Bij een discussie waar wij niet uitkwamen op de manege, vraag ik om jullie hulp.
Een mishandeld paard zal daar altijd een trauma aan houden.
'Een paard is mishandeld bijvoorbeeld op vroege leeftijd, dit paard wordt een paar jaar later verkocht aan iemand die zijn tijd en energie in het dier wilt steken. Na lang geduld en veel tijd doorgebracht tee hebben met het paard (ik kijk hier zeker naar een paar jaar) vertrouwt hij haar volkomen, het paard zal veel dingen nog eng vinden maar vertrouwt op zijn baas. Echter als er een ander persoon in de buurt komt, begint het paard te slaan, bijten, steigeren.. is het angst? Zal het zichzelf beschermen? Dit kan natuurlijk vele redenen hebben. Na lang gezwoegd te hebben haalt de eigenaar met het paard de wedstrijden (niveau niet van toepassing). Door een reden wordt het paard verkocht. De huidige eigenaar omschrijft het dier als lief, betrouwbaar een echt leerpaard.'
Met een grote groep hadden wij zoiets van, Hoe braaf en lief dit paard ook is geweest bij deze eigenaar, het zou nooit zo omschreven mogen worden. Paarden die zo mishandeld zijn, houden hier een trauma aan over. Met veel geduld is hij zijn nieuwe baas gaan vertrouwen. Maar hoe zit dat met de nieuwe eigenaren, dit paard is lief tegen de huidige baas, maar de nieuwe eigenaren zijn nog vreemden voor hem! Wat weer kan leiden tot bijten, trappen en dreig- gedrag.
Een kleine groep dacht wel dat het paard over zijn ervaringen heen zou zijn. Hij kwam bij de nieuwe eigenaar terecht die hem leerde vertrouwen te krijgen in de mens, het slaan, bijten, steigeren gedrag tegen vreemden in de stal is bescherming voor zijn vrouwtje (zijn baas). Door die vrouw heeft dit paard weer vertrouwen gekregen in de mens, leerde dat niet alle mensen zijn zoals die in zijn nare omgeving.
Dit paard mag rustig braaf, lief en een echt leerpaard genoemd worden.
Nu ben ik wel benieuwd hoe anderen hierover denken, misschien is er iemand die het zelfs weet vanuit een onderzoek? of dierenarts/ veearts praktijk?