paard van 18 kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paard van 18 kopen of niet?

Poll eindigt op

wel kopen
70 (80%)
niet kopen
17 (19%)

Totaal aantal stemmen: 87

branco

paard van 18 kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 09:10

Evan een advies aan jullie gevraagd of ik een paardje wel of niet moet kopen:

Twee weken geleden ben ik met mijn broer een weekendje weg geweest om in Den helder paard te gaan rijden...
Het paard waar ik op reed, was echt super lief heel erg verkeersmak en ze kon ook nog wel mooi lopen. vroeger heeft ze z dresuur gelopen.
Nu kan ik haar kopen voor heel weinig geld (paar honderd euro), maar ik twijfel erg omdat ze al 18 jaar is....Wel mag ik haar laten keuren.

Wat vinden jullie ervan, zal ik dat doen of niet?

jubeltje

Re: paard van 18 kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:16

Wat let je, als je haar leuk vind? Misschien gaat ze nog wel 12 jaar mee, heb jer er nog zolang plezier van.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:27

ja precies, een betrouwbaar eerlijk paard is 100x belangrijker dan leeftijd, als ze nu nog goed ter been is en alles prima doet dan kan ze nog wel 10 jaar mee, en dan heb JIJ veel geleerd en er een trouwe vriend bij,

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:30

wel kopen Haha! ik zelf kijk ook voor een wat ouder paardje omdat het goede leerpaarden (kunnen)zijn en ze vaak al over het puberale gedarag heen zijn Knipoog als het nog een goed paardje is dan zou ik eht dus zeker doen! en het is zowizo al netjes dat ze helemaal niet moeilijk doen over de keuring.
dus als ik zou mogenkiezen zou ik er zelf 100% voor gaan Haha!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:32

mijn oude merrie van 25, is echt nog zo gestoort als wat, die heeft meer lol dan de rest van het jonge spul wat erbij staat, ze vind het vreselijk dat ze weinig aandacht krijgt nu na de peesblessure, maar die is nog zo fit als een hoentje, daar kan menig jong paard iets van leren, dus ik zou het ook doen, natuurlijk moet je er niet al te veel voor hoeven betalen...

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:34

Ik zeg ook wel kopen ! Als het paard gezond is en jij
hebt er veel plezier mee dan zou ik m kopen Lachen
de leeftijd maakt niet zoveel uit, vooral als je maar een
klein budget hebt moet je oppassen je wel een betrouwbaar
en gezond paard koopt en deze klinkt wel heel goed
Succes en veel plezier Lachen

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:34

Ik heb gekozen voor wel kopen, maar natuurlijk alleen als het paard gezond is en door de keuring heen komt.

branco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 09:41

bedankt voor alvast voor de reactie tot nu toe...!

weten jullie trouwens ook nog wat ik ongeveer kwijt ben aan de keuring?
als ze daar doorheen komt dan koop ik haar wel denk ik....

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:52

Volgens mij heb ik anderhalf jaar geleden ong. 100 euro betaald voor de klinische keuring, maar dat weet ik niet meer zeker (zulke dingen probeer ik zo snel mogelijk te verdringen Knipoog ). Je kunt het beste even de DA bellen die je de keuring wilt laten doen.
Neem trouwens wel een DA die kritisch is, liever dat het paard door een kritische DA wordt afgekeurd dan door een gemakkelijke wordt goedgekeurd terwijl ze niet helemaal goed is. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:54

ja, rond de 75 a 100 euro

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:58

je kunt binnen een paar jaar verwachten dat je niet meer op het paard kunt rijden vanwege ouderdomskwaaltjes, en je kunt tegen die tijd verwachten dat je best veel geld kwijt bent aan de dierenarts. ook moet je eraan denken dat je het paard ws. niet meer kunt verkopen als je er zat van bent, het wordt oud bij jou en sterft over een paar jaar.
als je er dan toch voor kiest een paard te kopen, kun je beter een wat jonger paard kopen, daar kun je nog jaren plezier van hebben, je hebt er ws. minder zorgen van, en ze behouden hun waarde ws. wel.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:01

ik zou er ook voor gaan als je leker recreatief mee wil rijden
de keuring kost ongeveer 100 euro

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:03

Ik zou ook zeggen: 'wel doen'
Ik rijd nu een E-pony van 18 en ik leer super veel van hem en hij is zo fit als een hoentje.
Mijn eerste eigen paard zal waarschijnlijk ook een oud Z-paard zijn. Simpelweg omdat je er heel veel van kan leren. 18 Is niet meer het jongste, maar het is helemaal afhankelijk van het paard of hij al 'oud' is. Sommige paarden zijn met 18 bijna op, andere doen niet onder voor een 10-jarige. Dat kun je zelf zien en zal de keurig ook uitwijzen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:03

Als je het paard mag laten keuren, gewoon doen. Leeftijd is een relatief begrip. Beter een fijn paard waar je nog tien jaar mee kunt, dan een jong beest wat een brokkenpiloot blijkt te zijn.
Kennis van mij, fysio en IJslanderfokker riep altijd: als een paard 15 jaar wordt, wordt het ook dertig. Paarden die in goede gezondheid 18 jaar worden, worden ook 28 jaar en waarschijnlijk moet jij op dat moment beslissen dat het echt niet meer gaat, maar niet dat het paard dood gaat aan een of andere afwijking (dan was ie al lang weg)

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:04

missnynke schreef:
je kunt binnen een paar jaar verwachten dat je niet meer op het paard kunt rijden vanwege ouderdomskwaaltjes, en je kunt tegen die tijd verwachten dat je best veel geld kwijt bent aan de dierenarts. ook moet je eraan denken dat je het paard ws. niet meer kunt verkopen als je er zat van bent, het wordt oud bij jou en sterft over een paar jaar.
als je er dan toch voor kiest een paard te kopen, kun je beter een wat jonger paard kopen, daar kun je nog jaren plezier van hebben, je hebt er ws. minder zorgen van, en ze behouden hun waarde ws. wel.

dit is echt onzin
ik heb een paard van 25 bereden en hij mankeerde nooit wat en er worden nog ritten van 4 uur gemaakt
en elk paard kan medische problemen krijgen
en je koopt toch geen paard om het daarna weer te verkopen??
en mocht je het paard niet meer kunnen verzorgen dan is er altijd nog zoiets van de paardenopvang Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:07

missnynke schreef:

Ga fietsen. ik heb er eentje 29 laten worden en daar heb ik nooit uitzonderlijke kosten aan gehad. Paarden zijn geen mensen!

branco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 10:08

monday en alle andere bedankt voor jullie adviezen...!

maar een kritische dierenarts waar vind ik die,
ze staat nl in een klein dorpje bij den helder in de buurt, zal ik dan gewoon een dierenarts van daar vragen of een van iets verder weg uit den helder zelf bijvoorbeeld?

want ik neem niet aan dat er een dierenarts hier uit de buurt helemaal naar den helder wil voor een keuring..

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:12

branco schreef:
maar een kritische dierenarts waar vind ik die,
ze staat nl in een klein dorpje bij den helder in de buurt, zal ik dan gewoon een dierenarts van daar vragen of een van iets verder weg uit den helder zelf bijvoorbeeld?

want ik neem niet aan dat er een dierenarts hier uit de buurt helemaal naar den helder wil voor een keuring..

Ik denk dat er zat mensen hier op Bokt zijn die een DA in de buurt van Den Helder kunnen aanbevelen (of juist niet). Zorg in elk geval dat je een andere DA hebt dan die van de verkoper, alhoewel een DA natuurlijk objectief moet zijn.

branco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 10:15

ja dat is ook zo, ik kan wel even zoeken in de gebruikerslijst naar mensen uit den helder voor een evt dierenarts....

leuk dat jullie bijna allemaal zo positief zijn trouwens!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:17

tessie1985 schreef:
missnynke schreef:

dit is echt onzin
ik heb een paard van 25 bereden en hij mankeerde nooit wat en er worden nog ritten van 4 uur gemaakt
en elk paard kan medische problemen krijgen
en je koopt toch geen paard om het daarna weer te verkopen??
en mocht je het paard niet meer kunnen verzorgen dan is er altijd nog zoiets van de paardenopvang Knipoog

onze buren hebben een pony die is nu 25, vorig jaar sprong hij ng springwedstrijden mee en won die ook wel eens, nu wordt hij vanwege ouderdomskwaaltjes niet meer bereden....het kan soms snel afgelopen zijn, en die kans is met een ouder paard wat groter dan met een jonger paard

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:17

den helder, daar woon ik dicht bij. maar ik weet geen da, sorry.
maar wel leuk dat je een paardje gaat "kijken"
xxiezz

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:24

missnynke schreef:
onze buren hebben een pony die is nu 25, vorig jaar sprong hij ng springwedstrijden mee en won die ook wel eens, nu wordt hij vanwege ouderdomskwaaltjes niet meer bereden....het kan soms snel afgelopen zijn, en die kans is met een ouder paard wat groter dan met een jonger paard

Met een jong paard dat bijvoorbeeld vreselijk gek doet op de wei kan het ook ineens afgelopen zijn. Eigenlijk kun je altijd pech hebben. Stel dat het mogelijke paard van de TS nog tot haar 25e 'meegaat' dan is dat nog 7 jaar. Dat lijkt me best nog een hele tijd.
Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat een paard wat ouder is, maar het is natuurlijk ook maar net wat je van een paard verlangt of ie het vol kan houden of niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:41

mijn eerste paard was 18 jaar,ik heb hem 10 jaar gehad,en heb ermee gereden tot de laatste dag,hij is dood gegaan aan koliek.

aan medische kosten ben ik echt op entingen na ,niets kwijt geweest...

ik heb daarna een jong paard gekocht,lomp en onbehouden,en daar is wat mee gedokterd.Het zegt echt niets ,dat je met een ouder paard meer kosten krijgt.

je kan er een hele hoop van leren,en als ze verder lekker loopt en je voelt je er goed bij,zeker doen!!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:49

Als het paard gezond is zou ik het gewoon doen...

Welk paard is het? Misschien ken ik het paard wel, ik woon namelijk in Den Helder, ik ben nooit nieuwsgierig hoor...
Laatst bijgewerkt door Goldie op 17-05-05 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:52

Hoi, ik kom zelf uit DH. Misschien ken ik het paardje, waar staat ze?
Je kunt haar laten keuren door de dierenartsen van VCHN in Slootdorp, die komen ook altijd voor onze paarden. Kijk eens op www.vchn.nl daar vind je alle informatie. Succes ermee, enne ik vind 18 jaar geen enkel probleem, als ze gezond is kan ze nog jaren mee!