Zweten onder peesbeschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik_Nadine

Zweten onder peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:05

Hallo,

Ik was vandaag zoals altijd gewoon lekker aan het rijden, het was wel erg warm en mijn paard was ook helemaal bezweet.

Nou toen ik klaar was en de peesbeschermers afdeed was ze onder haar peesbeschermers ook bezweet.

Nu vroeg ik me af of dit kwaad kan of dat het te warm word ?

Alvast bedankt!

Kusje Nadine

Ellie

Re: Zweten onder peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:35

ik zou even niet weten of dit kwaad kan maar de pesen worden wel altijd warm ik zou ze gewoon een paar minuten de slang erop houden om de benen even te laten afkoelen dan denk ik niet dat het zo heel veel kwaad kan

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:54

Echt goed is het volgens mij niet, maar ik zou ze toch gewoon ophouden met rijden. Ik ros ze na het rijden altijd even met een plukje hooi of stroo, om te zorgen dat de giftige stoffen weggevoerd kunnen worden Lachen Geen idee of dit echt zo is, maar ik borstel hem na het rijden toch altijd en dit is niet zo'n grote moeite!! Knipoog

sox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:06

Welnee joh, niks mis mee, dat is normaal als ze goed gewerkt/gezweet hebben. Vergelijk het met het zadel. Daar waarhet zadel en singel zit zie je duidelijke zweetplekken die je niet zou hebben als je bijvoorbeeld longeert zonder zadel. Volkomen normaal, geen zorgen over maken. Groetjes!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:29

En je hebt ze toch maar even om met rijden? Ik doe daarna altijd even met mijn hand erover heen wrijven of met een spons ofzo wat natmaken, maar kan geen kwaad dus Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:36

Je moet wel uitkijken dat de pezen niet te warm worden, dat is wel schadelijk namelijk. Ik zou na het rijden sowiezo de pezen even afspuiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:53

XoNo schreef:
Je moet wel uitkijken dat de pezen niet te warm worden, dat is wel schadelijk namelijk. Ik zou na het rijden sowiezo de pezen even afspuiten.

45 graden C om precies te zijn; en dat wordt sneller bereikt dan veel mensen denken.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:57

Zolang hij zweet is het goed, zweten is het uitlaten van warmte en dus giftige stoffen.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:47

Misschien is de HH Air Neoprene peesbeschermer iets?

Peesbeschermer met stevige klittenband sluiting, pvc cup en 'Air'-neoprene voering (zitten gaatjes in het neopreen). Ventilerend en voorkomt warmteopbouw. Deze peesbeschermer is gepatendeerd onder nr. 20117408.1DE.

Maten S, M en L.

332.1045 Kleur zwart.

Iemand ervaringen?

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:59

nee die pees beschermers ken ik niet...nog nooit van gehoord ook...
nee mijn paardje als die goed ze best heeft gedaan zweet ie ook wel isonder de peesbeschermers...maar ken geen kwaad..daarna spoel ik meestal ff ze beentjes

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:18

Het is zo dat onder bandages de temperatuur oploopt naar 45C. Hier heb ik toendertijd een topic over geopend waar ik meningen vroeg van tegenstanders en voorstanders van bandages. Pezen worden warm (naar mijn mening) als je het been bandageert. Bandages absorberen, maar houden de warmte vast. Zweten is eigelijk de warmte uit het lichaam wegvoeren, dus dit is goed. Bij peesbeschermers kan de warmte eruit... wat zweet veroorzaakt. Als je dit later goed afkoelt, stimuleer je de bloedsomloop en voorkom je vocht!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:19

echt heel goed is het niet...ivm met de hitte om de pezen.misschien is het verstandig om na het rijden ff de benen af te spoelen,is meteen een goede verkoeling voor je paard Lachen

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:55

daar zit ik dus ook mee. dat idd de temp. hoog op kan lopen. dus als het niet echt nodig is (lichte arbeid) dan doe ik ze niet om. Over het algemeen zijn ze dus wel om

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:25

Ik heb beschermers van het merk N.E.W. die een speciale voering hebben waarin de temperatuur niet te hoog kan oplopen. Deze ventileren beter dan de bekende peesbeschermers met neopreen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 12:36

Hermesdeux schreef:
Het is zo dat onder bandages de temperatuur oploopt naar 45C. Hier heb ik toendertijd een topic over geopend waar ik meningen vroeg van tegenstanders en voorstanders van bandages. Pezen worden warm (naar mijn mening) als je het been bandageert. Bandages absorberen, maar houden de warmte vast. Zweten is eigelijk de warmte uit het lichaam wegvoeren, dus dit is goed. Bij peesbeschermers kan de warmte eruit... wat zweet veroorzaakt. Als je dit later goed afkoelt, stimuleer je de bloedsomloop en voorkom je vocht!

Zonder de discussie aan te willen gaan, dit klopt niet. Het neopreen in de bandages is juist enorm warm voor paarden. Met de harde kap eromheen kan de warmte juist niet weg En mijn paard zweet onder peebeschermers én bandages Knipoog

Ik gebruik zelf ook peesbeschermers van BR. Ze zweet er wel onder, maar ze zweet immers ook onder mijn zadel Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:08

@Piaffe. Bij geen van beide kan de warmte er goed uit, het beste is dan om totaal geen bescherming te gebruiken, wil je dit tegengaan. Je kan het onder 2 manieren bekijken... zweet is de warmte vanuit het lichaam, wat je dus ziet onder een peeskap. Bij een bandage echter, zweet het niet maar is het wel warm. Het zweet kan er daar helemaal niet uit, omdat het vaak strakker zit. Ik zal eens even een foto opzoeken waar je duidelijk een bandage been ziet, waarbij het vocht en dus ook de warmte niet van buiten te zien is...

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:32

volgens mij kan het geen kwaad, dan zou het toch ook kwaad moeten doen als het onder het zadel gaat zweten Verward , gewoon de benen na de tijd afkoelen..