Nieuwe stal.. wanneer oppakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Nieuwe stal.. wanneer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 19:23

Ik ga volgende maand naar een nieuwe stal verhuizen en nu wil ik weten wanneer jullie je paard weer op zouden pakken? eerst een paar keer over het terrein heen stappen? dan longeren? ik heb nog een jonge merrie van 4 jaar dus ze vindt nog alles eng

Lenneke_

Re: Nieuwe stal.. wanneer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:41

Ik ben meteen de volgende dag gaan rijden. Niet meteen zware dressuurtraining (doe ik toch al nooit hoor Haha! ) Maar gewoon lekker aan een los teugeltje in de bak gereden. En alles rustig laten bekijken want hij vond alles eng.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:54

Anouar15 schreef:
Ik ben meteen de volgende dag gaan rijden. Niet meteen zware dressuurtraining (doe ik toch al nooit hoor Haha! ) Maar gewoon lekker aan een los teugeltje in de bak gereden. En alles rustig laten bekijken want hij vond alles eng.

haha ben bang dat ze niet eens de tijd neemt om alles rustig te bekijken :S

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:05

Die van mij racede ook overal langs. Maar dan ben ik gewoon iedere keer er opnieuw langs gegaan en doen of er niks is en een beetje stelling vragen. Als ze er dan langs is (ook al ging ze heel snel) moet je haar met je stem goed belonen.

Het gaat vanzelf over. Die van mij zag ook de eerste paar dagen spoken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:38

Mijn paard ging overrigens wel meteen bij aankomst de wei in bij alle andere paarden, dus dat was wel lekker. Hij voelde zich meteen op z'n gemak.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:39

Ik heb hem eerst zijn nieuwe stal laten zien, even rustig laten wennen, dat ging snel want lag al een hoop hooi voor hem klaar, mijn vreetzakje was dus snel tevreden. Na een uurtje hem lekker losgegooid in de paddock, dat was al een heerlijke luxe voor hem. De volgende dag begonnen met grondwerk, en eigenlijk had ik al het gevoel dat hij zich helemaal thuisvoelde. En dat gevoel heb ik nog steeds. Een goede graadmeter of je paard zich oke voelt is zijn mest, als hij erg van slag is, is de mest ook vaak dunner. Ik denk dat je gewoon je gevoel moet afgaan met wanneer je het werk weer oppakt, het ene paard went nu eenmaal sneller als het andere.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:17

Toen wij verhuisd zijn is ze eerst even op stal gegaan en daarna bij de anderen op de wei. De dag erna heb ik haar gelongeerd (oooh wat eng een echte longeercirkel Clown ) en over het erf gewandeld. Nog een dagje later ben ik weer gaan rijden.
Als een paard op concours gaat moet ie ineens in een vreemde omgeving rijden en ook nog presteren, dus ik vind dagen laten wennen aan een nieuwe omgeving niet zo nodig. Hoe meer je doet alsof alles normaal is, hoe sneller het paard het ook als normaal accepteert vind ik.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:20

Gewoon de eerste dag wat laten wennen en rondkijken, misschien even losgooien in de bak of longeren.
De dag daarna zou ik gewoon gaan rijden, misschien even longeren van te voren of een paar keer de bak rondwandelen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:28

Ik zou ook de eerste dag overal heen en langs lopen verder een beetje longeren en de dag daarna gewoon weer gaan rijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:58

Het is maar een verhuizing, geen ziekte ofzo.
Hoe sneller je de dagelijkse routine weer opppakt, des te sneller zijn ze gewend. Hoe moeilijker jij er over doet, hoe meer je je paard bevestigt in dat er nu toch wel iets héél erg spannends aan de hand is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:12

Die van mij is begin maart verhuisd en ik heb hem toch wel laten wennen. Niet alle paarden gaan op concours etc, die van mij dus ook niet. Lekker over het erf gewandeld en kennis laten maken met de andere paarden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:56

Ik zou het zo snel mogelijk weer oppakken, de dag zelf beetje wandelen en eventueel losgooien, de dag erna gaan rijden of longeren. Wennen doen ze het snelst als je ze zo snel mogelijk weer oppakt zodat ze merken dat alles heel normaal is (nadat je ze overtuigd hebt Lachen ).

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:59

Ik ben de volgende dag gewoon gaan rijden, heb even alles met hem bekeken, maar hij vond niks eng Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:02

Met Amo zou ik de dag dat hij aankwam wat rondwandelen, of onder het zadel stappen, want die zou er toch niet van onder de indruk zijn, en dan de volgende dag gewoon verder trainen waar we gebleven waren.

Margitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:03

Doe gewoon waar jij en je paardje zich goed bij voelen. Het ene paard is helemaal hyper en de ander trekt zich nergens iets van aan. Als ze echt gestressed is door de verandering van omgeving dan forceer je toch niets en wacht je gewoon even af totdat ze bij is gekomen. Als ze zich rustig gedraagt en er niets aan de hand is dan ga je gewoon verder waar je gebleven was!

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 15:58

Margitje schreef:
Doe gewoon waar jij en je paardje zich goed bij voelen. Het ene paard is helemaal hyper en de ander trekt zich nergens iets van aan. Als ze echt gestressed is door de verandering van omgeving dan forceer je toch niets en wacht je gewoon even af totdat ze bij is gekomen. Als ze zich rustig gedraagt en er niets aan de hand is dan ga je gewoon verder waar je gebleven was!

mooi gezegt Lachen
ik laat het maar allemaal op me afkomen en dan zie ik het wel

bedankt voor jullie reacties allemaal Lachen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:13

mijn paard is eergisteren verhuisd. Ik heb hem nog maar net 3 maanden,en tis wat omgeving betreft nogal een druktemakertje. Gisteren was ie alleen maar aan het gillen en aan het stijgeren in zijn stal,dus hoop dat ie zo wat rustiger is,dan ga ik rustig aan weer eens erop.