang het paard een goede conditie heeft en alles nog heel is kun je nog een hele tijd door springen. Bij het ene paard zijn de benen al versleten als ze 17 zijn, bij een ander paard spring je door tot zn 30ste!

En intensief springen vind ik vanaf de 50 cm ongeveer.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:18

ik vind intensief springen vanaf 90 cm, en dan minstends vijf keer.
ik vind dat je paard ook eerst volgroeid moet zijn, dus intensief vind ik vanaf een jaar of 5/6.

Jiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:27

ik denk ook dat je pas intensief moet gaan spingen met een paard van 4 a 5 jaar. Met intensief bedoel ik dan trainen voor een B parcours. Er is zit niet voor niets een leeftijd aan vast wanneer je mag starten...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:31

Tot vier jaar een balkje draven of een echt minisprongetje.
Met 4 jaar kunnen ze wel afentoe een parcoursje springen.
Met 5 jaar kun je echt gaan doortrainen en vaker op concours en L-springen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:53

met mijn paardje begin ik pas als ze 5,5 is, want dan is de rug pas uitgegroeit.
En ook daarna wil ik niet overdrijven, want zo goed is springen niet voor de benen jammer genoeg, anders had ik het vast elke dag gedaan:P
En echt springen vindt ik hoger dan 70 cm (heb een pony) of (lagere) parcoursen met lastige wendingen/dubbelsprongen.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:25

Hmmm, bedankt voor de reacties! Ik geloof dat jullie het zowaar allemaal ongeveer eens zijn!
Ik ben het hier zelf ook mee eens.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:33

Vanaf 5/6 jaar is mijn mening qua echt intensief springen.

Waarom vraag je het eigenlijk?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:56

wat vind je intesief springen is miscchien nog wel een belangrijker vraag. Zelf vind ik dat je al kan gaan springen als het dier 3 is. gewoon lage sprongetjes. Met 4 jaar moeten ze wel een B parcours aankunnen. denk zelfs wel een L pacours. Ik vind het heel netjes als een paard M/Z springt als die 7 is. Ik heb zelf een nu 7 jarige merrie die B gaat starten. Ze springt thuis al wel hoger. Met 4 jarige leeftijd ongeveer een meter. Nu 1.30 maar dat heeft ze nog maar 1 keer gesprongen (nl. vorige week) En dat zal ze niet elke keer gaan doen.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 06:39

Waarom ik het vraag? Was gewoon benieuwd naar andere meningen.

@ Alikesflame: De vraag wat intensief springen inhoud is idd het belangrijkste, vandaar dat je die ook even zelf in mocht vullen. Als het paard drie is vind ik hem nog te jong om te springen, aangezien het bot toch pas volgroeid als ze 5/5,5 zijn? Lage sprongetjes vind ik meer voor een vierjarige, maar het zal ook wel enigszins verschillen per paard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:35

Alikesflame schreef:
wat vind je intesief springen is miscchien nog wel een belangrijker vraag. Zelf vind ik dat je al kan gaan springen als het dier 3 is. gewoon lage sprongetjes. Met 4 jaar moeten ze wel een B parcours aankunnen. denk zelfs wel een L pacours. Ik vind het heel netjes als een paard M/Z springt als die 7 is. Ik heb zelf een nu 7 jarige merrie die B gaat starten. Ze springt thuis al wel hoger. Met 4 jarige leeftijd ongeveer een meter. Nu 1.30 maar dat heeft ze nog maar 1 keer gesprongen (nl. vorige week) En dat zal ze niet elke keer gaan doen.

Ik zou dus nooit met een 4 jarige al parcoursen gaan springen, dat is een behoorlijke belasting terwijl de rug dan nog niet eens volgroeid is :S....
En als een paard op zn 7de Z springt vindt ik dat echt te vroeg, of hij moet in een jaar van b naar z zijn gegaan... Ik denk ook niet dat zown paard op de 25ste nog bereden kan worden of uberhaupt leeft, terwijl dat eigenlijk toch wel zou moeten kunnen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:15

Ik laat 3 jarige alleen een laag sprongetje vrijspringen. Vanaf 4 erop een heel laag sprongetje ik lees hooguit 40cm. Als ze 5 is gewoon iets hoger, maar niet intensiefen vanaf hun 6e een L parcour ofzo. B bij hun 5e (maar dan niet elke week een andere wedstrijd)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:32

als driejarige waarbij de galop wat gecontroleerd is, gewoon simpel kruisjeswerk.
als vierjarige in principe B klaar maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:08

Ik vind dat ze eerst moeten zijn uitgegroeid voordat ze intensief gaan springen. En intensief is bij mij echt veel sprongen achter elkaar, hoger dan 70 cm, ligt wel ook aan het paard.
Tinkers zijn toch meestal wat later uitgegroeid, dus ik ben nu met vijf jaar af en toe een sprongetje van 50 cm aan het springen en over een jaartje ga ik eens wat meer proberen.