met paard op veerpont

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

met paard op veerpont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 16:04

Even een korte vraag.
Zijn er hier mensen die wel eens met hun paard op het pont gaan? En dan bedoel ik niet in de trailer maar onder het zadel Lachen

pantarhei

Re: met paard op veerpont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:12

Maja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:01

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten en zou die iemand dan ook kunnen vertellen hoe het paard daar op reageert??

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 18:21

Ik ben ook erg benieuwd hoe dat precies in zijn werk gaat.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:24

Ik zou het niet doen. Vind het maar een eng idee. Wat nou als je paard in paniek raakt?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 18:31

Misschien is het zoals veel andere enge dingen een kwestie van oefenen en wennen? Misschien wanneer het pont leeg is (dus vrij van auto's ed) een aantal keren op en neer.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:51

Punt van aandacht zijn ponten met een stalen dek. Meestal mag het dan ook niet van de pontbaas. Ponten met een houten dek, die zijn er nog bosjes, is geen probleem en vaak mag het ook gewoon van de baas. De NVVR-paarden die ik ken hadden er geen probleem mee. Zolang de ruiter maar rustig blijft, zal het paard er niet overdreven op reageren.

azriM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:57

Bij ons in Afferden hebben we een pont met een stalen dek en dat ding maakt behoorlijk lawaai. ...Daar zou ik toch echt niet overheen gaan, vind het maar eng, want wat als ze in paniek raken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:05

Het belangrijkste probleem bij een stalen dek is nog niet eens het lawaai, maar de gladheid voor paarden op ijzers.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:58

ik ben met mijn shet 3 keer rijdend op een veerpont geweest en 2 keer met de wagen (mennen dan Knipoog) eerst een keer geoefend op een klein veerpontje, hij was heel nerveus maar ging er wel op, op de pont ging hij toen wel plassen van de zenuwen Clown
Daarna moest hij op de grote pont bij maassluis, echt een enorm ding. Nou wilde hij daar dus absoluut niet over die stalen platen! Dit hebben we opgelost door er een deken overheen te leggen en toen ging hij wel. Die pont deed er wel 20 minuten over om aan de overkant te komen en al die tijd hebben we hem stukjes brood gevoerd om hem af te leiden, want hij was weer bloednerveus. Nou is mijn pony een shet, en hij was toen tussen de 14 en 18 jaar oud. Hij is verder 100% verkeersmak en je kan er een bom naast afsteken en ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat hij zo angstig zou zijn op een veerpont. Nou ging hij wel en was verder braaf, want het is een goudeerlijk beestje met heel veel vertrouwen in mensen... Maar ik zou met een jong paard, of eentje die al wel eens schrikt op buitenrit het niet aandurven.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:09

ik denk dat het juist wel makkelijker kan met een jonger paard, die zijn gewend vaker aan nieuwe dingen te moeten wennen. een paard van 18 is misschien al jaren geen nieuwe en enge dingen tegengekomen, als hij dan ineens op een pont moet kan ik me voorstellen dat ze t spannend vinden. Met mijn 3jarige zou ik het zo doen, denk niet dat het een probleem zou zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:27

Ik ben ook wel eens met vrienden en hun haflingers op de pont geweest. Geen enkel probleem (wel er naast gaan staat dus).

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 06:18

Wat als je nou gewoon heel erg goed met hem oefent, dus een stalen plaat in de tuin en daar de hele tijd op en af lopen....
Zijn er verder niet zo'n rubber schoentjes voor paarden waarmee hij veel meer grip zou hebben op het dek van het pont?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:38

Ik heb op een "stal" gestaan in Hendrik Ido Ambacht (ZH) En die stal lag op een eiland. Ik moest dus met mijn paard met de pond naar de overkant om hem op het eiland te brengen, en zelf ging ik iedere dag met een boot Haha! Mijn pony vind het niet meer eng iig

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:07

Bij ons is er ook een pontje over de Amstel. Als je een lekkere lange tocht wilt maken (bijv naar het bos) moet je er ook over heen. Een aantal mensen bij mij op stal doen het regelmatig, paarden vinden het geen probleem (meer). De pontbaas zelf is er ook heel relaxt over; als er een paard op gaat dan komen er geen auto's op en hij doet het lekker rustig aan. Ook mogen de paarden die het nog niet gewent zijn er even op en af lopen; met en zonder ronkende moter. Misschien dat ik het over een paar weekjes ook eens ga proberen!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:09

Dat is heel netjes van die man Rytir, dan lukt het ook vast wat makkelijker. als iedereen er gestressed om doet is het voor het paard ook een stuk minder fijn Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:38

ik stond voorheen met mijn vorige pony's in ilpendam...nam altijd het pontje om naar het recreatiegebied te gaan...
de allereerste 2 keren een " ervaren" paard meegenomen
dat scheelt echt heel veel!

zelf goed rustig blijven en doen alsof je het al jaren doet
nadat je rustig van de pont bent afgelopen uiteraard een beloning geven.

bij mij is het nooit fout gegaan,alleen kon ik mijn vingers er op natellen dat hij altijd ging poepen.... Koe

geluk vond de veerman het nooit erg en veegde het met de bezem zo het water in Bloos

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:27

@ naadje24 stond je bij de Beestenboel? Dan ken je Amigo denk ik ook wel ( eigenaresse = vriendin van mij)

Ontopic, ik ken heel veel mensen die wel eens over de pond gaan met hun paard, wel afstappen en de eerste paar keren met een ''ervaren'' paard

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:29

Ik zou het wel durven proberen. Maar de oprijplaten zijn van ijzer en mijn pony heeft hoefijzers. Dat is vragen om problemen dus. Maar ik weet wel bijna helemaal zeker dat hij er weinig om zal geven.
We zijn dit weekend over een stuw gereden, ook ijzeren brug dus heel veel herrie, maar wel een dun laagje 'iets' erover heen zodat het stroef was. Daar keek hij ook niet echt raar van op, terwijl zo een stuw toch een heel raar gezicht is.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:23

Met Patos zou ik het niet durven, ik ga zonder problemen met haar de weg op, maar dit zou ook voor Patos iets te veel zijn gok ik. Zeker omdat het veer hier een stalen dek heeft + dat de motor flink wat lawaai geeft. Volgens mij kunnen ze haar dan verderop uit de Lek gaan vissen. Overigens kwam er bij ons altijd een meisje op de vereniging en die kwam met haar Fjord met het veer. Die zijn net een stukkie koeler, met mijn oude Fjord had ik het ook wel aangedurfd.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:27

Wel ooit op de trailer, coco gaf geen problemen( We moesten naar een concours). Zonder trailer zou ik het niet aandurven, zo buiten is ze ook superbraaf, maar je weet maar nooit, zo op het water Tong uitsteken

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:53

barreltjuh schreef:
@ naadje24 stond je bij de Beestenboel? Dan ken je Amigo denk ik ook wel ( eigenaresse = vriendin van mij)

Ontopic, ik ken heel veel mensen die wel eens over de pond gaan met hun paard, wel afstappen en de eerste paar keren met een ''ervaren'' paard

ja idd de beestenboel ....
ja dat meisje ken ik wel Knipoog