Hele jaar door buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinapasen

Hele jaar door buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 10:48

Hai!

Zijn er hier ook mensen die hun paard (en dan bedoel ik meer de hardere rassen als fjord/haflinger/ijslander/...) het hele jaar door buiten hebben staan?

Grtz Corina

karin1986

Re: Hele jaar door buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:09

Ik denk het wel...mijn oom deed dat ook...Eerst dacht ik van niet; maar mijn oom had een haflinger die kerngezond was.
Laatst bijgewerkt door karin1986 op 18-05-05 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:11

Mijn half-arabier en KWPN-er staan het hele jaar buiten. Waarom zou je een harder ras daarvoor moeten hebben? ieder paard kan het hele jaar buiten hoor.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:12

paarden in de wilde natuur kunnen ook niet even naar binnen..
Die van mij staan ook 24/7 buiten!
Maar ik denk ook wel dat je dat meteen moet aan wennen en niet als hij al jaren binnen heeft gestaan dan opeens 24/7 buiten.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:27

Klaartje en Muspke staan 24/7 buiten. Nooit problemen mee gehad! maar waarom wil je het weten?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:30

Mijn pony's staan ook het hele jaar door buiten. Van veulen tot drachtige merrie. Van rijpony tot dekhengst Lachen.

corinapasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:38

omdat ik een pony wil kopen. En er zijn wel eens mensen die zeggen: schuilstal is absoluut nodig...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:53

Als je een wei hebt die wat beschutting bied door bomen oid is een schuilstal imo niet zo nodig.
Maar als het een wei is die helemaal vrij ligt wel, ook in de zomer, zodat er wel wat beschutting gezocht kan worden voor zon of het slechte weer.
Sommige paarden zullen er geen gebruik van maken hoor. Maar het is toch prettig als je paard de mogelijkheid heeft om wat te kunnen schuilen. Al is het achter een boom.
Maar met schuilstal is je paard toch ook 24/7 buiten? Bedoel je dan een wei zonder schuilstal, of dat ie echt op stal moet?

corinapasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:58

Allegra schreef:
Als je een wei hebt die wat beschutting bied door bomen oid is een schuilstal imo niet zo nodig.
Maar als het een wei is die helemaal vrij ligt wel, ook in de zomer, zodat er wel wat beschutting gezocht kan worden voor zon of het slechte weer.
Sommige paarden zullen er geen gebruik van maken hoor. Maar het is toch prettig als je paard de mogelijkheid heeft om wat te kunnen schuilen. Al is het achter een boom.
Maar met schuilstal is je paard toch ook 24/7 buiten? Bedoel je dan een wei zonder schuilstal, of dat ie echt op stal moet?

Ik heb een aanbod gekregen van een boer die een wei overheeft, met enige bomen aan de zijkant, maar geen schuilstal.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:12

Wat voor paardje is het? Nu is het zo dat elk paard het hele jaar door naar buiten kan, maar ik zou voor een smal ding (krijgen minder winterhaar en zijn dus wel wat gevoeliger) toch kiezen voor een schuilstal. Maar volgens mij wil je een harder ras (daar vroeg je naar) en dan is het geen probleem. Dan zou ik dat gewoon doen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:14

yup, bij ons op stal staan alle paarden: 4 shetlanders, 2 haflingers en 1 ijslander 24/7 buiten.
Er is wel een schuilstal, maar de paarden staan er niet echt vaak in. We hebben ook een beschut stukje met bomen, daar staan ze wel erg vaak. Dus een beschut stukje met bomen is goed genoeg Haha!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:18

Ik heb ze ook altijd buiten staan. We hebben helaas geen schuilstal maar bij de meeste weiden wel bosranden (waar ze ook wat aan hebben) wat ook iets beschutting geeft.Als het heel hard hagelt gaan ze tegen elkaar aanstaan = warmer.
Wij mogen geen schuilstalletjes bouwen Boos! helaas
Laatst bijgewerkt door Marja1988 op 18-05-05 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:19

Het klimaat in Nederland/België is gewoon nat, niet overdreven koud. Dus elk ras kan buiten, enkel kan een regendek bij de mindere hardere rassen van nut zijn.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:23

Het ligt er aan hoe die bomen staan.
Als ze zo staan dat de schaduw net buiten de wei valt heb je er niet veel aan.
Ik zou wel vragen of je ergens een schotje neer mag zetten zodat je pony in ieder geval kan schuilen voor de oostenwind, die kan venijnig koud zijn.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:49

RanouK schreef:
Het klimaat in Nederland/België is gewoon nat, niet overdreven koud. Dus elk ras kan buiten, enkel kan een regendek bij de mindere hardere rassen van nut zijn.

Dat is wel zo, alleen het nadeel van een regendek is dat hij niet voor eeuwig waterdicht blijft. En als je merkt dat het er doorheen gaat ben je al te laat want dan heeft je paard met een nat dek buiten gestaan, en als het dan 5 graden vriest kan ie er best en goed ziek van worden. En het feit dat je je deken waterdicht moet (laten) maken en je paard in de tussentijd dus zonder staat terwijl hij met gewend is is ook niet zo bevorderlijk.
Het ging ook niet over buiten staan, het ging om buiten staan zonder schuilstal.

Natuurlijk moet je kijken hoe de bomen staan, maar dat vond ik eigenlijk vanzelfsprekend.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:08

Mijn tinker staat in weer en wind ,dag en nacht,winter en zomer buiten!
er staat een zee container(zo'n enorme container) in het land,maar ze staat er nooit in. Ze slaapt ook gewoon in de sneeuw. Wel zoekt ze met harde koude wind of hagel beschutting achter de container...
In haar kudde (die ook altijd buiten staan) staan een kwpnner,een arabier,fjord,draver,en chet. Ik denk dat als ik een stal zou maken in de wei,dat ze er echt niet in zou gaan. Ze heeft trouwens ook geen deken op,de draver en de kwpnner wel.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:22

wij hebben fjorden, en die staan het hele jaar lekker buiten. Vinden ze heerlijk echt waar! Daar zijn ze immers voor gebouwd om lekker buiten te staan. Op stal vinden ze niks.

corinapasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:03

Ik ben zelf van plan een fjord te nemen. Ik denk dat ik het anabod toch maar aanvaard. Een echte stalling kan ik niet betalen. En vroeger loste ik het probleem met de waterdichte dekens altijd zo op: als de ene nat was, kreeg hij de andere om en als die weer nat was de vorige, ga zo maar door. De natte hing ik dan te drogen.
Heb ik verder nooit problemen mee gehad.

Bedankt voor de antwoorden. Als iemand verder nog suggesties heeft, hoor ik het graag!
Wat betalen jullie voor weidegang? (ENKEL weidegang bedoel ik dan)

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:14

Goh leuk dat je een fjord gaat nemen!! Komt echt goed hoor! Ze kunnen prima buiten, mits je natuurlijk lekker hun vachtje er aan laat zitten, en er niet aan gaat scheren. Dat hebben ze wel nodig. En er gaat bij mij alleen een dekentje op na het rijden in de winter, zodat ie niet kou vat. Verder kunnen ze er prima tegen. Gewoon in je achterhoofd houden dat ze uit Noorwegen komen, en daar zijn ze echt wel wat ergers gewend dan die temperaturen hier. Veel plezier!