tolten/telgangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

tolten/telgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 16:59

hallo allemaal,
ik heb even een domme vraag Bloos
een tijdje geleden las ik op http://www.gangenpaarden.nl(ijslander,paso fino) dat een bepaalde gang er genetisch inzit bij dat soort paarden.
maar dan moet je neem ik aan ook les volgen om te leren hoe je als het ware zo'n telgang 'vraagt' aan je paard/pony.
hoe doen jullie dat met je gangenpaard?
k ben gewoon benieuwd Lachen

Reem

Re: tolten/telgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:46

Net als bij het nageeflijk rijden, voorwaarst, achterwaarts moet je het 'knopje' niet te vinden. Er gaat wat tijd overheen. Ik heb hulp gehad, maar het blijft oefenen. Goed voelen en luisteren. Er over lezen helpt ook, maar het blijft bij elk paar anders. Sommige paarden hoef je de tölt niet eruit te persen, of juist de draf. Elk paard heeft zjin of haar voorkeur.

Je zou deze vraag ook kunnen stellen op www.gangenpaarden.nl, komt daar ook weer wat leven in Knipoog Daar zijn alleen maar mensen met gangenpaarden, dus antwoord krijg je wel Lachen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 06:41

hoi

ik heb 2 peruaanse paso's en deze paarden zijn natuurtolters
dit wil zeggen dat ze gemakkelijk in tolt gaan , dus als je het juiste knopje vind heb je ze snel in tolt
bij ijslanders vraagt het soms meer werk omdat de meeste ijslanders 5 gangen hebben ( ook nog de telgang)
sommige ijslanders gaan snel in tolt en andere vallen dan weer sneller in draf maar met de juiste training zijn de knopjes gemakkelijk te vinden

achterhand sterk maken is zoals trouwens bij alle paarden ook bij gangenpaarden heel belangrijk omdat om goed te kunnen tolten ze hun achterhand moeten onder zetten

er zijn bepaalde oefeningen aan de longe om de achterhand te versterken , zoals laten ondertreden met het achterbeen van binnen naar buiten ( dus binnenachterbeen onder het lichaam richting buitencirkel)

gangenpaarden.nl is inderdaad een goede site om meer te leren over gangenpaarden

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:13

hay ik heb een draver en die kan ook telgangen is heel grappige gang maar zit onwijs lekker door en ja precies het juiste knopje zoeken en vinden is lastig maar is me uiteindelijk wel gelukt!

groetjes nathalie

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:34

het zit idd onwijs lekker. Lekker tolten en geen last van je rug (in mijn geval) Ga eens kijken op manege/stalhouderij, neem eens een proefles, ervaar het. En pas op Je bent zo verslaaft hahaha
Maar de juiste knopjes, die zijn bij ieder paard een beetje anders.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:59

bedankt voor de berichten allemaal Lachen
ik ga zeker eens kijken of ik een proefles kan nemen ergens,weet iemand een leuke/goede stal?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:42

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:49