Soort vaste mini kalkoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

findi

Soort vaste mini kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 21:30

Vandaag zij mijn instuctrice tegen mij dat ik mijn paardje moet laten beslaan met speciale ijzers.
reden omdat ik bijna altijd op gras rij en mijn paardje nog redelijk snel gaat weglijden. En ik wil ook niet dat mijn paard geblesseerd wordt door die slippertjes.

Dus ik zie dat wel zetten, maar ik wil wel nog eens jullie ervaringen ermee horen.

Het zijn dus kleine bolletjes die aan de onderzijde hangen van een hoefijzer.
ze kunnen niet losgemaakt worden het is als het ware een deel van het ijzer.
het zou veel gebruikt worden bij koetsepaardjes en het zou speciaal zijn voor paarden die veel op gras moeten werken.

Hopelijk kan iemand mij hier helpen. De naam alleen al zou handig zijn, dan kan ik google eens afzoeken.

Collinnnnn

Re: Soort vaste mini kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:34

Mmm... lijkt mij niks...
Volgens mij is het hartstikke gevaarlijk,er zijn al zo veel paarden die zich verwonden aan de stiften die uitgeschroeft kunnen worden.
Maar misschien heb ik het helemaal mis...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:39

hmm *leest ff mee*

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 23:14

Die vaste kleine bolletjes (ik denk dat je instructrice widia puntjes bedoelt) zullen op gras niet echt veel helpen, deze widia's zijn geschikt voor koetspaarden die altijd op de weg lopen het uitglijden op asfalt voorkomen. Daarbij komt ook nog dat je de natuurlijke stand van de voet constant beinvloed als je altijd die puntjes in de ijzers hebt zitten.
Ik zou gewoon ijzers met schroefgaten nemen en dan stiften indraaien wanneer je op gras rijdt. Als je daar eenmaal handig in bent, zitten ze er zo in gedraaid.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:41

Ik denk idd ook dat je widiapuntjes bedoelt. Die worden gebruikt om slijtage van de ijzers op de harde weg tegen te gaan. Voor paarden die in het tuig veel buiten komen (en dus op de harde weg rijden) zijn ze wel geschikt, de belasting van zo'n paard is ook anders dan onder het zadel. Bij paarden die onder het zadel worden gereden hoor ik alleen maar negatieve verhalen: de pezen krijgen bij iedere pas een extra beweging te verwerken en dat werkt slijtage en blessures in de hand. Mijn paard heeft ze 1x gehad, maar ik wil ze niet meer. In de stalgang gleed hij alle kanten op en buiten op de weg ging hij er heel geforceerd van lopen. Op gras zullen die kleine puntje overigens helemaal niet voor meer grip zorgen, daar zijn ze te klein voor.

Zoals Simmie zegt: op gras beter stiften in draaien, die je er na het rijden weer uithaalt. Werkt prima en je paard heeft er op andere momenten (wanneer die stiften niet nodig zijn) geen last van.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 08:58

Inderdaad van wat ik hier hoor is het geen goede oplossing.
Ik vind die stiften serious onhandig: als ik op op de weide ben waar ik op rij, dan moet ik op 1 of andere manier stiften in krijgen. Lijk met niet handig als je alleen bent of als je je paard nergens kunt vastzetten. Dan moet ik nog een halster ofzo meedoen om mijn paard vast te zetten en dan moet ik nog een vastzet plaats vinden ook (nu zit er nog geen elektriciteit op de afsluiting maar dat gaat nog komen)
tevens zit ik met een paard die erg bang is van nieuwe dingen:

ik zie het wel alweer voor mij; ik sta daar alleen te sukkelen, paard is die dingen niet gewoon, blijft al niet staan, word plots hgeel bang en het vertrouwen is alweer voor een paar weken weg.
ik ben nog altijd bezig met een vliegenspuit maar ze mag al niet vaststaan als ze dat ding ziet. 1 keerlichtjes gespuit met dat ding en het zat er alweer tegen.
wat we al overwonnen hebben: bandages, het wastafereel (zonder iets die spuit) en velme kleine dingen waarbij het gewinningsproces gelukkig wat sneller gaat.

zijn er geen andere mogenlijkheden. Is er ergens een site over de widea punten? Ik zal mijn instuctruce er eens over aanspreken dat het niet zo goed is. Maar dan zou ik ook wel graag kunnen argmenteren enzo.

alleszins al bedankt voor de info enzo

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:10

Ik denk ook dat je de widiapuntjes bedoelt. Mijn Haflinger heeft deze ook, maar die loopt zowl voor de wagen als onder het zadel. Ik denk niet dat er oplossingen hiervoor zijn, behalve het indraaien van schoeven...Al ben ik daar zelf ook niet zo een fan van ivm eventuele blessures..Maar als er nog andere oplssingen zijn, dan ben ik daar zeker in geinteresseerd!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:25

Als je bang bent voor blessures met stiften, kun je altijd nog een springschoen om doen met rijden. Knipoog
Ik rijd zelf sgw's (daar is dressuur, springen en een groot gedeelte van de cross) vaak op gras. Heb nog nooit een blessure gehad door de stiften. Ik zeg niet dat dat niet zou kunnen, maar die kans is niet groot.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:07

Is er hier nog iemand die dit gebruikt en de voor en nadelen van weet.
Ik vind namelijk niet zoveel op google

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:34

Simmie schreef:
Als je bang bent voor blessures met stiften, kun je altijd nog een springschoen om doen met rijden. Knipoog
Ik rijd zelf sgw's (daar is dressuur, springen en een groot gedeelte van de cross) vaak op gras. Heb nog nooit een blessure gehad door de stiften. Ik zeg niet dat dat niet zou kunnen, maar die kans is niet groot.

Ja, rij zelf ook altijd met springschoenen, maar als jou paard op zn eigen benen gaat staan (die van mij is 19 en doet dat nog regelmatig) dan zul je misschien geen echte sneen krijgen oid. Maar je paard kan er wel last van krijgen., Maar dat verschilt ook weer per paard natuurlijk..Lachen