hoe de conditie weer op bouwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

hoe de conditie weer op bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 13:51

ik mag weer langzaam aan beginnen op Jamaika, ik heb er nu al weer een paar keer opgezeten.
(info waarom ik niet kon rijden)
(info over het nu gaat)

De eerste keer alleen gestapt
2e keer 1 rondje gedraaft

dit heb ik nu opgebouwd tot een max van 20 stappen 10 min draven met stap er tussen door en weer 20min uitstappen

en nu heb ik van de week 2x een halve volte gegaloppeert erbij.

ik rij nu ook nog maar max 2x in de week de rest staat ze op het land en wandelen we.

Ik wil dit graag op gaan bouwen maar ik vind het een beetje eng en wil het dus zo voorzichtig mogelijk doen.
Spier heeft ze nog wel maar niet veel, ze heeft zo'n 3mnd stil gestaan.
ik ben nu ong. 1,5 mnd weer aan het rijden.

Jokonootje

Re: hoe de conditie weer op bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:47

tsja ik denk persoonlijk dat je gewoon rustig aan de tijd en de intensiviteit moet uitbreiden...
Ik denk ook dat je wel op de goede weg bent... Gewoon rustig aan en goed kijken en luisteren naar je paard wat ze doet...
Het is vanachter de computer erg moeilijk te zeggen hoe je je paard het beste weer op conditie brengt omdat elk paard het weer anders oppakt ...
desnoods even aan je instructrice vragen? misschien dat die je wat goede raad kan geven over het opbouwen van de conditie..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:19

Ik moet ook de conditie van mijn paard weer opbouwen. In het begin had ik een heel schema uitgedacht; zoveel rondjes draf en dan weer stappen, eerst 20 minuten, na 2 weken 30 minuten etc. Ik kwam er alleen achter dat ik dat niet zo handig vindt werken en mijn paard ook niet. Nu let ik gewoon op mijn paard; ben lekker met haar bezig. Hoewel zij het liefste alleen maar hard draaft en gallopeert rij ik haar gewoon een paar rondjes draf (max 4) per keer en ga daarna over in stap. Als ze daar snel van hersteld (ademhaling, zweten, warmte etc) weet ik dat ik de volgende keer wat langer kan draven. Gewoon goed op je paard letten, als je goed oplet zie je zelf wanneer het goed is.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:07

Ik moest ook weer conditie op bouwen en ben veel buitenritten gaan maken. In het begin heb ik veel in de bak gestapt met af entoe een drafje tussendoor. De eerste twee weken heb ik nog niet gegalopeerd. daarna wel 2 rondjes eens, en dan even uit draven en veel stappen. Na een maand ben ik veel met hem gaan buiten rijden, en ik zag de spieren weer terug komen. Gewoon veel rekening houden met wat je paard wil, en buiten eens lekker laten gaan na een tijdje als hij dat aankan. Helaas is het paard waar ik op rijde nu steeds kreupel aan zijn achterbeen (knie zegt mijn instructriece), dus rij ik niet meer en ga ik alleen wandelen. Ik weet zeker dat het niet aan mij ligt, maar dat het iets van vroeger is waar hij met rijden weer last van krijgt. Ik vraag me af waarom hij anders gestopt is met wedstrijden, omdat hij veel prijzen in het ZZ heeft gehaald (volgens eigenaar).

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:14

ik kan helaas geen buitenritten maken met haar daar is het echt het paard niet voor (achteruit de sloot in enz.) maar verder idd let ik wel veel op haar hoe ze doet, dus ik denk dat ik zo verlopig nog wel even bezig blijf.
iig bedankt voor de tips!