Hoe hard zet je een drie-jarig paardje aan het werk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cuddle

Hoe hard zet je een drie-jarig paardje aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 11:18

Ik rij sinds kort een paardje van drie jaar. Haar eigenaar die zet haar flink aan het werk, maar mijn vraag is eigenlijk hoe vaak rij je een drie-jarig paardje en hoe hard ga je aan het werk?

Laat me ff weten hoe jullie er over denken......

Ik wil niet dat ze over een tijdje niet meer wil werken omdat ze " overwerkt" is....

Thanx

marlo

Re: Hoe hard zet je een drie-jarig paardje aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:38

een meisje bij mij op stal heeft een nu 4 jarige maar met 3 gekocht. zij begon zo'n 3 keer in de week en dan niet langer dan een half uurtje. en niet gelijk aan de teugel willen rijden enz. gewoon lekker laten lopen, laat hem/ haar een beetje sterker worden, aan je wennen en op eigen benen leren lopen.
gewoon heel simpel houden en de gangen wat oefenen.
en van daaraf langzaam opbouwen, ik zou dan niet vaker gaan rijden, maar dan het half uurtje wat intensiefer maken, en weer later wat langer dan een half uurtje. dat meisje rijd nu hij 4 is nog steeds niet vaker dan 3/4 keer in de week, ze longeert hem dan wel nog, maar dat is ook niet echt intensief.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:48

Ik heb een 3 jarige en ik rij meestal geen 2 dagen na elkaar en niet meer dan 3 keer in de week. verder longeer ik m wel of lekker los laten lopen, spelen in de bak met een ander paard en overdag's loopt ie buiten in een kleine paddock.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:57

Ik heb een aantal driejarigen gehad, die reed ik atijd eerst een keer of 3 a 4 per week, gewoon een minuut of 40, of als hij eerder moe was of goed had gewerkt stopte ik al eerder. Nam hem wel veel mee het bos in na het rijden. Goed voor de conditie en vinden ze nog leuk ook.
Bij mij krijgen jongen paarden altijd na een bepaalde periode dat ze goed gewerkt hebben (bijvoorbeeld 2-3 maanden) een rustperiode van 1 of 2 weken, mogen ze lekker de hele dag in de wei en evt 1 maal per week longeren, krijgen ze de kans weer bij te groeien en zo houdt je ze lekker fris.
Maar het belangrijkste is niet hoe veel je rijdt, maar dat je voelt hoe veel voor jouw paard genoeg is. Dat wisselt namelijk per paard. Wij reden ook niet alle paarden al met 3 jaar in, hangt allemaal van de ontwikkeling af.
En van hard werken worden ze niet overwerkt (je moet natuurlijk niet overdrijven, maar nogmaals dit wisselt per paard. Heb ook een driejarige gehad die ik met 3,5 al 6 maal in de week 3/4 uur reed. Hangt echt af van de ontwikkeling), van te weinig afwisseling wel.

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 12:05

Bedankt voor de reacties.

Zo ver ik weet wordt er nu elke dag wel met haar gewerkt. Zaterdag heeft ze een soort rustdag, maar dan word ze wel gelongeerd dus een echte rustdag is het ook niet.

Ook wordt er eerst gelongeerd ( 20 min.) en dan gereden ( drie kwartier)

Waarschijnlijk is dit te veel voor een jong paard? Ze heeft wel een top conditie en ze is wel veel gewend al. De eigenaar zelf is een beginner en ik ben ruim ervaren. Ik rij haar dan ook in balans en dat ze idd op haar eigen benen loopt, ze pakt dit heel goed op! Ze legt zich goed neer en kan zich goed ontspannen. Het belangrijkste is ook dat ze eerst in balans gereden wordt en dat we dan meer vragen. Ik ben nu aan het trainen dat ze een rechte lijn kan lopen.

Ik rij zelf met haar drie kwartier ( zonder longeren) en dan flink uitstappen, zodat ze goed op adem kan komen en haar spieren weer een beetje bij kunnen komen.

Op zich worden we begeleid door de eigenaresse van de manege en die heeft ontzettend veel verstand van jonge paarden trainen en opvoeden.

Dus zou je zeggen dat we goed bezig zijn...... of toch te veel?

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 12:11

tamtam schreef:
En van hard werken worden ze niet overwerkt (je moet natuurlijk niet overdrijven, maar nogmaals dit wisselt per paard. Heb ook een driejarige gehad die ik met 3,5 al 6 maal in de week 3/4 uur reed. Hangt echt af van de ontwikkeling), van te weinig afwisseling wel.

Het paardje wat ik rij die geeft duidelijk aan dat ze na drie kwartier het wel heeft gehad en dan stoppen we ook wel. De eigenaar die vraagt nog helemaal niets aan haar, die rijd alleen maar rondjes in de de drie verschillende gangen. Dus dat kan niet zo heel veel kwaad.

Ik zal eens aangeven bij de eigenaar dat we ook af moeten wisselen. De bossen in kan bij ons niet, helaas! Maar ten minste 1 dag complete rust is wel goed voor haar! Dus ook geen longeren, maar de paddock ofzo.....

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:28

Ik vind 6 x per week voor een 3-jarige veel, en 3 kwartier rijden eigenlijk ook. Waarschijnlijk heeft ze er nu niet veel moeite mee, maar ik neem aan dat ze nog wel mee moet tot haar 25e. 3x per week is zat voor zo'n jong paard, en dan gewoon 20 minuten, max. een half uur. Daarnaast veel afwisselen, keertje naar buiten met een ander paard, keertje balkjes lopen, etc.

Misschien ben ik gewoon te voorzichtig, maar ik rijd mijn 5-jarige ook nog maar 4x per week. Ze leren zo vlug, dan gaat het snel genoeg.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:28

Hoi Laura,

Even een nieuwsgierige vraag: is het paardje waar je het over hebt toevallig een vos van de hengst Rafurstinels?

In dat geval ken ik het paard en de oude eigenaar.

gr. Esther

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:48

ik vindt 6 x per week veels te veel voor een 3-jarige! de botten,pezen en spieren moeten geleidelijk aan sterker worden..dat moet je dus heel rustig opbouwen..en vooral voltes en korte wendingen/zware bodem vermijden! Het liefst alleen maar rechtuit.Ik heb een 4-jarige die is nu een half jaar onder het zadel,en ik rijd hem om de dag 20 min. tot 3 kwartier..en dan rijdt ik hem ook nog niet eens altijd op die dagen wissel ik ook af met longeren/bosrit{ niet langer dan een uur} Hij moet het geestelijk en lichamelijk allemaal een plekje kunnen geven..en spieren train je ook door deze rust te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:52

De mijne wordt volgende maand vier en die loopt max 2x per week onder het zadel (half uur incl in- en uitstappen) en 1x aan de longe (max 15 min) maar wel bijgezet.
En verder werkt hij zich te pletter. Je moest es weten hoeveel gras hij maait elke dag Haha!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:25

Ik heb een 3 jarige.Is nu ingereden en wel en staat nu lekker voor een par maanden terug op de wei....
Toen ik er mee bezig was,was dat 3 a 4 keer per week en dan zon 20 min.(ex. in en uitstappen)

Ik denk inderdaad ook dat er nu teveel met dat dier gedaan wordt,hij kan het dan wel heel goed oppakken,maar toch moet je zelf de grens stellen en niet afwachten tot het paard zegt tot hier en nier verder,grote kans op een staker dan.
Als eigenaar er toch mee door wil blijven gaan,vind ik dat wat ontspanning op zijn tijd een must is!!Dier moet niet alleen uit zijn stal getrokken worden om te werken,zeker zon jong dding moet de tijd krgijen om af en toe een en ander in dat koppie te verwerken(daarom staat die vn mij nu ook een paar maanden terug in de wei,en kan ik na de zomer weer fris aan de slag!)

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:29

esther82 schreef:
Hoi Laura,

Even een nieuwsgierige vraag: is het paardje waar je het over hebt toevallig een vos van de hengst Rafurstinels?

In dat geval ken ik het paard en de oude eigenaar.

gr. Esther

Eh geen idee eigenlijk, dat heb ik nog niet gevraagd. Kennen wij elkaar eigenlijk? Misschien een stomme vraag hoor....?!

Maar ze staat op manege Hillegom, ze heet Raya en ze is dus drie. Ze is donker gekleurd en ongeveer 1.65. En ze is super lief en vreselijk braaf voor een drie jarige.....

Ken je haar?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:30

ben nou bezich een drie jarige te beleren, we proberen eigenlijk zo vaak mogelijk te rijden omdat hij er even doorheen moet. (in de praktijk is dat meestal drie keer per week een halfuurtje) maar ik zou een goed beleerde driejarige zeker niet vaker dan 4x per week rijden

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:33

Ik denk dat ik maar eens met haar baasje ga praten....... kijken hoe hij er over denkt.

Ik vind idd ook dat ze om de dag rust hoort te krijgen en dat ze het ook verdiend. Ik zal eens gaan kijken hoe hij hierop gaat reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:43

Mag ik daar dan voorzichtig aan toevoegen dat rust niet hetzelfde is als op stal laten staan? (Ik ken jou en de stalling niet, maar je zal ze de kost moeten geven...)

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:51

haha neej hoor... met rust bedoel ik GEEN RUITER OP DE RUG VAN HET PAARD of keihard moeten werken.

Met andere woorden, lekker tutten,lekker in de paddock, lekker wandelen enzo......

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:02

Ik ben nu mijn 3-jarige aan het inrijden. Om hem er even goed "door te krijgen" rij ik nu ongeveer 4 à 5 keer per week. Ik longeer hem dan 10 minuutjes en rij vervolgens 15 à 20 minuten. Hij krijgt minimaal 1 dag per week rust en soms longeer ik alleen een half uurtje. Ik doe het ook een beetje op het gevoel. Als ik het idee heb dat hij wel een dagje rust kan gebruiken laat ik hem mooi een dagje staan.

Wanneer hij straks goed klaar is ga ik over naar ongeveer 3 keer per week 20 minuten rijden, 2 à 3 keer per week een half uurtje longeren en 2 à 3 keer per week een dagje rust.

Het hangt natuurlijk heel erg van het type paard af hoe je de training opbouwt. De mijne is 3 jaar en 1.80 groot, dus je zult begrijpen dat die voorlopig nog niet aan veel en zwaar werk toe is. Een compacter en sterker paard zou misschien wel wat meer kunnen als dat ik de mijne nu laat doen. Ik ben wel van mening dat je beter te voorzichtig kunt zijn dan te enthousiast te beginnen. Het is natuurlijk eeuwig zonde als je een paard kapot rijdt door er te vroeg te veel van te vragen. En dat gebeurt volgens mij nogal eens.....................

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:09

Nou kennissen die hebben een 3jarige hengst. En die rijden daar paar dagen in de week een 20 minuutjes op. Maar ook longeren en 1 dag is gewoon lekker vrij rennen in de binnenpiste Ja

Cuddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 16:12

Ja dat geloof ik idd ook dat je beter rustig aan kan doen dan te enthousiast beginnen.

De eigenaar van Raya heeft m niet zelf ingereden, dat heeft iemand anders gedaan die hem ook weer verkocht heeft. Diegene reed zelf ook een vol uur met haar dus dat is ze wel al gewend. Verder wordt hij volledig begeleid door de eigenaresse van de manege ( zoals eerder vermeld). Raya is een sterk paard en compact maar ik vind nog steeds dat ze niet TE veel mag doen. Maar het lijkt me dat ( als we te veel doen) dat daar iets over gezegd wordt door de mensen die les geven en de eigenaresse. Tenminste dat lijkt me......

Verder, om het nog een keer te herhalen..... haar baasje die rijd alleen maar rondjes en vraagt niets aan haar, qua stelling en buiging en door de nek rijden omdat hij dat simpel weg nog niet kan. Dus als hij rijd is het niet super zwaar voor haar. Daar in tegen als ik rij, is het wel een zwaardere training.....

Ik ga het morgen avond met hem bespreken en ben benieuwd hoe hij er over denkt.

Verder.... zo ver ik weet wordt ze bijna vier! Maar dat maakt niet zo heel veel uit voor haar training..... maar ff voor de informatie

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:12

Ik heb mijn pony (bijna drie) elke dag aan het werk. 1 x in de 2 weken heeft hij een uur les. Voor de rest werken we van een kwartier tot een uur. Gewoon los longeren zeg maar en af en toe met een spongetje erin.

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:24

Hey,

Tsja, ik vind persoonlijk dat je niet echt een vaste regel kunt stellen voor wat een driejarige aankan.
Ik heb mijn paard gekocht toen te bijna 3 werd en nu word ze bijna 4 (ergens in juni).
Ik heb haar eigenlijk vanaf haar 3,5ste best wel fanatiek gereden als ik het vergelijk met de rest van de reacties hier.
Maar ik vind dat als je paard laat merken het echt aan te kunnen, te willen, en het ook nog leuk te vinden je best met een wat drukker schema te kunnen gaan beginnen.
Ik rijd nu zo goed als elke dag, hoe lang verschild, dat ligt meer aan hoeveel tijd ik heb en hoeveel zin we allebei hebben. Dit kan anderhalf uur zijn, maar ook een klein halfuurtje.
Toen ik Ulyssa net had ben ik begonnen met een paar keer in de week een rustig halfuurtje rijden, toen zij aangaf meer aan te kunnen en ze ook wat meer conditie en spier had zijn we dit op gaan bouwen.
En met haar 3,5ste reed ik haar ook al zo goed als elke dag best fanatiek.
Nou zijn er misschien mensen die dit te veel vinden voor een jong paard, maar als het paard het aankan?
Als ze niet gereden word gaat ze zich ontzettend vervelen in de padock en dan maar een beetje lopen irriteren en aandacht zoeken.

Maar als je paard het nog niet aan kan moet je daar zeker rekening meehouden. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:25

Mijn driejarige doet wel ieder dag wat. Vooral fietsen om conditie op te bouwen. Soms met een elastiekje om zodat ze lekker over haar rug over de grond stofzuigt. Ze loopt nu sinds kort (ze is bijna 3,5) twee keer per week ongeveer 10/15 minuten onder het zadel soms ietsje langer bij uitzondering. Maar dit is wel een paardje dat door haar jeugd er nogal slecth uitzag toen ze een aantal maanden geleden bij mij kwam. Ik ben nu het rijden langzaam aan het opbouwen en we doen fietsen/grondwerk half om half. Longeren doe ik praktisch nooit omdat ik bij de wei waar ze staat geen bak of iets heb en ik het neit echt nodig vind voor haar op dit moment.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:02

Mijn pony van drie (fjord, ruin en deze maand drie geworden) doet ongeveer drie keer per week iets. gemiddeld één keer fietsen, een keer even er op (niet langer dan een half uurtje, en het is meer 'er op zitten' dan rijden) en ik kan sinds kort ook wat met hem 'mennen' langs de weg, maar dan zonder kar. Zo leert hij wel heel goed op eigen benen staan en voorop te lopen zonder dat hij aan mij kan kleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:33

mijn 3 jarige in training is met 2.5 een stuur, gas en rem opgezet
toen half jaar in de wei..nu word hij iedere dag buiten gegooid en een half uurtje rijden per dag...soms heeft ie 2 rustdagen per week soms een en soms geen..dat licht er maar net aan of ik tijd heb...hij word af en toe gelongeerd als ik geen tijd heb om te rijden

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:17

mijn bijrijdhaf liep toen hij drie was ongeveer om de dag een kwartier/ 20 minuten. Na een paar maanden liep hij steeds iets langer en vaker.