sjabrak onder zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

sjabrak onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 17:02

Voor het rijden duw ik het sjabrak een beetje in de kamer van mijn zadel (county, dressuurzadel). Maar tijdens het rijden gaat het sjabrak toch weer strak zitten. Ik heb dit met meerdere sjabrakken. Het resultaat is dat mijn paardje na het rijden vaak een bult op zijn rug heeft. Ik heb het zadel laten opvullen e.d. en heb niet het idee dat het zadel het probleem is. Ik heb verschillende sjabrakken gewone, en anky sjabrakken. Ik heb geprobeerd met een gelpad, maar dat had geen nut. Zonder sjabrak krijgt mijn paardje geen bult op zijn rug na het rijden. Wie heeft hier ook last van, en nog beter hoe is het op te lossen of heeft iemand sjabrakken waar het niet meer gebeurd Bloos (sorry voor het lange verhaal)

Saskia9

Re: sjabrak onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:18

je hebt ook shabrakjes waarbij het gedeelte wat in de kamer moet een beetje hoger is,
dus een beetje zadelgevormd zegmaar,
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel,
misschien eens zoeken naar zo'n shabrak?
verder ken ik het probleem neit dus ik heb geen tips voor je verder,
sorry !

succes met je zoektocht !

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 18:33

Ik begrijp wat je bedoelt. Die heb ik inderdaad nog niet geprobeerd, ik vind het zo zonde om maar van alles te kopen en het helpt dan niet (bijv. mijn gelpad) daarom hoop ik dat er mensen zijn met hetzelfde probleem die een oplossing gevonden hebben, maar bedankt voor je antwoord

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:18

ik zou idd op zoek gaan naar een voorgevormd dekje.
Misschien helpt het ook wel om het shabrak zo ver mogelijk omhoog te trekken, in de kamer, zodat het niet zo snel meer strak komt te staan.
En gelpad zorgt er trouwens alleen maar voor dat alles nog strakker komt te staan Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:47

Voorgevormd dekje, dekje uitsnijden misschien? Of zonder rijden en elke keer zadel poetsen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:54

Ik heb vandaag zonder sjabrak gereden, en toen had hij er (gelukkig) geen last van. Op naar het ideale sjabrak. Ik dacht zelf aan zo'n schapevacht ding (duur!!!)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:35

Ik heb dit ook bij de meeste sjabrakken. Dan gaat de achterkant omhoog en de voorkant zakt over de schoft, hij kandelt dus als het ware. Heel vevelend, ik heb het bij bijna alle dekjes, ook de voorgevormde. Ik heb eigelijk maar één sjabrak dat dat niet doet, dat is een kieffer, echt een superfijn ding. Die is heel stevig en daardoor blijft hij goed liggen.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:20

Mss kun je het stukje bij de schoft uitsnijden? Want daar drukt het toch of niet?

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 11:48

de meeste zadels hebben van die ringetjes aan de voorkant onder het zadelrokje..maak bij mijn minder meewerkende sjabrakjes het klitteband daar aan vast Lachen

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:16

_June schreef:
Mss kun je het stukje bij de schoft uitsnijden? Want daar drukt het toch of niet?
Maar het is niet bij zijn schoft. Het zit echt op zijn rug. Dan kan ik wel de bovenkant eruit snijden, maar dan heb ik twee losse stukken, dat is helemaal niets.

palatijn schreef:
de meeste zadels hebben van die ringetjes aan de voorkant onder het zadelrokje..maak bij mijn minder meewerkende sjabrakjes het klitteband daar aan vast
Ik wil best proberen, maar volgens mij gaat het sjabrak dan helemaal uit zijn verband (rimpelen e.d.)
_June schreef:
kieffer,
dat maar proberen dus Knipoog

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:25

ze zijn er ook bij divoza, bijna gelijke kwaliteit van kieffer, maar krimpen minder, ook wel fijn. Ook van Equitime vergelijkbare dikke chabrakken. Heb je ook geprobeerd de onder lusjes niet te gebruiken?

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:28

valt best mee hoor!! kwestie van oefenen ..je moet 'm natuurlijk niet zo strak doen dat ie de boel omhoog trekt..maar omhoog houd! (ligt ook aan welk sjabrakje je hebt..die van mij hebben soms enorm lange lussen dat werkt prima)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:32

Waarom rij je niet gewoon zonder shabrak dan? Als je paard dan geen last heeft zou ik het wel weten. Enige is dat je dan na het rijden elke keer even een doekje over je zadel moet halen, maar dat is volgens mij ook niet het einde van de wereld...

(zelf rij ik ook (bijna) altijd zonder shabrak.. )

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:33

Soms helpt het ook nog wel om het dekje ook aan de achterkant van het zadel goed op te trekken. Ikzelf gebruik vaak voorgevormde, zadelvormige dekjes, gewoon van katoen. Die dekjes zijn niet duur en bij mij zijn dat de enige dekjes die altijd mooi blijven liggen. Ook kan het soms helpen om de lussen waar de singel door moet iets verder naar achteren te maken, zodat deze het dekje aan de voorkant omhoog blijven duwen. Snap je het nog een beetje? Bloos

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:50

Mijn ervaring is dat de stevigere dekjes beter tussen de kamer blijven zitten. En die hoeven dus helemaal niet duur te zijn, de HH zijn prima is mijn ervaring. Wat je ook kunt doen is gewoon een keer afstappen en de boel weer netjes leggen.