capverplichting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capverplichting

iedereen moet voor zichzelf weten of ze een cap willen dragen
16 (24%)
ze zouden iedereen moeten verplichten een cap te dragen
24 (36%)
tot 18 jaar cap verplichten, daarna eigen keuze
22 (33%)
niet alleen cap, maar ook bodyprotector verplichten
Geen stemmen
alleen met harnas aan op paard, want er kan iets kunnen gebeuren
Geen stemmen
paardrijden afschaffen, is te gevaarlijk, laat ze maar gaan dammen
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 65

PeppySan

capverplichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 22:47

Bij ons op de manege willen ze iedereen verplichten om een cap te dragen.
Als je vraagt naar de reden van deze verplichting wordt er gemompeld over verzekeringskwesties en aansprakelijkheid.

Tot hoe ver gaat die aansprakelijkheid van een beheerder van een accomodatie eigenlijk?
Kan de manege aansprakelijk worden gesteld als ik daar vrijrijd met mijn eigen paard en eraf val? Het is toch mijn eigen paard en mijn eigen risico.
Zijn er gevallen bekend in Nederland waarbij de beheerder van de accomodatie aansprakelijk is gesteld?

Als het zo zou zijn dat de beheerder wel aansprakelijk zou kunnen worden gesteld, hoe zit dat dan als ik in het bos rijd? Kan dan staatsbosbeheer aansprakelijk worden gesteld als ik van mijn paard val want die is tenslotte eigenaar van de grond waarop ik rijd?

Is het wettelijk verplicht om met cap te rijden?

Al met al vind ik dat iedereen voor zichzelf moet weten of je een cap op zet. Het verplichten van zo een ding verpest voor menig ruiter het plezier in het paardrijden.

opala

Re: capverplichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:58

Een cap verplichten wanneer je op een manegepaard rijdt, ligt voor de hand. De eigenaar/manegehouder is aansprakelijk. Voor je eigen veiligheid zou het verstandig zijn een cap te dragen op je eigen paard. Maar boven die veiligheid prefereer ik toch de wind door mijn haren. Het is niet wettelijk verplicht.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:26

ik vind een cap heel belangrijk, het kan gewoon je leven redden. om deze reden verplicht ik al mijn leerlingen met cap te rijden.
en dan wel een goedgekeurde en goed passende.
zo niet, dan is het jammer maar helaas, geen les.
het is niet wettelijk verplicht, maar goed, als leraar wil je wel optimale veiligheid kunnen garanderen, en daar hoort een cap wel bij.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:45

Helmen zouden gewoon per direct verboden moeten worden.
Die optie staat er niet bij.......

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:53

Ik ben het zeker met je onderschrift eens Pling

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 05:42

Het is nu eenmaal wettelijk verplicht net als de autogordel, het is voor je eigen veiligheid.

Maar er zijn hier al meer topics over geweest, ook over aansprakelijkheid ed Ja

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 06:48

bij ons op stal( alleen maar eigen paarden) moet je alleen een cap op as je mee doet aan een verenigings activiteit. Verder is het je eigen keus of je wel of geen cap draagt. Omdat ik nu een jong paard heb en de verzeekringen ook steeds meoilijker gaan doen heb ik dan nu toch eindelijk een cap gekocht ( heb ik vanaf mijn 18e al niet meer gedragen en ben nu al een ouwe muts van 34) en zet ik mezelf er toe om m te dragen( ik haat die dingen)

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 07:01

Ik heb ook een hekel aan caps, maar op mijn stal is het verplicht om hem te dragen, ook wanneer je een paard alleen maar even in de bak zet.
(Dit is omdat de eigenaar wat heeft meegemaakt)

Ik had eerst echt zoiets van WAT?!? maar eigenlijk is het wel goed, want anders vergeet je snel om hem op te zetten, en ook als je bezig bent kan er iets gebeuren, zoals toen ik een vliegenmasker omdeed bij een paard wat echt heel kalm was (weet nog steeds niet wat hem nou bezielde) toen steigerde hij ineens naar me enzo.

Tijdens het rijden vind ik een cap toch wel belangrijk, het is gewoon wel een stuk veiliger. (Had niet gedacht dit ooit te posten!) Een kennis van mij zit nu in een rolstoel (was dan wel met een fietsongeluk, maar had een paard kunnen zijn), maar alleen vanwege zijn helm leeft hij nog!

Ik heb gestemd voor tot 18. Daarmee hoop ik dat mensen dan heel erg gewend zijn hem te dragen, en misschien een paar keer hard genoeg gevallen te zijn om te weten dat het toch wel een goed idee is. Ook kan het mensen helpen om hem op te zetten, omdat het nu niet alleen dom is vanwege je gezondheid, maar ook vanwege de legaliteit.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 07:44

hoewel ik zelf niet buiten rij, denk ik dat het goed zou zijn wanneer er een verplichting komt tot het dragen van een cap, in elk geval op de openbare weg. Ik zie regelmatig ruiters voorbij komen die zo ongeveer achterstevoren op hun paard/pony zitten gezellig te kletsen, beugels soms niet in (of nog erger zonder zadel) terwijl de auto's met zo'n 80 km per uur zo ongeveer de hoeven eraf rijden. Dan denk ik wel eens, er hoeft maar 1 idioot extra gas te geven, te toeteren, te treiteren en de hele handel gaat aan de kletter met alle gevolgen van dien.... en zeg nou niet, mijn paard doet dat niet of mij gebeurt dat niet etc. stel je voor dat het wel gebeurd... bovendien moet een bromfietser ook een helm op, een automobilist een gordel om, etc. als het een normaal verschijnsel wordt dan gaan mensen vanzelf hun cap wel dragen, het wordt vaak als: ík ben geen watje hoor, ik kan al rijden etc. afgedaan.
(de verzekeringen worden wel steeds lastiger, net als bv. bij skaters, geen helm op, hoofdletsel, tja.....)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:34

Wettelijk verplicht is het nog steeds niet, maar als een manege in aanmerking wil komen voor het veiligheids certificaat van de FNRS moeten alle mensen daar met cap rijden.

Er heeft laatst een stukje in de paard en sport gestaan geloof ik, waarin een aantal aansprakelijkheidsgevallen beschreven stonden.
Een was er van een manegeklant die van het paard gevallen was en de manegehouder aansprakelijk stelde, de uitslag was dat de manegehouder aansprakelijk gesteld werd. De reden was dat de ruiter tijdens de les dingen moest doen die ze eng vond.
Of er dergelijke voorbeelden zijn met eigen paarden weet ik niet, maar er kan wel een lijn doorgetrokken worden naar jouw les met jouw eigen paard, als je dan letsel hebt kan de instructeur aansprakelijk gesteld worden.

Dit wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben hoor, ik vind dat als je er zelf voor kiest te paard gaat zitten en les gaat nemen, je er bewust van moet zijn dat je kan vallen en er letsel aan over kan houden. Maar de rechters denken er tegenwoordig anders over.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:42

ingvdh schreef:
Wettelijk verplicht is het nog steeds niet, maar als een manege in aanmerking wil komen voor het veiligheids certificaat van de FNRS moeten alle mensen daar met cap rijden.

Inderdaad, als de manege het veiligheidscertificaat heeft, kunnen ze ook rekenen op (onverwachte) controles. De staleigenaar wil zijn certificaat natuurlijk niet kwijt omdat er een pensionklant zonder cap aan het rijden is.

Ik vind overigens dat die helmen veel prettiger zitten dan de ouderwetse caps. Ik heb er in ider geval totaal geen moeite mee om er eentje op mijn hoofd te zetten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:58

PeppySan schreef:
Bij ons op de manege willen ze iedereen verplichten om een cap te dragen.
Als je vraagt naar de reden van deze verplichting wordt er gemompeld over verzekeringskwesties en aansprakelijkheid.

Tot hoe ver gaat die aansprakelijkheid van een beheerder van een accomodatie eigenlijk?
Kan de manege aansprakelijk worden gesteld als ik daar vrijrijd met mijn eigen paard en eraf val? Het is toch mijn eigen paard en mijn eigen risico.
Zijn er gevallen bekend in Nederland waarbij de beheerder van de accomodatie aansprakelijk is gesteld?

Als het zo zou zijn dat de beheerder wel aansprakelijk zou kunnen worden gesteld, hoe zit dat dan als ik in het bos rijd? Kan dan staatsbosbeheer aansprakelijk worden gesteld als ik van mijn paard val want die is tenslotte eigenaar van de grond waarop ik rijd?

Is het wettelijk verplicht om met cap te rijden?

Al met al vind ik dat iedereen voor zichzelf moet weten of je een cap op zet. Het verplichten van zo een ding verpest voor menig ruiter het plezier in het paardrijden.

Dat je manegehouder het verplicht wil stellen voor de manegelessen ben ik het meer dan 100% mee eens. Met een gewoonte als rijden met cap kun je jonge (en oudere!!) kinderen niet vroeg genoeg aanleren.
Dat de mensen die in pension staan ook verplicht worden kan ik ook inkomen. Immers, hoe je het ook wendt of keert, pensionmensen met hun eigen paarden hebben toch een voorbeeldfunctie voor de kinderen die daar op de manege rijden.
Op mijn manege reed ik altijd met cap als ik met een van de pensionpaarden reed. Zelfs op mijn oude (toen) 23-24 jarige verzorgpaard die niet eens de conditie (of de leeftijd Haha!) had om gek te doen. Ik ben zelfs zeer tegen mijn zin maar wel op eigen initiatief overgestapt van mijn oude vertrouwde 'eitje' naar een 'champignon'. Als ik reed stonden er 9 van de 10 keer wel manegeklantjes aan de kant van de bak mee te kijken. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat als zij mij zagen rijden met een cap dat zij het dan als heel normaal zouden zien om zelf ook met cap te rijden.

Verder is het toch ook een verzekeringskwestie. Denk je nou echt dat jouw (WA-)verzekering de ziekenhuiskosten gaat betalen als jij van je paard bent gevallen en je droeg geen cap? Dat kun je mooi vergeten.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:01

Op mijn pensionstal is een cap alleen verplicht tijdens de springles. Als je voor jezelf rijdt is het je eigen keuze. Overigens rij ik altijd met cap, ben er inmiddels zo aan gewend.

@ Flettie: je ziekenhuiskosten worden hoe dan ook niet betaald door je WA-verzekering hoor. Misschien dat een specifieke ongevallenverzekering (zo eentje die uitkeert bij blijvende invaliditeit moeilijk gaat doen, maar de ziekenhuisrekening wordt gewoon betaald hoor.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:05

ik heb er een pensionstal. bij mij kan je langs komen als het buiten slecht weer is en de bak huren met je eigen paard, je paard kan bij ons getraint worden en jij wordt daarbij ook getraint.
dus kortom ik heb geen manege, ik heb geen les paarden, maar ik ben wel verantwoordelijk als iemand van zijn eigen paard af zodemieterd, dus in overleg met mijn verzekering heb ik een helm verplichting in gevoerd maar........ iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven en veiligheid en als je bij mij geen helm wil dragen geen probleem.
je ondertekend een papier waarin je steld dat jij zelf hebt gekozen voor het niet rijden met een helm en dat als er iets gebeurt op mijn terrein jij mij niet aansprakelijk zal wil en kan stellen omdat ik je op de helm verplichting heb gewezen.
voor beide partijen discussie gesloten en probleem opgelost

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:21

Monday schreef:

@ Flettie: je ziekenhuiskosten worden hoe dan ook niet betaald door je WA-verzekering hoor. Misschien dat een specifieke ongevallenverzekering (zo eentje die uitkeert bij blijvende invaliditeit moeilijk gaat doen, maar de ziekenhuisrekening wordt gewoon betaald hoor.

Daarom staat WA ook tussen haakjes Haha! Ik denk dat een ziektekostenverzekering (ziekenfonds/particulier) ook niet (snel... let op weer haakjes Knipoog ) zal uitbetalen als jij een ongeluk krijgt met je paard en je hebt zonder cap gereden. Daarmee heb je een risico genomen die menig verzekering niet of niet compleet zal dekken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:59

Ik heb gestemd voor verplicht voor iedereen.
Waarom?
Ik heb zelf absoluut geen last van mijn cap (zo'n dikke cap, niet zo'n modern veiligheidshelm) en ik heb het nut van een cap al vaak genoeg gezien/meegemaakt. Ik ben zelf al een paar keer van een pony gevallen, waarbij zeker de laatste keer mijn cap zijn nut heeft bewezen. En een meisje dat ik kende is om het leven gekomen door een val van haar paard.
Op de manege heb ik ook genoeg voorbeelden gezien de laatste tijd. Twee keer een pony die struikelde en met ruiter tegen de vlakte ging en een meisje die die door haar eigen paard op een rodeo getrakteerd werd (is uiteindelijk goed afgelopen)

Trouwens wat wel stom was. Toen ik begon met paardrijden vonden mijn ouders dat ik wel een eigen cap moest. Het was alleen zo'n oude dunne ipv die dikke die toen al vol op te koop waren. Dat was niet zo slim van ze.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:11

TheSam schreef:
Het is nu eenmaal wettelijk verplicht net als de autogordel, het is voor je eigen veiligheid.

Oh? Doe mij even het wetsartikel waarin dat staat!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:11

Iedereen moet voor zichzelf weten of hij/zij met of zonder cap rijdt. Het is hard gezegd mijn probleem niet als iemand eraf lazert en er letsel aan overhoudt. Ik rijd zelf altijd met cap.

Bij ons op stal was het vroeger toen ik begon met rijden voor kinderen (tot 18 jaar) in de lessen sowieso al verplicht met cap te rijden. Langzamerhand werd het voor kinderen ook buiten lessen om verplicht, en volwassenen die met de les op buitenrit gingen moesten ook een cap op. Toen werd het voor volwassen manegeklanten verplicht om in de les met cap te rijden, pensionklanten mochten nog gewoon zonder. Nu is het voor iedereen in alle lessen verplicht, ook privéles met privépaard.

Pensionklanten die vrijrijden hoeven tot nog toe geen cap op, maar velen doen het wel omdat ze er aan gewend zijn, want in de les moet het immers ook. Ik snap dat het vanuit het oogpunt van de manegehouder gewoon zaak is dat iedereen sowieso in de les met cap rijdt, maar ik vind niet dat hij het ook buiten lessen om kan verplichten aan pensionklanten. Dat moet ieder voor zichzelf weten. Overigens hangt er een bord dat de manegehouder niet aansprakelijk gesteld kan worden voor ongevallen in en om de manege, dus doe je geen cap op dan neem ik aan dat je dat bord gelezen hebt en geheel op eigen risico rijdt.
Laatst bijgewerkt door Effy op 17-05-05 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:15

Als iemand zijn lol in het rijden laat verpesten door zoiets kleins als het dragen van een cap, kan die maar beter stoppen met rijden.
Sinds er veiligheidshelmen zijn, draag ik ze. Ik heb nu een Casco Duell, en die voel ik niet eens als ik aan het rijden ben.
Wat een gejank weer om niks...

Aan de andere kant: Als je niet genoeg hersens hebt om het nut van het dragen van een cap in te zien, is het misschien ook niet de moeite om ze te beschermen...

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:28

PeppySan schreef:
Het verplichten van zo een ding verpest voor menig ruiter het plezier in het paardrijden.

Ik kom niet meer bij van het lachen, wat een zielige uitspraak. Je moet gaan dammen joh, weet je zeker dat je nooit een cap zal moeten dragen. Gaaaap

Billy schreef:
Aan de andere kant: Als je niet genoeg hersens hebt om het nut van het dragen van een cap in te zien, is het misschien ook niet de moeite om ze te beschermen...

Tong uitsteken , volledig mee eens.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:35

flettie schreef:
Monday schreef:

Daarom staat WA ook tussen haakjes Haha! Ik denk dat een ziektekostenverzekering (ziekenfonds/particulier) ook niet (snel... let op weer haakjes Knipoog ) zal uitbetalen als jij een ongeluk krijgt met je paard en je hebt zonder cap gereden. Daarmee heb je een risico genomen die menig verzekering niet of niet compleet zal dekken.

En wat nou als je je rug breekt maar wel een cap droeg? Zou dat dan ook niet vergoed worden omdat je geen bodyprotector droeg? En wat als je een trap krijgt van een paard en in het ziekenhuis beland zouden ze dan niet zeggen dat je er niet bij in de buurt had moeten komen.
Om het even door te trekken (misschien wel overdrijven): zouden ze dan niet alle kosten van letsel door omgang met / gebruik van een paard (levend wezen met eigen mening) want je kiest toch zelf voor het risico dat er wat gebeurt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:09

Nou, ik rijd tegenwoordig (sinds ik eindelijk een goed passende cap gevoden heb) altijd met cap. Wat een ander daarvan vind, interesseert mij niet. Wat een ander doet moet hij/zij ook zelf weten. Bij ons op de manege is het voor ponyruiters verplicht om met cap te rijden, voor paardenruiters niet. Met als gevolg dat er kinderen van 10/11 jaar zonder cap op een paard zitten. Daarom pleit ik iig voor een verplichting tot 18 jaar. In de springlessen is bij ons het dragen van een cap wel verplicht. En bij buitenritten van de pony's gaan er ook af en toe paarden mee, die doen dan mee aan een pony-activiteit en dan is het dragen van een cap ook verplicht.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:32

Hier op de manege is het dragen van een cap verplicht. Dat vind ik terecht. Je draagt niet voor niets zo'n ding.
Wat mensen met eigen paarden verder doen, zal mij een zorg zijn. Het is hun hoofd, niet die van mij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:37

Ik vind dat iedereen die oud en wijs genoeg is en een beetje ervaring met paarden heeft (dus bijv. boven een bepaalde leeftijd) dat zelf moet weten.
Ik draag alleen een cap waar dat verplicht is, zoals tijdens endurance wedstrijden. Dat was ook de enige reden waarom ik er 1 gekocht heb. Ik moet zeggen dat het ding me best meevalt, het is een redelijk modern ding, licht enzo maar toch irriteert hij me nog zoveel dat ik hem verder nooit opzet.
Ik wil dat ook het liefst zelf blijven bepalen en zou het erg jammer vinden als het (wettelijk) verplicht zou worden. Er zijn al genoeg regeltjes en wetten waar ik me dagelijks aan moet houden en wordt een beetje niet goed van dat betuttelende gedoe.
Als het dan toch moet dan ook maar meteen een verplichting van een bodyprotector, gordels, muilkorf, rubberen hoefijzers voor het geval je toch een trap krijgt enz. enz.
Daarnaast verplichtingen van helmen op de fiets, voor skaters. speciale pakken voor iedereen die met een hond loopt enz enz.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:42

sflj schreef:
Als het dan toch moet dan ook maar meteen een verplichting van een bodyprotector, gordels, muilkorf, rubberen hoefijzers voor het geval je toch een trap krijgt enz. enz.
Daarnaast verplichtingen van helmen op de fiets, voor skaters. speciale pakken voor iedereen die met een hond loopt enz enz.

Als we zo gaan beginnen kunnen we nog beter in bed blijven liggen en er niet meer uitkomen... al kan dat ook weer risico's met zich meebrengen, stel het bed zakt door of het huis stort in.. Schijnheilig