Ik heb een probleem met een paardje wat ik sinds een paar dagen verzorg (of het paard met mij
)Hier het verhaal:
Het paard wordt sinds een maand of 4 verzorgt door een meisje van 13, het paard is dus niet van haar, maar van de vrouw waar hij staat, er is al 2 jaar niets mee gedaan en staat samen met een ander paard in het weiland. Het meisje heeft aan mij gevraagd of ik haar wil helpen met het opnieuw beleren en berijden van het paard. Nu heb ik eerder pony's beleerd en ingereden, maar die waren dan al van jongs af aan bij mij. Met dit paard wil ik dus helemaal van voren af aan beginnen. En nu begint het 'probleem' ook al gelijk bij stap 1. Het paard kan niet normaal meelopen aan de hand (ik heb tot nu toe alleen halster gebruikt) Zodra ik hem mee wil nemen aan het halster maakt ie zich vrijwel direct heel sterk, verzamelt al zn kracht en maakt een reuzensprong van mij af om er vervolgens keihard vandoor te gaan! Soms gaat het een tijdje goed, maar daarna doet ie het gewoon weer. Hij weet dat ie sterker is dan mij en maakt daar ook gretig gebruik van, is gewoon al voor lange tijd niet meer gewend om te 'luisteren' Nu heb ik al gevraagd of er misschien een kleiner, apart weiland is waar ik met hem kan oefenen, omdat het weiland waar hij nu staat heel erg groot is en het andere paard staat daar ook nog in, dus dat geeft ook niet erg veel rust, maar helaas is die mogelijkhied er niet en wil de eigenaar ook niets afzetten in het weiland. Maar ja, hoe kan ik hem dan met de middelen die ik heb wel zover krijgen dat ie gewoon respect voor mij heeft en me niet meer omver trekt?
Verder is het echt een lieverd, doet nooit lelijk, blijft netjes staan bij het poetsen.
Wie heeft de gouden tip?
Hij ziet het echt als een spelletje, en dat kan natuurlijk niet geaccepteerd worden. Maar ik blijf oefenen (nu misschien binnenkort met hengstenketting, zoals hierboven werd geadviseerd, of met bit idd)