Kale plekken door aansporen???!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charis

Kale plekken door aansporen???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 11:39

Laatst zag ik een paard lopen met redelijk kale plekken op de plekken waar je dus ook aanspoort. Zijn er mensen die dit vaker hebben gezien of daar last van hebben bij hun eigen paard???

krientje

Re: Kale plekken door aansporen???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:43

Ik heb het wel eens gezien, maar het lijkt me niet echt goed (zacht uitgedrukt) Of de ruiters drijven te veel, of ze hebben een paard dat een hele gevoelige vacht heeft voor druk.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:46

regelmatig zie je paarden met sporen plekken helaas. jammer want het is niet nodig bij goed gebruik van je sporen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:47

Ja, en wat wil je daar dan mee?
Ik ken een paard dat als je je benen niet muisstil houdt, de haren gelijk afbreken en er kale plekken ontstaan. Ik kende ook een paard (ondertussen overleden) dat had plekken omdat er ooit in het verleden geprobeert is om alles met sporen op te lossen, op de slechte spaanse manier (niet alle spanjaarden zijn slecht, dit paard had toevallig pech gehad).

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:58

je kan er ook weinig mee. en tuurlijk zijn er super gevoelige paarden. Maar zoals met alles is er een uiterste en is t niet nodig dat je paard sporen plekken heeft omdat de ruiter continue zit te prikken.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:51

De enige kale plekken die ik bij paarden heb gezien van sporen zijn van ruiters die constant zitten te prikken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:52

Ik heb het ook alleen maar bij paarden gezien die gereden werden door ruiters die met sporen reden, maar niet hun been stil konden houden. Op die manier kan je een paard tot bloedens toe open rijden.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:49

Mijn paard heeft ook snel kale plekken, maar dat komt doordat ze een ontzettend dun vachtje heeft. Ze is een engels volbloed. Ze krijgt schuurplekken van het halster, dekjes, dekens en van de teugels (op de hals). Ik kan er niks aan doen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:08

Ik heb vorige week wel het meest extreme gezien van wat ik tot nu toe had gezien op dit gebied..
Ik was in M1/2 aan het schrijven en er kwam een pony binnen waarbij de huid niet enkel kaal was en met wat korstjes maar waar de plek des onheils zelfs helemaal opgezet was...
Ik had het nog met de jury erover maar die vond het nog niet erg genoeg om de combinatie de ring uit te sturen..wel moest ik bij opmerkingen met goede duidelijke letters neerzetten dat de amazone haar benen stil moest houden..
Maar je hebt inderdaad ook paarden die zo'n dun velletje en vachtje hebben dat ze zo kaal zijn.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:27

Ik heb het ook een keer gezien. De ruiter reed overigens zonder sporen! De ruiter haar beenligging is niet echt stil en door het schuren van de judhpurs kreeg het paard kale plekken. (ze reed zonder chaps over de judhpurs heen)

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:57

ik heb het ook vaker van sporen gezien, echt zo vreselijk want de meeste mensen denken er niet bij na en gaan gewoon door, en gooien het op een gevoelig huidje terwijl het gewoon aan hunzelf ligt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:18

Curly85 schreef:
ik heb het ook vaker van sporen gezien, echt zo vreselijk want de meeste mensen denken er niet bij na en gaan gewoon door, en gooien het op een gevoelig huidje terwijl het gewoon aan hunzelf ligt

Dat is niet altijd waar. Mijn paard heeft een extreem gevoelige huid. Hij hoeft zich maar 1 keer zacht te stoten en hij heeft een lap vel van zn kop af liggen. Ik reed hem eerst met gewone 2 cm knop sporen maar hier kreeg hij dus wondjes van (en ik kan toch echt wel met sporen rijden, dit is ook niet het enige paard wat ik met sporen rijd en de rest heeft ook niks)

Nu kwam de zoon van de baas ermee dat hij ook een paard heeft staan met een gevoelige huid en hij die met een glad wiel spoortje rijd. Ik heb een week zonder gereden zodat het kon genezen en rij nu dus met die wieljes en dat gaat perfect.