zadel opvullen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

zadel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:47

hoe vaak moet je je zadel op laten vullen? als je het niet op laat vullen krijgt het paard dan last van zijn rug? en hoeveel kost het meestal? wat doen ze precies bij opvullen? mijn zadel is aan de achterkant voor zover ik het kan zien nog goed maar in het midden zijn de kussens best wel platgedrukt. moet ie dan opgevult? sorry ik hebe r weinig verstand van Lachen

sandra1977

Re: zadel opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:40

Het is erg belangrijk dat je je zadel goed voor elkaar hebt. Als je een wat ouder paard hebt zou je het ongeveer 1 keer per jaar kunnen laten nakijken door een goede zadelmaker.
Als je een wat jonger paard hebt die net in trainig gaat veranderd die nog qua bespiering en bouw waardoor een zadel al snel niet meer goed kan liggen. Dan zou je je zadel wat vaker na kunnen laten kijken, vb 2 of 3 keer per jaar.

Als de kussens van een zadel 'op' zijn dan zijn ze vaak wat harder en kunnen er 'klompen' in de kussens komen, ook kan een zadel scheef in de opvulling worden door verkeerde belasting van de ruiter of scheve spiergroei....al deze zaken kunnen ervoor zorgen dat een paard idd last van zijn rug krijgt, kreupel gaat lopen, zadelnijt krijgt etc etc.

Een goede zadelmaker zal bij het opvullen de oude vulling uit het zadel halen en er nieuwe vulling indoen en aanpassen aan de rug en de bouw van het paard, breng dus nooit gewoon alleen je zadel ergens heen zonder dat diegene het bijbehorende paard heeft gezien en dus weet hoe het zadel moet komen te liggen.

De kosten varieren vaak, bij mijn zadelmaker betaal ik, als ik het goed herinner, 75 euro voor opvullen met nieuwe wol en weer pas maken op mijn paard.

Als je je eigen zadel niet vertrouwd zou ik er gewoon eens een vakman naar laten kijken, liever een keer voor niets laten komen dat je paard naar de vernieling rijden door een slecht passend zadel

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en mocht ik dingen vergeten zijn zal dit nog wel aangevuld worden door de mede-bokkers Bloos Haha!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:57

Helemaal met Sandra1977 eens !

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:39

sluit me hier bij aan.
Een auto moet ook regelmatig een beurt hebben en worden nagekeken. Doe je dat niet dan gaat je auto kapot uiteindelijk.
Je paard heeft gevoel en verdient dus ook een goed onderhouden zadel. Onderhoud is niet alleen invetten en schoonmaken....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:03

Een zadel moet regelmatig opgevuld worden anders kan je inderdaad problemen krijgen wat vaak begint bij de rug.

Wij laten onze zadels eens in de 3 maanden controleren. Het kan namelijk zijn dat een paard zich heeft ontwikkeld en dat het zadel daaraan moet worden aangepast. Niet alleen het opvullen speelt daarbij een belangrijke rol ook het passend zijn van een zadel. Een zadel wat niet past kan knellen of drukken waarop het paard altijd negatoef zal reageren.

Het is mischien wel even een investering maar die verdient zijn geld vele malen terug! Je hebt minder kans op problemen(dat spaart geld uit) en je paard is veel werkwilliger.

Van Triest in Meppel is een goede zadelmaker. Hij reist in ieder geval op maandag wel door Nederland.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:09

En bij mij komt een ex-werknemer/leerling van van triest minimaal 1 x per 6 maanden langs. Zie ook www.zadelmakerij.com