Wat en hoeveel voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Wat en hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:51

Mijn paard is de laatste tijd heel sloom en lui. Aan het werk kan het niet liggen, we doen heel veel verschillende dingen en gaan heel regelmatig lekker het bos in. Hij heeft ook geen lichamelijke gebreken en het werk dat ik van hem vraag kan hij makkelijk aan (B oefeningen)
Ik heb al met veel mensen gekeken waar het aan zou kunnen liggen, maar we kunnen het niet ontdekken.
Dus nu dacht ik dat het misschien aan het voer kan liggen. We voeren hem al 3 jaar hetzelfde, maar ondertussen is hij wel een stuk meer gaan doen.

Hij is een arabische ruin van 9 jaar oud.
Gemiddelt rijden we zo'n 2 uur per dag, meestal een bosrit en soms in de bak ( in de bak doe ik twee keer een uur, 's ochtends en 's avonds).
Qua karakter is hij liever lui dan moe en nooit echt heet ofzo. Hij kan dus wel wat energie gebruiken.
Voor de rest staat hij de hele dag in de wei.
Hij krijgt twee keer per dag hooi en van de pensionstal krijgt hij twee keer per dag 1 schep basisbrok.

Ik geef hem nu 1 schep stimix per dag, maar vind hem daar dus niet echt lekker meer op lopen.
Wat zouden jullie hem erbij geven en hoeveel? Of zouden jullie hem naast die basisbrok niks erbij geven?

Ecudes

Re: Wat en hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:11

Ik heb voor mijn iet wat 'lauwe' paard ook een sportmuesli met haver voor erbij. Gewoon iets zoeken en een beetje proberen waar ze veel energie van moeten krijgen.
Daarbij, 1 schep voor 2 uur rijden vind ik zelf niet veel. Ik heb een mérens (ok, een koudbloed, maar ik rijd er wel intensief mee en verwacht dus ook de activiteit van een sportpaard) en die krijgt al 3/4 kilo basisbrok en 1/2 kilo sportmuesli per dag bij 1 uur werk (winterseizoen, in de zomer bij dag en nacht weiland minder).

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:23

Anouar15 schreef:
Ik geef hem nu 1 schep stimix per dag, maar vind hem daar dus niet echt lekker meer op lopen.

In de Stimix zit geen haver en is eigenlijk alleen als extra, je zou hem dus wat haver erbij kunnen geven of Muesli met haver geven.
Of eventueel slobber om hem meer energie te geven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 21:25

Slobber is geen goed idee. Dat heb ik hem ooit eens gegeven, maar daar werd ie zoooooo dik van dat mensen vroeg of hij (!!!) drachtig was Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 21:41

Moet ik er ook nog even bij zetten, hij wordt best gauw dik. Na een weekje in de wei heeft hij al zo'n speklaag en kan je z'n ribben bijna niet meer voelen. Terwijl er weinig gras staat.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:41

Anouar15 schreef:
Slobber is geen goed idee. Dat heb ik hem ooit eens gegeven, maar daar werd ie zoooooo dik van dat mensen vroeg of hij (!!!) drachtig was Haha!

Het ligt eraan hoeveelheid en hoe vaak, die van mij krijgt het maar 2x in de week, want het blijft zoals je zegt wel een dikmaker.

Nou heb ik ook een grote man van 1.78 m, dus daar gaat veel in hij krijgt al 2x 2kg brok per dag en meneer staat nog niet te springen. Haha! Bloos

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:51

Toch is ruwvoer een ergere dikmaker dan krachtvoer, merk ik ook op m'n eigen beest met dik-zijn-aanleg. Mocht hij er nou echt moddervet van worden van een beetje extra krachtvoer kan je het natuurlijk altijd omlaag schroeven.

De mijne stond op 1/4 basisbrok per dag bij haar vorige eigenaren. Ze was ronduit sloom. Nu staat ze dus om 3/4 brok en 1/2 sportmuesli (haver eet die verwende tut niet zonder muesli Knipoog) en is ze gewoon lekker fit. Dikker is ze zeker niet geworden, eerder afgeslankt. Maar dat ligt ook aan de extra beweging die ze nu krijgt, dus dat is lastig vergelijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:28

je kunt voor erbij een zak granenmix halen van havens.

Bevat zwarte en blanke haver, gebroken mais, gerst en tarwe, zonder toevoegingen. Veel energie; weinig eiwit.
te gebruiken als bijvoer.

elke dag een halve schep erbij, en je kunt dat dan later wat opvoeren naar meer.
bevalt mij prima met mijn pony!