waarom die neusriemen zo strak??!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

waarom die neusriemen zo strak??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 22:46

ik merk dat de meeste bij ons die neusriemen(aansnoer) best strak doen..ik krijg er amper een vinger tussen Scheve mond
hun vinden dat ie dan beter loopt/beter luistert zeg maar Verward

ik kan zowat een hand bij mijn neusriem doen,maar mijn pony loopt hier super op....hoeft echt niet strakker hoor.

hoe doen jullie je neusriem
en vinden jullie dat het werkelijk effect heeft op het rijden? Scheve mond

Ylana

Re: waarom die neusriemen zo strak??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:48

Bij mijn merrie zit de neus riem ook erg los.
Dit komt omdat hij al op het laatste gaatje zit en deze dus nog steeds erg los is dan.
Mij is altijd geleerd dat de neus riem strak moet, waarom weet ik niet zeker. Volgens mij was dat zodat het paard niet het bit tussen zijn tanden kan pakken en hem smeert.
Bij mijn merrie hoeft hij gelukkig niet strakker. Ze luistert toch wel!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:49

Ik heb hem vrij strak nu omdat het paard enigzins verreden is en dus enorm pullt, dus doe hem iets strakker omdat ze anders het bit vast neemt en ik niets meer kan inbrengen.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:55

Nou de neusriem hoef ik me geen zorgen te maken! Ik heb een gecombineerde voor mijn shet! De bovenste als ik die vastmaak doet hij zijn mond klein beetje open, dat ik hem vastmaak op het gaatje waar ik net aankom! En dan 5 minuten later heeft hij zijn mond toe en krijg ik mijn hele hand ertussen maar zo laat ik het vind ik geen probleem! En het sperriempje.... Als ik dat op het strakste zit is het nog te groot! Dus dat is niet moeilijk! Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:57

Ben ik helemaal met je eens. Echt onzin om je neusriem zo strak te doen. Het paard loopt dan alleen maar minder omdat het dier flink afgeleid wordt door een dergelijk knellend ding om je hoofd.

Volgens mij is het fabeltje en lopen de paarden met een dergelijke strakke (aansnoer) neusriem nog veel beter als ze hem gewoon wat losser doen. Het is in ieder geval het proberen waard denk ik!

FG, je gebruikt het dus als noodoplossing. Toch denk ik dat je eens zou moeten kijken naar de reden waarom het paard het bit pakt. Dit heeft vaak te maken met het compenseren van de balans. Het zou dus kunnen zijn dat het je paard onbewust nog moeiljker maakt.

Ik zou je adivseren, mits er geen gevaar is op ongelukken natuurlijk, om direct je handen te ontspannen zodra je voelt dat ze het bit vast pakt. Vrijwel op hetzelfde moment geef je veel been (met je kuit knijp je als het ware,door de buik van je paard heen naar je andere kuit) en vang je hem weer op.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:03

ik heb die van mij ook vrij strak, want anders gooit hij zijn tong eruit of over het bit en is er geen land mee te bzeilen...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:04

Nou,bij mij is de neusriem heus niet zo strak Clown
Krijg er nog 2vingers tussen,dus is meer dan voldoende

Maar die mondriemen vraag ik me af
Moeten die heus zo strak?(zodat ze niet kunnen bijten)of is dat ook maar een knellend,afleidend ding?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:05

@aqua8horse.
Ze wordt door de eigenaar verkeerd gereden: na het warm stappen gelijk in de krul zonder ruggebruik en achterhand gebruik.
Hierdoor reageert ze niet meer op het bit maar gaat ze heel erg pullen met de tong over het bit en kun je dus niet meer inwerken met bit.
Laat je haar daarop los dan gaat ze nog verder.

Daarom rijd ik dus nu even zo tot ze weer geleerd heeft om het bit normaal aan te nemen want nu kan ik haar anders niet rijden vanwege een blessure van mijzelf omdat ik haar niet kan houden.

Ze maakt zich door haar verkeerd getrainde hals (onderhals) zo sterk dat ze te sterk wordt en me al een paar maal letterlijk uit het zadel heeft getrokken.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:39

Ik denk dat ik nie eens die neus riem nodig heb, Ik heb dat ding er alleen maar omheen omdat dat paard het gewent is met gewoon 2 vingers speling. De keel riem vond ik ook overbodig dus die heb ik er al lang af gehaald michien volgt de neus riem nog.

Spirit

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:55

meestal haal ik de ( gecombineerde ) neusriem eraf. nu zit hij wel erop. en dan zit hij een beetje normaal. alleen het sperriempje zit dan wel wat strakker want hij schud hem er anders af Tong uitsteken en hij gaat de hele tijd staan gapen enz.

maar met neusriem heb ik meestal niet

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:12

Ik rij alleen in de bak met een aansnoerneusriem en een sperriempje. Strak? Ja wat is strak? Ik heb hem gewoon zo dat hij nog gewoon op zijn bit kan knabbelen, maar ik kan dr ook geen hand tussensteken... gewoon één of 2 vingers. Gewoonweg omdat hij dan beter oplet...
Ik heb het geprobeerd, maar anders krijg ik gewoon rare communicatie-fouten met hem... en blijft het bit niet lekker in zijn mond liggen.

Als ik buiten ga rijden haal ik hem er ook vaak af, of doe ik alleen de neusriem (zonder sperriempje) lekker los om. Dan rij ik toch de hele tijd lekker aan een losse teugeltje... dus dan heb ik het niet nodig. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:23

raar eigenlijk he?

op buitenrit die sperriem eraf en in de bak erom...

ik heb dat ding er helemaal af gehaald, merk dat de mijne zonder veel nageeflijker is.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:41

Ik heb hem niet strak, maar er kan zeker weten geen hele hand tussen, dan kan ik hem netzogoed aflaten.
Tijdje terug had ik met Lady het zogekende puller-probleem. Toen deed ik hem 1 gaatje straker dan normaal, maar het werkte niet, gewoon alles een gaatje losser gedaan en nu loopt ze er goed.
Accepteerd meer mijn hand en gaat veel makkelijker lopen.

Strak is dus duidelijk niet altijd de oplossing.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:46

Citaat:
]Ze wordt door de eigenaar verkeerd gereden

Altijd weer die eigenaars he, het moest verboden worden Rolleyes

Ik maak het geheel gewoon stevig vast zonder aan te sjorren. Ik vind het ontzettend lelijk als de neusriem scheef getrokken wordt door het sperriempje.
Heel veel mensen hebben de neusriem ook te laag zitten, dan wordt het al gauw onaangenaam voor een paard.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:59

Mijn sperriem zit redelijk los, er is wel eens gezegd dat hij een gaatje strakker kan. Maar ze loopt zo prima, dus ga ik hem niet strakker doen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:01

Mijn sperriem zit heel erg los (zodat ie er niet af komt) en mn neusriem zelf ziet ook redelijk los, maar zodat ie niet gaat hangen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:06

ik rij pablo op een hack die veeeeeel te los zit
bolle heeft wel beide riempjes maar alleen de sper zit op 2 vingers de hoge losses anders krijgen we een miscommunicatie probleempje met name als een bijrijdster er op rijd als mijn kleine er op rijd is het met losse teugel etc danny stuurt vooral met zijn zit mede daarom rijd hij schurkie zonder neusriem (en ook omdat we altijd ruzie hadden met zijn baardje die we der niet af willen knippen)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:16

Ik wordt altijd een beetje moe van dit soort topics: de TS lijkt te willen benadrukken dat zij het helemaal goed doet, en een ieder die de neusriem veel te strak heeft zitten weet diep in zijn hartje toch wel dat hij fout bezig is, dus waarom dit topic?
Daarnaast krijg je zo ook nog eens de afkeer tegen aansnoerneusriemen, omdat je ze dus 'aan' kunt 'snoeren'. Nou, ieder wel denkend mens zorgt dat daar ook gewoon twee vingers tussen kunnen en dan kan zo'n neusriem nog wel eens veel prettiger zitten dan een gewone gecombineerde neusriem. Als je echt kwaad wilt met een neusriem kun je dat ook met zo'n simpel ding.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:18

Ik snoer mijn neusriem niet aan aan, maar hij bungelt ook niet los, sluit gewoon netjes aan op de neus. Kan wel een vinger tussen, maar echt geen hand.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:30

hoi, ik rij zelf altijd met gecombineerde neusriem, buiten en in de bak. ik heb ze altijd op t laatste gaatje zitten, maar is op zich niet heel erg strak... gewoon zo dat de neusriem niet kan schuiven en de sperriem niet over zijn snuit zakt.... Ik heb nl. een haffie met een lekker rond neusje Clown , dus die sperriem glijdt eraf als hij nie goed zit !! gelukkig gaat ie altijd wat losser zitten nadat ik m vast heb gemaakt, want mijn paard maakt gewoon ze neus bol dat ie niet te strak kan en dan zit ie vanzelf goed als ie ze neus weer normaal heeft. Bovendien kan mijn knolletje flinke handstandjes maken, en ik heb t idee dat hij dat beter kan als zijn neusriem los zit of eraf is, omdat hij dan zijn bit kan pakken of ze mond open kan gooien, zodat ik geen contact meer heb, hij ze kop tussen ze benen gooit en rodeo gaat doen, en ik gelanceerd wordt !!!!!! Haha! Haha! das 1 van de redenen, en omdat hij nog weleens last van een dode mond heeft en er geen contact te krijgen is, en das tog minder met een neusriem. Bovendien kan t nie veel kwaad dat ie een beetje strak zit, want ik heb geen aansnoer maar een normale en die zakt ook gauw af als ie te los zit. en hij is eraan gewend, ik heb nooit gemerkt dat ie t vervelend vindt ofzo... Knipoog

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:37

Ik laat hem altijd redelijk los, dan kauwt ze er lekker op en blijft ontspannen. Maar mijn vriend zegt dat ze dan haar tong er teveel boven gooit (wat ik nog nooit gezien heb) en snoert dat ding dan aan. En naar mijn gevoel loopt ze dan veel meer gespannen, maar ja, het is zijn paard...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 08:42

patos schreef:
Ik wordt altijd een beetje moe van dit soort topics: de TS lijkt te willen benadrukken dat zij het helemaal goed doet, en een ieder die de neusriem veel te strak heeft zitten weet diep in zijn hartje toch wel dat hij fout bezig is, dus waarom dit topic?
Daarnaast krijg je zo ook nog eens de afkeer tegen aansnoerneusriemen, omdat je ze dus 'aan' kunt 'snoeren'. Nou, ieder wel denkend mens zorgt dat daar ook gewoon twee vingers tussen kunnen en dan kan zo'n neusriem nog wel eens veel prettiger zitten dan een gewone gecombineerde neusriem. Als je echt kwaad wilt met een neusriem kun je dat ook met zo'n simpel ding.

helemaal niet!
ik weet gewoon niet waarom die neusriemen zo strak moeten bij de meeste. dus daarom was mijn vraag ook: welke werking heeft dat?!
ik heb btw ook zelf een aansnoerneusriem,maar die zit flink los.

nou bij ons op stal past er niet eens 1 vinger tussen...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:47

Ik zei ook al... ieder WEL DENKEND mens. Ik denk ook dat het niet zo moeilijk is om te bedenken welke werking een te strak aangetrokken neusriem heeft, het zorgt ervoor dat een paard die kiezen op elkaar houdt zodat problemen als tong over het bit, tong uitsteken, mond opentrekken ed. verdoezeld worden.

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:49

mijn neusriem zit ook altijd aardig los. (veel mensen vinden ook dat ik hem strakker zou moeten doen) maar ze loopt er prima op en het is nou ook weer niet dat hij super los zit. hij zit gewoon aangesloten maar je man er wel 2 of 3 vingers tussendoen. mijn sperriem kan ook niet strakker en dat vind ik ook niet nodig zolang ze netjes blijft lopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:47

Ik heb geen aansnoerneusriem, en heb mijn neusriem nooit al te strak zitten, gewoon zo als het hoort. Vriendin van mij heeft wel een aansnoerneusriem, en had hem ook altijd "volgens het boekje" zitten. Vorige week hebben ze de neusriem echter tijdens de les flink aangesnoerd. Paard liep links/rechts te schudden met het hoofd en te zoeken op het bit, en als ie aanleuning aan moest nemen kroop hij achter het bit, om onder het werk uit te kunnen komen. Met het strak zetten van de neusriem was dit probleem opgelost. Ze zal de komende weken nog met een flink aangesnoerde neusriem rijden en dan proberen hem weer losser te doen.