Het is erg belangrijk dat je je zadel goed voor elkaar hebt. Als je een wat ouder paard hebt zou je het ongeveer 1 keer per jaar kunnen laten nakijken door een goede zadelmaker.
Als je een wat jonger paard hebt die net in trainig gaat veranderd die nog qua bespiering en bouw waardoor een zadel al snel niet meer goed kan liggen. Dan zou je je zadel wat vaker na kunnen laten kijken, vb 2 of 3 keer per jaar.
Als de kussens van een zadel 'op' zijn dan zijn ze vaak wat harder en kunnen er 'klompen' in de kussens komen, ook kan een zadel scheef in de opvulling worden door verkeerde belasting van de ruiter of scheve spiergroei....al deze zaken kunnen ervoor zorgen dat een paard idd last van zijn rug krijgt, kreupel gaat lopen, zadelnijt krijgt etc etc.
Een goede zadelmaker zal bij het opvullen de oude vulling uit het zadel halen en er nieuwe vulling indoen en aanpassen aan de rug en de bouw van het paard, breng dus nooit gewoon alleen je zadel ergens heen zonder dat diegene het bijbehorende paard heeft gezien en dus weet hoe het zadel moet komen te liggen.
De kosten varieren vaak, bij mijn zadelmaker betaal ik, als ik het goed herinner, 75 euro voor opvullen met nieuwe wol en weer pas maken op mijn paard.
Als je je eigen zadel niet vertrouwd zou ik er gewoon eens een vakman naar laten kijken, liever een keer voor niets laten komen dat je paard naar de vernieling rijden door een slecht passend zadel
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en mocht ik dingen vergeten zijn zal dit nog wel aangevuld worden door de mede-bokkers