mishandeld paard, altijd trauma?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rockefeller

mishandeld paard, altijd trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 18:00

Bij een discussie waar wij niet uitkwamen op de manege, vraag ik om jullie hulp.

Een mishandeld paard zal daar altijd een trauma aan houden.

'Een paard is mishandeld bijvoorbeeld op vroege leeftijd, dit paard wordt een paar jaar later verkocht aan iemand die zijn tijd en energie in het dier wilt steken. Na lang geduld en veel tijd doorgebracht tee hebben met het paard (ik kijk hier zeker naar een paar jaar) vertrouwt hij haar volkomen, het paard zal veel dingen nog eng vinden maar vertrouwt op zijn baas. Echter als er een ander persoon in de buurt komt, begint het paard te slaan, bijten, steigeren.. is het angst? Zal het zichzelf beschermen? Dit kan natuurlijk vele redenen hebben. Na lang gezwoegd te hebben haalt de eigenaar met het paard de wedstrijden (niveau niet van toepassing). Door een reden wordt het paard verkocht. De huidige eigenaar omschrijft het dier als lief, betrouwbaar een echt leerpaard.'

Met een grote groep hadden wij zoiets van, Hoe braaf en lief dit paard ook is geweest bij deze eigenaar, het zou nooit zo omschreven mogen worden. Paarden die zo mishandeld zijn, houden hier een trauma aan over. Met veel geduld is hij zijn nieuwe baas gaan vertrouwen. Maar hoe zit dat met de nieuwe eigenaren, dit paard is lief tegen de huidige baas, maar de nieuwe eigenaren zijn nog vreemden voor hem! Wat weer kan leiden tot bijten, trappen en dreig- gedrag.

Een kleine groep dacht wel dat het paard over zijn ervaringen heen zou zijn. Hij kwam bij de nieuwe eigenaar terecht die hem leerde vertrouwen te krijgen in de mens, het slaan, bijten, steigeren gedrag tegen vreemden in de stal is bescherming voor zijn vrouwtje (zijn baas). Door die vrouw heeft dit paard weer vertrouwen gekregen in de mens, leerde dat niet alle mensen zijn zoals die in zijn nare omgeving.
Dit paard mag rustig braaf, lief en een echt leerpaard genoemd worden.

Nu ben ik wel benieuwd hoe anderen hierover denken, misschien is er iemand die het zelfs weet vanuit een onderzoek? of dierenarts/ veearts praktijk?

Follytje

Re: mishandeld paard, altijd trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:27

wij hebben op de manege een paard gehad wat 'mishandeld' was. Nouja, er waren dingen gevraagd die hij niet aankon, en werd daardoor gezien als 'onhandelbaar'. Maar door veel vertrouwen enzo heeft hij geleerd ontspannen te lopen. Changementen heeft hij nooit meer hoeven doen. Zodra dat werd gevraagd werd hij weer gevaarlijk. Maar hij liep uiteindelijk wel in halfgevorderden lessen, met plezier. Hij hoefte zich niet te bewijzen, hij kon gewoon lekker ontspannen lopen. Dus ik denk dat zolang een 'mishandeld' paard in zijn waarde word gelaten hij prima rustig kan zijn. Maar de eigenaresse moet dit wel erbij vertellen, en kijken of het echt klikt tussen de toekomstig eigenaar en het paard. En dan kan je hem idd als braaf beschouwen denk ik.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:37

Misschien is mijn paard wel een goed voorbeeld, ze heeft een enorme trauma door wat haar vroeger is gebeurd. Ik kan lezen en schrijven met dit paard, maar het heeft een dik half jaar geduurd voordat ik wat vertrouwen met haar heb opgebouwd. Nu 2 jaar verder is het een lief, betrouwbaar en rustig paard, maar toch vertrouw ik haar niet alleen met iemand. Ik probeer het uit te breiden, maar ze is lief als ik in haar buurt ben met rijden...loop ik weg heb je een rodeo. Vanmiddag liet ik mijn paard door iemand anders uit het land halen, ze had haar halster niet om en dat moest dus nog even gebeuren, dit lukte dus niet: schrikkerig en angst in haar ogen. Toen ik er naast stond, kon ze hem wel opdoen en dat zonder problemen. Ze is sindskort onder het zadel en ik kan haar gewoon zonder problemen rijden overal en ander hoeft niet eens te proberen buiten de bak op te stappen. Hoefsmid was een groot probleem, ze accepteerd niet dat iemand haar hoeven optilt, maar het is geen probleem als ik er bij blijf......loop ik weg dan krijg je een gevaarlijke merrie die gericht mept! Het is niet dat ze vals is, maar het is gewoon angst.....maar ik denk dat ze wel braaf en betrouwbaar kan zijn bij iemand die ze beter leert kennen, het zal alleen even wennen zijn. 1 van mijn bijrijders verzorgd haar al een jaar en die durf ik wel alleen over het erf te laten gaan, mijn nieuwe verzorgster kan nog niet alleen met haar lopen, dat gaat dan helemaal mis.
Trekkers zijn voor haar gewoon heel erg eng, ookal ziet ze ze al 2 jaar......ze loopt met me mee als ik met haar mee ga, zit ik erop en ziet ze me niet dan gaat ze volledig uit haar pan.
Ik denk dat een paard altijd een trauma met zich meezuild, maar ze door vertrouwen van bepaalde personen toch een erg braaf, lief paard kunnen zijn die hun angsten kunnen onderdrukken.....samen sta je sterker dan in je uppie!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:38

Mijn pony is vroeger ook mishandelt geweest maar heeft daar nog steeds een trauma van. Terwijl wij haar al 13 jaar hebben, en toch blijft ze een hekel hebben aan vreemde mensen en aan mannen. Ook bijt ze en valt ze heel erg aan als ze je niet kent!! Bij mij, mijn ouders en mijn vriend doet ze het niet meer omdat ze ons al goed kent.. Het is wel klote maar ook wel weer fijn, want zo stelen ze haar niet zo snel mee!!!! Hoe lief het koppie ook is (zie foto) Hoe gemeen ze kan zijn Ach gut Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:53

Als je je paard krijgt met een slecht verleden is opvoeden met liefde en geduld het belangrijkste. Een mishandeld paardje zal altijd bepaalde gewoontetjes houden, maar door goede consequente en eerlijke behandeling emot je bij ieder paard alles wel onder controle kunne krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:19

Een paard met een slecht verleden zal vreemden altijd wantrouwen, handig in de wei (minder kans op diefstal,etc), maar rot als je zo'n dier wil verkopen.

Bij verkoop zal je eerlijk moeten zeggen wat er aan de hand is en zover mogelijk de nieuwe eigenaar begeleiden om samen een nieuw team te vormen.

In het ergste geval zal een paard met zo'n verleden niet verkocht kunnen worden en als de eigenaar er niet meer voor kan zorgen dus moeten worden afgemaakt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:44

Ik heb een schat van een paard. Maar vreemde kunnen haar niet uit stal halen of poetsen. Terwijl er wel een vreemde op kan rijden en uit het land kan halen. Het is dus puur op stal en met poetsen. Boij mij heeft het ook enkele maanden geduurd voordat ik veilig zijn stal in kon zonder eruit getrapt te worden. Ik kan nu zelfs onder het eten zijn stal. nIk heb ook vaak op het punt gestaan om hem te verkopen maar toch krabbelde ik elke keer weer terug. Dat gedrag op stal en dan ook nog eens een luchtzuiger. Denk dat niemand op zo'n paardf zit te wachten. Terwijl ik er nu alles mee kan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:53

Ik denk dat zoiets er altijd in blijft zitten en weer opspeelt als het paard niet lekker in zijn vel zit of zich bedreigt voelt.

_Sharon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:55

aHhH zielig vor dat paardjj Verdrietig aHhH zielig vor dat paardjjaHhH zielig vor dat paardjj

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:53

_Sharon_ lees de regels even door wil je Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:07

Ik heb geen mishandeld paard, ja of toch wel..
Ik heb een verwaarloosd paard.. was op 6jarige leeftijd nog nooit meegenomen aan een halster, geen hoefsmid gezien, geen entingen, vollop wormen. Dit noem ik dus ook mishandeling, maar dan zonder mensen in de buurt.
Mijn paardje heeft nog steeds schrikreacties, en je moet voorzichtig opstappen (erge zadeldwang),Je kan haar niet plotseling aanraken, hinnekt en springt weg.. ik vertrouw haar aan niemand toe, ze blijft voor altijd bij mij, omdat het mij wel lukt. Dus mijn pony heeft blijvende schade zonder met een vinger aangeraakt te zijn!!