wat doen jullie om je paards hoeven gezond te houden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

niets
20 (22%)
olie of vet dagelijks
3 (3%)
olie of vet soms
21 (23%)
alleen met beweging
12 (13%)
---------------------------------
16 (18%)
gebruik sublementen
16 (18%)

Totaal aantal stemmen: 88

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 09:41

de titel veraad het al een beetje:
na het uitkrabben en controleren.

gebruiken jullie olie of vet .zetten jullie de paards voeten in een emmer om nat te worden, of sponsen jullie die nat.
teren jullie, gebruiken jullie sublementen?

noemmaar op
melt er ook even bij wat.

je kunt 2 maal kiezen, voor 1 van de bovenste en 1 voor eventueel sublementen. Cool

cornelie

Re: wat doen jullie om je paards hoeven gezond te houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:43

Geen ijzers, zoveel mogelijk beweging, voldoen op het harde lopen, wekelijks bijwerken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:45

Ik doe er neits aan. 1 x per maand teer ik ze in als het nat weer is verder niets.

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:46

ik vet/olie af en toe, en teer ze als het weer nodig is, veder gebruik ik niets extra's

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:51

Wat ik doe om mijn paard haar hoeven gezond te houden? Altijd op tijd laten bekappen (max. om de 8 wk), dat lijkt me het voornaamste. Verder krijgt ze muesli's waar biotine inzit en smeer ik de kroonrand zo nu en dan in met laurierzalf. Vroeger had ze regelmatig problemen met haar hoeven, sinds ik dit alles op deze manier doe heeft ze tot op heden geen problemen meer gehad.
Laatst bijgewerkt door MarchaL op 17-05-05 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:53

Op het moment weinig/niets en geen problemen.
Op tijd naar de smid voor de ijzers voor en achter haal ik er af en toe zelf een vijl langs als daar aanleiding toe is. Hij komt wel dagelijks in contact met water.
Hij heeft vrij ernstige rotstraal gehad, dus daar was ik wel druk mee, maar dat is nu helemaal over.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:29

Eigenlijk alleen op tijd de smid bellen en verder niks. Ja gewoon rijden enzo

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:35

Ik spuit zijn benen altijd af na het rijden, dus vocht. Daarbij komt dat ik 1x per maand zijn hoeven vet en teer. Ik vijl ze regelmatig bij, komen er scheuren dan brand ik die dicht met de onthoorntang Haha!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:37

Ik doe er weinig aan, ze heeft van zichzelf hele goeie hoeven dus daar ga ik niet teveel aan prutsen. Ik borstel het zand eraf na het rijden/longeren en als het erg vast zit doe ik het met water. Invetten doe ik maar af en toe (wel voor een wedstrijd, dan lijken ze zo mooi donker). En natuurlijk op tijd de hoefsmid erbij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:40

Poeh wat doen sommige mensen veel zeg. Bij mij komt echt alleen de hoefsmid en 1 x per maand krab ik uit en teer ik.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:52

regelmatig naar de smid ( max. 9 weken er tussen) en voor de rest eigenlijk weinig. Zo af en toe een vetje voor het mooie aan de buiten kant en verder alleen goed schoon houden ( hoeven uit krabben) dat is het wel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:56

Wekelijks vijlen , zover het lukt iedere dag over het asfalt rijden of wandelen.
<Daarnaast 24/7 buiten en geen ijzers.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:18

De hoefsmid komt bij ons als het weer nodig is (na 8 a 9 weken) en m'n ene paardje heeft van zichzelf hele goede, harde hoeven, dus die vetten we alleen af en toe in; m'n andere paardje krijgt 's zomers snel last van brokkelhoeven, dus die krijgt elke dag een schepje biotine door z'n voer en daarvan smeren we z'n hoeven en kroonrand ongeveer om de dag in met laurierzalf en 1 keer in de 1 a 2 weken zetten we z'n 4 voeten in emmers water om ze vervolgens weer in te smeren met laurierzalf. En dan maar hopen dat 'ie z'n schoenen deze zomer langer dan 1,5 week onder houdt! O ja, met hem gaan we dus ook al een tijdje niet meer door de zee, omdat dat zout water onttrekt; dat scheelt wel.

Catmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:23

karoliena schreef:
Poeh wat doen sommige mensen veel zeg. Bij mij komt echt alleen de hoefsmid en 1 x per maand krab ik uit en teer ik.

1x per maand uitkrabben? Is het met een bepaalde reden dat dit maar 1x per maand is?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:25

Catmax schreef:
karoliena schreef:

Beter gezegd... wat doe jij er weinig aan Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:34

Ik controleer toch wel dagelijks de witte lijn op kleine steentjes, die liggen er vrij veel en je hebt maar zo een zweer te pakken. Zeker nu de nagelgaten nog niet goed uitgegroeid zijn zitten ze er soms een heel eind in! Vind ik toch wel belangrijk onderhoud.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:35

Regelmatig naar de hoefsmid Pling
Vooral omdat we veel op de weg rijden. Dus zeker elke 8 weken.
Voor dat we weggaan vet ik de hoeven altijd in. Eigenlijk doe ik dat omdat het netjes staat. Als ik Jorrit heb afgespoeld (na het rijden) vet ik zijn hoeven nog een keer in.

Als je een paard hebt met droge en harde voeten, die dus snel brokkelen is het heel erg goed om het paard 's morgens zo vroeg mogelijk in de wei te zetten. Er ligt dan nog dauw op het gras en zo krijgen de voeten op een natuurlijke wijze hun vocht. Advies van mijn hoefsmid. Bloos

Ook is bewegen goed. Op deze manier blijven de hoeven "soepel"
Op de verharde weg stappen of draven is dus zo slecht nog niet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:41

Een goede hoefsmid nemen! dat is niet alleen goed voor zijn hoeven ook nog eens voor zijn benen. Mijn paard heeft vooral voor hele slechte te droge hoeven. Mocht hij een keer een ijzer verliezen, dan zet ik wel ieder de dag die hoef 20 min in lauw water. Dan pas neemt de hoef vocht op blijkbaar. Tegen het brokkelen dan dus. En olienen doe ik gewoon voor wedstrijd zo'n 1 a 2 keer per maand.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:47

Ibalia schreef:
Als je een paard hebt met droge en harde voeten, die dus snel brokkelen is het heel erg goed om het paard 's morgens zo vroeg mogelijk in de wei te zetten. Er ligt dan nog dauw op het gras en zo krijgen de voeten op een natuurlijke wijze hun vocht. Advies van mijn hoefsmid. Bloos

Ja dat klopt inderdaad, maar bij ons is het vaste schema dat ze tussen 8 en 9 gevoerd worden en dan rond 11 uur de wei op gaan en 's zomers gaan ze direct na het voeren de wei op. Maar daarvoor komen ze de wei dus nog niet op en daarna is het te laat. En onze staleigenaar is heel lastig met veranderingen en vindt het het dus niet waard om voor 1 paard zo'n regeling aan te passen... Dus dan doen we het maar gewoon zo!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:02

Citaat:
Geen ijzers, zoveel mogelijk beweging, voldoen op het harde lopen, wekelijks bijwerken.

hier sluit ik me bij aan, verderkrijgt ienog biotine + om de hoefgroei te bevorderen.

Als de hoeven erg droog zijn smeer ik er hoefvocht van de PD op.

Ik heb afgelopen winter problemen met rotstraal gehad, daar heb ik wel hard aan moeten werken om het weg te krijgen,maar het is gelukt

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:17

Mijn pony heeft ijzers en af entoe vet ik ze wel eens in, ja uitkrabben natuurlijk maar verder niks en ze heeft heel goede hoeven!

DEESenJAMBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:28

Jambo heeft gelukkig geen probleem hoeven. Maar hij wordt optijd bekapt en verder doe ik er niet echt wat aan, zelfs uitkrabben doe ik niet dagelijks.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:33

Ik heb 'niets' ingevuld. Hoewel dat niet helemaal klopt.
Als mijn paard geen problemen of probleempjes aan zijn hoeven heeft dan doe ik er weinig aan: if it ain't broken, don't fix it. Dus geen vet, teer of supplementen.
Wel 'normaal' onderhoud. Dus regelmatig een bezoek aan de hoefsmid (momenteel achter ijzers, voor nog geen ijzers), dagelijks hoeven uitkrabben, na het werk benen en hoeven afspuiten

noortjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:55

Ik olie de hoeven regelmatig in. Als het nodig is teer ik ze.. en natuurlijk altijd goed schoonhouden Knipoog (voor en na het rijden uitkrabben enz) En de hoefsmid komt regelmatig. (hij heeft ook ijzers)
Laatst bijgewerkt door noortjuhhh op 17-05-05 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:58

Regelmatig smid laten komen

verder niet vetten oid, alleen op aanraden van smid zou ik dat doen