Shet op grond van 30 m. bij 30 m.?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Shet op grond van 30 m. bij 30 m.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:08

Nouja, ik post dit voor femke (niet lid op bokt)

Zij mag een shet, maar nergens bij haar in de buurt is een weide die ze kan huren..
Ze heeft in haar tuin een tuin van ong. 30 meter bij 30 meter, is dit genoeg voor een shet? Zou daar dan nog 'n geit bij kunnen als maatje ofzo? Lachen

Namens Femke, bedankt als je haar vraag beantwoord! Haha!

Faniek

Re: Shet op grond van 30 m. bij 30 m.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:47

Nee. Een pony moet ook met een andere pony staan niet met een geit o.d.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 16-05-05 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:55

het stuk grond zal wel genoeg zijn. mijn (l0s)gooi bakje in de wei is ook 15 bij 15M ong. dit zou bijna wel genoeg zijn misschien. dus dat zeker.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:58

verstandig lijkt het me niet, beestje heeft zo die 30 bij 30 vertrapt Lachen

hj moet wel zeker een maatje, schaapje/geitje ofzo Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:03

Een tuin? waar wil ze dan met hem gaan werken? Weet je wel niet hoe snel dat een modderpoel word..
Ik zou het zeeer onverstandig vinden als je daar een shet neerzet..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:19

Zou wel kunnen, maar ik zou mijn pony toch liever op een groter stuk grond hebben staan. En je hebt s winters dus dat het een grote blub zooi word. En imo moet een pony wel droog kunnen staan. Gras is te vervangen voor hooi, maar ik denk dat een pony (de meeste) toch liever in een grasland staan. Ook dan heeft hij het zo helemaal kaal. Dus ik zou het niet doen denk ik, als ik naar de pony kijk.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:31

mocht je het willen doen: zul je eerst het tuingras eruit moeten halen en weidegras erin moeten zaaien. Anders heb je binnen een week alleen nog maar zand over nl....

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:23

3 x 3 = 9 vierkante meter
30 x 30 = 900 vierkante meter

oftewel dat stukje tuin is 100 x zo groot als een standaard paardenbox.

Dus ja: groot genoeg

maar......... soortgenoot? schuilgelegenheid? ruimte voor stro/hooi opslag? ruimte om te rijden (al weet ik niet of ze dat met haar shet wilt gaan doen Knipoog ? daar moet ze ook aan denken!

ps: mocht ze er gras willen houden, dan lukt dit echt niet
hier 2 huizen verder hielden mensen 2 geiten op zo'n stukkje grond in de tuin. die zijn na een paar maanden dus weer vertrokken, alles was kaal. ze hebben nu in dat "weitje" een paar konijnen lopen Haha!

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:27

Faniek schreef:
Nee. Een pony moet ook met een andere pony staan niet met een geit o.d.

Nou onze D-pony heeft jaren lang bij twee schapen gelopen die ook nog eens geregeld lammetjes kregen. Vooral de lammetjes konden geen kwaad bij haar doen. Ze vond dat fantastisch. Dus het kan best wel goed gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:28

Mijn twee mini's staan in een bak van 20 x 40 ongeveer. Is groot zat voor ze. Ik heb ook nog een wei van dezelfde afmeting maar daar mogen ze om de dag maar een uurtje op.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:35

Is groot genoeg en als je een groot stuk verhard voor de schuilstal ofzo dan heeft hij in de winter altijd een goed stuk om te staan.
Er zijn zoveel paarden die heel het jaar door in een stal staan, dus die moeten het met veeeeeeel minder doen.
Een geit moet wel klikken met de pony. Onze shet jaagt de geit alleen maar weg, maar laatst zag ik op een pensionstalling een paard in een stal staan met een geit samen en dat vond ik wel heel schattig hoor.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:34

Inderdaad op zich groot genoeg, ik sluit me bij SharirBobby aan. Al is groter natuurlijk fijner, maar als je gaat vergelijken met het overgrote deel van de paarden in nederland die in boxen staan is dit prima.

Over een maatje: Mijn verzorgpaard Babar staat met schapen, en hij kan prima met ze opschieten, ze zijn erg goed bevriend. Toch was hij toen hij tijdelijk alleen stond (zondere andere pony maar met schapen) een stuk minder happy dan hij nu is, met nog een shetje erbij.
Over geiten met paarden heb ik geen ervaring, maar schapen werkt in dit geval wel. De schapen waren het eerste uur doodsbang voor het shetje (hij niet voor hun...) maar nu liggen ze vaak naast elkaar te slapen. Lachen

Nog even een toevoeging: Ik zou het dus niet doen als er geen andere pony bij kan. Een soortgenoot is echt stukken beter dan een schaap of geit, al is dat laatste natuurlijk ook weer beter dan niks.

En nog iets heel anders: is het een tuin in een woonwijk? Dan moet je namelijk ook aan de overlast voor de buren denken, wat doe je met de mest, enz. enz.
Laatst bijgewerkt door Helen88 op 16-05-05 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:02

shet in een tuin waar begin je aan!
wat denk je van de mest?? waar laat je dat?
het gras word blubber
de pony moet zijn beentje kunnen strekken en niet 24 uur in een tuin staan
ik zou zeggen of huur een weide of begin er niet aan het is voor de shet niet leuk en heeft toch een soortgenootje nodig

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:52

Nou zeg. Mijn pony's staan op ongeveer net zo'n groot stukje en ik heb maar weinig blub hoor als het veel regent.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:34

Ik heb mijn twee pony's op een weitje van 1600 m2. (40 bij 40 meter)
Groot genoeg voor de beweging, maar niet om van te leven.
Ik voer zomer en winter hooi bij naar behoefte en dat gaat prima!
Blubberzooi? Als het erg nat weer is gaan ze op de paddock met zand die we voor het loopstalletje gemaakt hebben. Geen problemen hoor.

Houd er rekening mee dat een geit je pony binnen de kortste keren van zijn staart en manen af kan helpen.
Ze eten niet zo veel; ik heb 4 geiten in een weitje van 200 m2 en ze krijgen het niet kaalgegeten.

Vraag wel even na bij het gemeentehuis of je een pony in de tuin mag houden, dat mag niet overal.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:06

karoliena schreef:
Nou zeg. Mijn pony's staan op ongeveer net zo'n groot stukje en ik heb maar weinig blub hoor als het veel regent.

Jij hebt meerdere plekken om ze neer te zetten.

Idem Kanzi.

Als je maar 1 stukje wei hebt van 30 bij 30 geen bak o.d. vind ik het te weinig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:25

ja maar op de wei kunnen ze niet staan hoor. Als het veel regent en er ligt blubber laat ik ze ook gewoon in de bak. Anders heb ik na een week geen wei meer dan is alles vetrapt. Mijn pony's zijn er erg gelukkig. Ik heb dus wel twee stukjes maar ze staan altijd in de bak dus eigenlijk is het gewoon hetzelfde.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:05

karoliena schreef:
ja maar op de wei kunnen ze niet staan hoor. Als het veel regent en er ligt blubber laat ik ze ook gewoon in de bak. Anders heb ik na een week geen wei meer dan is alles vetrapt. Mijn pony's zijn er erg gelukkig. Ik heb dus wel twee stukjes maar ze staan altijd in de bak dus eigenlijk is het gewoon hetzelfde.

Je geeft al aan wei kunnen ze niet staan Knipoog dit moet als wei dienen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:09

Ja maar de wei dient om elke dag een uurtje gras te kunnen eten en niet om twee dagen op te staan en dat dan al het gras kapot gelopen is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:04

karoliena schreef:
Ja maar de wei dient om elke dag een uurtje gras te kunnen eten en niet om twee dagen op te staan en dat dan al het gras kapot gelopen is.

Ja dat snap ik bij jou is alles goed, maar in dit geval een weitje van 30 bij 30 alleen is niet genoeg. Wat jij al zegt voor je het weet is hte vertrapt incl. een paddock/bak o.d. kan het goed.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:20

Ja maar het word dan vanzelf een bak. Nou dan is het toch hetzelfde als ik heb. Waarok is het dan bij mij wel goed en bij de ts niet??? dat snap ik niet.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:25

Je kunt een paard ja het kan wel alleen in een bak laten leven, maar toch zie ik liever dat paarden ook gras kunnen eten.

Jij hebt een weilandje en een bak dan is dat te doen. Ik vind dit echt te weinig grond om een paard te onderhouden. Dat is mijn persoonlijke mening Knipoog

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:37

Ik ben het met Faniek eens..
Het is zoiezo heel erg snel vertrapt en dan staat hij straks de hele winter in de blubber
en ik zie ook liever dat paarden gewoon gras kunnen eten en andere paarden te zien krijgt

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:13

Beetje creatief mee omgaan hoor! Haha!
Als je een bak en wei wilt combineren kan je een hoefslag van zand maken aan de buitenrand van de wei.
En een paddock hoeft niet zo groot te zijn, het is maar voor een shetlander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:27

Ik zou het niet doen, en waar laat de mest e.d? En krijgt het dier dan een stalletje of komt ie in de garage te staan(en officieel mag je ook niet zonder vergunning een schuilplaatsje bouwen). En is er nergens geen weitje, boer, pensionstalling of iets dergelijks?