Brokkelhoeven/scheurtjes, wat helpt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Brokkelhoeven/scheurtjes, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 23:07

Een van mijn paarden heeft wat slechtere hoeven.
Dat wil zeggen, hier en daar breekt er regelmatig een stukje af, wat er dan weer uitziet alsof een muis zich prima heeft vermaakt Haha!
Ook zitten er kleine spleetjes/scheurtjes van beneden naar boven op de hoeven.

Wat zijn jullie oplossingen hiervoor?

Armaris

Re: Brokkelhoeven/scheurtjes, wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:08

staat ze op de weide?
anders zou ik even laten 'weken' in water en er dan hoefvet op smeren

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:26

Hoefvet met laurier dat helpt erg goed als je dat op de kroonranden smeert en natuurlijk op de rest van de hoef.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 01:26

Regelmatig afspoelen met water, of dat spul van de paardendrogist (iets van Hoefvocht, ofzo) erop smeren.
De hoeven kunnen te droog zijn.
Zelf vijl ik ook af en toe een heel klein beetje de scherpste randjes ervan af, zodat het niet verder afbrokkelt.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:00

Gefrituurde comboe Haha!
Klinkt raar maar helpt echt !
Is japanse zeewier (te koop bij de toko)
die doe je frituren, laat je drogen en
brokkel je over het voer.
Ik doe meestal een kuur van 2 weken eens
in de 2 a 3 mnd en dat doet echt wonderen
voor de hoeven.
Verder gebruik ik geen hoevenvet ofzo maar
'lak' ik de hoeven met zonnebloem olie Lachen

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:02

Wij hebben goede ervaringen met hoefzalf of hoefvet met laurierolie in. En eventueel een kuurtje van 2 maand met biotine.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:14

hoeven nat maken, in laten trekken en invetten !! t makkelijkste en werkt perfect... of, als je aan t strand staat, lang door de zee gaan rijden en dan in laten trekken. Op stal laagje hoevenvet erop smeren en je hoefjes zijn weer als nieuw !!! ik heb ook es een tip gehad van de smid : Als je in de bak duin/strandzand hebt liggen, zet je paard er dan ff in als t geregend heeft. dit zand neemt water nl. op en blijft dan ff vochtig, maar er komen geen plassen. Danzijn de hoeven dus mooi vochtig en kan je ze evt. na afloop insmeren met een dun laagje hoevenvet.

enne, Sassy77 : helpt t ook als je olijfolie op de hoeven smeert ? wij hebben dat geloof ik altijd ipv zonnebloemolie...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:40

Hoeven insmeren met laurierzalf en inderdaad zeewier bijvoeren, gewoon te koop bij ruitersportwinkel. Mijn haf had hele slechte hoeven, ik gebruik het nu ongeveer 2 weken. Zijn hoeven zijn weer superhard en goed. Laurierzalf smeer ik er niet elke dag op.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:49

ik zou eerst kijken of de straal niet te kort is, of het paard op zn hoefwand loopt, als dat het geval is eerst dat oplossen, dan veel door water, maar ik zou niet invetten, vet stoot water af dus de hoeven kunnen geen vocht meer opnemen als ze vet zijn.
Maar door te brokkelen 'bekapt' de hoef zich zelf, dus de kans is groot dat er iets niet goed zit in de hoef.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:13

Mijn paard heeft het ook gehad. Ik voer nu biotine bij. En ik zet hem regelmatig in de bluber of in 4 emmertjes water. Daarna vet ik zijn hoeven in. Werkt perfect. Wij hebben een rijbak van een stoffig goedje die alle vocht uit de hoeven trekt. Is niet echt ideaal.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:26

Mijn paard had dat ook, tot hij natuurlijk bekapt werd. Z'n hoeven zijn nu helemaal goed, geen scheur en geen brokkel meer te bekennen, terwijl ik wel elke dag over het asfalt draaf zonder ijzers.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:52

Mijn pony heeft dit ook, in de blubber zetten e.d. helpt niet bij mij, morgen komt de hoefsmid even kijken want het lijkt wel of het met de dag erger wordt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:13

Regelmatig de hoef aan de rand rond vijlen (mustangrol) voorkomt dat de hoefwand gaat brokkelen en scheuren. Vraag eens aan je hoefsmit hoe je dit kan doen, of kijk op www.hoefnatuurlijk.nl

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:14

Brokkelhoeven hoeft niet altijd te betekenen dat je paard droge hoeven heeft, ze kunnen juist ook te zacht zijn en daardoor afbrokkelen. Als je paard te zachte hoeven heeft moet je juist niet al die dingen met water uitproberen want dan word het alleen maar erger. 2 hoefsmeden zeggen dat mijn paard zachte hoeven heeft, 1 andere zegt weer dat hij te droge hoeven heeft. Watvoor hoeven hij zal hebben, ik smeer de kroonrand in met laurierzalf en geef hem biotine.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:19

Mijn oude hoefsmit vond biotine altijd slecht omdat je daarmee zorgt dat de hoeven harder dan normaal gaan groeien en als het harder dan normaal groeit is het ook van mindere kwaliteit. Weet niet of het waar is hoor.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:12

Anouar15 schreef:
Mijn oude hoefsmit vond biotine altijd slecht omdat je daarmee zorgt dat de hoeven harder dan normaal gaan groeien en als het harder dan normaal groeit is het ook van mindere kwaliteit. Weet niet of het waar is hoor.

Ik weet niet of hoeven van biotine echt harder gaan groeien (die van mijn paard groeien gewoon normaal en niet heel snel). Maar het zorgt er iig voor dat het nieuwe stukje hoef dat aan word gemaakt van betere kwaliteit is dan de rest van de hoef...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:23

Mijn paardje is vandaag bekapt, en ik kreeg het advies biotine, maar daar groeien ze volgens hem dus wel sneller van, of gewoon kalk door het voer doen.
Door de kalk worden de hoeven iets soepeler, waardoor je minder snel scheurtjes krijgt, en gewoon regelmatig invetten.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:53

biotine Haha!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:35

Inderdaad, biotine bijvoeren, mijn paard heeft ook wat problemen gehad met zijn hoeven(scheurtjes, stukken uit) en ik heb een maand of 2-3 biotine bijgevoerd en zijn hoeven zijn terug goed, geen scheurtje meer te bekennen. Af en toe insmeren met hoefolie kan ook helpen, niet te veel.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:31

Michaela voerde ik altijd Biotine in kuurtjes en haar hoeven werden van uitstekend kwaliteit (en dat zijn ze nog steeds), maar groeit dus enorm hard en word soms gewoon te hard....dit geeft bij mij juist heel veel scheuren in de hoef! Mijn paard word natuurlijk bekapt by the way. Hoefsmid is 5 weken geleden geweest en moet dus nu weer komen, omdat de hoeven gewoon te lang zijn...*zucht*

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:38

hoi
mijn paard heeft ook brokkende hoeven dan moet je een rooie ui op smeren elke dag helpt wel je moet wel geduld hebben veel succes

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:18

hey holly, nu gam natuurlijk bekapt wordt en ik het zelf goed kan bijhouden brokkelt/scheurt 'ie zo goed als niet meer. natuurlijk wil het wel eens gebeuren op een buitenrit maar bijvijlen en het is weer oké. door de manier van natuurlijk bekappen blijft de hoefwand korter en loopt het paard meer op de witte lijn en de straal. misschien een idee?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:04

Sassy77 schreef:
Gefrituurde comboe Haha!
Klinkt raar maar helpt echt !
Is japanse zeewier (te koop bij de toko)
die doe je frituren, laat je drogen en
brokkel je over het voer.
Ik doe meestal een kuur van 2 weken eens
in de 2 a 3 mnd en dat doet echt wonderen
voor de hoeven.
Verder gebruik ik geen hoevenvet ofzo maar
'lak' ik de hoeven met zonnebloem olie Lachen

Hoi, ik had al eerder gevraagd of het ook helpt als je er olijfolie op smeert, want wij hebben dat meestal ipv zonnebloemolie !! ik herhaal me vraag nog maar ff omdat ik er de 1e keer geen antwoord op kreeg.