Paard leren stilstaan tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adnil

Paard leren stilstaan tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 22:25

Nou, sinds 2 dagen heb ik Ranger dus eindelijk hier Haha!... (fotos volgen nog, uploaden wil niet lukken Boos! ) Hij is een tempramentvolle draver en altijd heel enthousiast. Zijn gangen zijn ook allemaal heel 'snel' zeg maar.. Hij stapt bijvoorbeeld veel en veel sneller dan het paard van mijn vriendin, maar wel ontspannen, dus het is gewoon 'de aard van het beestje'. Nu is het volgende mijn probleem: vandaag zijn we gaan buitenrijden (hij is echt super verkeersmak Lachen ) en zo gauw als hij ergens stil moest gaan staan, bijvoorbeeld om een weg over te steken dan begint hij te draaien en als je hem dan wil tegenhouden begint ie te bokken (rustig, maar toch)... Mijn vraag is nu: hoe kan ik hem het beste leren dat hij ook stil moet staan??
Hij KAN het namelijk wel Clown Bijvoorbeeld tijdens het poetsen...
Iemand tips??

irisratiana

Re: Paard leren stilstaan tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:28

tja, mijn verzorgpaard is ook heel ongeduldig als ze stil moet staan, dan gaat ze inderdaad ook draaien en komt ze soms omhoog.
Misschien kan je als je normaal rijd, heel veel ophoudingen maken, en dan laat je hem halthouden, en dan weer even stappen, en weer halthouden enzo, en steeds langer, en dan als je buiten bent ook,
totdat hij wat geduldiger wordt.
hopelijk heb je er wat aan!
groetjes iris

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:23

Jep, dat zou ik doen. Onderweg dus als hij niet stil hoeft te staan, even stil staan. En dan oefenen! Lachen Succes! Knipoog

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:35

Doet ie dat in de bak ook? Ik heb er met mijn paardje ook nogal op moeten oefenen en ik heb het al volgt geleerd:

Gewoon in de bak of op het erf aan de hand stappen, vervolgens ga jij stilstaan op het moment dat je stil gaat staan zeg je HO of STA net wat je wilt Tong uitsteken Als ie dan doorloopt geef je een ruk aan het touw, bij mij werkte dit erg goed ik heb het met een halster gedaan maar je kunt het ook met een hoofdstel doen. Dit ga je dan gewoon uitbreiden dus met rijden ook desnoods met je stem erbij. Bij mij heeft het erg veel geholpen, succes!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:41

zoals hierboven ook al wordt gezegt...ophoudingen en nog eens ophoudingen maken... van stap naar halt,van halt naar stap,enz... op een gegeven ogenblik moet ie het dan door hebben!! kan wel een tijdje duren hoor,dus denk niet dat je dat is een paar dagen helemaal op orde hebt. Pling

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 10:54

Tinkerloos schreef:
zoals hierboven ook al wordt gezegt...ophoudingen en nog eens ophoudingen maken... van stap naar halt,van halt naar stap,enz... op een gegeven ogenblik moet ie het dan door hebben!! kan wel een tijdje duren hoor,dus denk niet dat je dat is een paar dagen helemaal op orde hebt. Pling

Dit heb ik vanmorgen gedaan tijdens het buitenrijden en op een gegeven moment bleef hij wel 10 seconden stilstaan Clown Haha! Nee, maar je merkte wel dat de aanhouder wint. Alleen als hij stil stond en hij werd ongeduldig en ik wilde hem weer verder laten stappen dan liep hij achteruit Verward Nou ja, komt ook wel goed!

@barreltjuh: Wij hebben zelf geen bak, maar toen ik hem kocht heb ik met hem in de bak gereden en daar had hij dat inderdaad ook!.. En wat jij vertelde ben ik momenteel met hem aan het oefenen, want hij liep met mij zeg maar, in plaats van andersom!

Volgens mij heeft hij de laatste tijd als hij bereden werd ook altijd mogen racen in het bos. Dat speelt natuurlijk ook mee. Bij ons moet je veel meer over de weg dan waar hij eerst stond.

Bedankt voor jullie reactie's allemaal!! Hij is hartstikke lief, maar moet nog wat maniertjes leren Haha!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:09

Ik zou in combinatie met de ophoudingen ook veel je stem gebruiken en een duidelijk "ho" zeggen, en zodra hij daarop reageert gelijk belonen. Succes met je nieuwe aanwinst, hij is leuk!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:09

Heel veel ophoudingen maken en veel halt houden onderweg. Zodra hij stil staat beloon je hem heeeeel erg overdreven. Op een geven moment weet ie dat ie heeeel erg lief is als hij stil staat....

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:10

Inderdaad volhouder wint!
Die van mij kon ook nooit goed stil staan maar op het laatst ging dat steeds beter (alleen mocht ik van de manege eigenaar niet meer onder het zadel naar het bos maar dat is een ander verhaal...)
De meeste Dravers zijn nu eenmaal gewend om te gaan Haha! ook al willen wij dat nou net niet op dat moment Haha!
Succes verder!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:54

alles is eigenlijk al gezegd, ik heb niks toe te voegen eigenlijk, maar ik doe het lekker toch!

Het komt goed, zeker weten! Mijn dravertje, die ik morgen 10weken hier in Nederland hebt, had dat ook!
Stilstaan is moeilijk... Als ik de weg moet oversteken om het ruiterpad op te gaan.. ze MOET even halthouden, ook al komt er geen verkeer. Op de terugweg ook.
In de bak oefen ik ook veel met halthouden, en dat gaat het beste langs het hek. Op de middenlijn gooit ze gewoon haar achterhand in een flickflack, en sta ik ineens achterstevoren Tong uitsteken
oefenen oefenen oefenen.... Haha! Haha!

succes hoor met Ranger.. lekker ding is het! Haha!

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:20

Nandoman schreef:
Ik zou in combinatie met de ophoudingen ook veel je stem gebruiken en een duidelijk "ho" zeggen, en zodra hij daarop reageert gelijk belonen. Succes met je nieuwe aanwinst, hij is leuk!

Ja, dit is inderdaad een goeie tip Ja Ik deed dit al, maar zal het nog meer gaan doen. Daar heb ik hem nl. in de bak gereden en daar reageerde hij supergoed op je stem... Als ik nl hohoho zei dan ging hij langzamer...