2 veulens samen vervoeren in de trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

2 veulens samen vervoeren in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 16:35

Hallo,

Ik heb een vraagje. Hoe kan je 2 veulens het best samen op een veilige manier vervoeren in de trailer? (twee-paardstrailer) Is dit trouwens te doen? Ik zou namelijk met een jaarling (ongeveer 16 maanden dan) en met een weanling (4 à5 maanden dan) samen willen gaan halteren. De jaarling is een hengstje, de weanling een merrietje. De jaarling kan ook al gebonden worden maar hoe zit dat met zo'n jonger veulen? Hoe doen jullie dat? Kunnen ze naast elkaar staan met een tussenschot? Moet het jonge veulentje in dat geval ook gebonden staan? Is dat niet gevaarlijk? Of helemaal niet samen vervoeren?....
allemaal vragen die door mijn hoofd spoken en waar iedereen in de buurt een ander antwoord op heeft...Daarom wil ik het eens in de groep hier gooien, misschien kunnen jullie me helpen!
Bedankt! Groetjes!

XoNo

Re: 2 veulens samen vervoeren in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:40

Even de voorkant opvullen met balen hooi of stro. De paarden allebei vast zetten (dus ook het veulen). Goed stro op de grond zodat ze grip hebben en ONDERLANGS vastzetten of het stro hoog opstapelen voor de buizen (zodat ze dus niet kunnen steigeren en over de buis kunnen gaan hangen).

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 16:49

Dus in principe kan het geen kwaad als zo'n jong merrietje al gebonden staat naast een iets ouder hengstje? We hebben een speciale houten 'wand' gemaakt om de voorkant op te vullen. Op deze manier kunnen ze dus niet vanvoor onder de balk komen. Het onderlangs vastmaken bedoel je toch gewoon beneden aan het haakje van het halster hé en niet langs de zijkanten?...(sorry als dit een domme vraag is maar ik wil altijd alles zeker weten! Bloos )
Alvast bedankt voor je info! groetjes!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 16:51

Die houten wand is op borsthoogte bedenk ik me nu...misschien hier dus ook mee opletten dat ze niet erover willen....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:53

Onderlangs bedoel ik onder de stang door en niet boven de stang langs...borsthoogte is niet goed genoeg hoor...die jonge dingen willen nog weleens springen en een houten plank kunnen ze nog overheen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:13

Breek me de *** niet los over vervoeren van jong spul......
Ik heb pas geleden een bijna- jaarling gekocht die we in het natuurgebied moesten vangen. Kompleet een onopgevoed dier dus. Ik had mijn 2paardtrailer voorzien van strobalen tot aan het ruitje aan de voorkant opgestapelt. Ik had wel het tussenschot erin omdat we het dier een spuit sedasan hadden gegeven en hij hierdoor iets steun kon vinden. Binnen 2 minuten rijden, kwamen er behoorlijke geluiden uit de trailer, wij kijken, hangt het veulen bovenop de balen!! En die waren dus nog hoger gestapelt dan de voorstang en het veulen is een kruising ijslander........met Paint-springbloed blijkbaar!
De andere gemaakte capriolen tijdens de rit zal ik maar achterwege laten in dit bericht, die waren heel creatief bedacht door het veulen, Boos! . Jong spul zou ik alleen vervoeren met een (reisbestendige) merrie ernaast. Is je veulen rond die tijd al afgespeend???? Ga anders vast een paar maal met merrie en veulen oefenen in de trailer, dan is het niet nieuw voor de jongeling na het afspenen. Is de hengst al wel trailermak?
Je kunt beter goed voorbereidt naar een wedstrijd gaan, anders heb je zoveel stress bij het jonge spul én jou, dat de wedstrijd wel een heel beladen evenement wordt.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:31

XoNo schreef:
Onderlangs bedoel ik onder de stang door en niet boven de stang langs...

Mijn ervaring is altijd bovenlangs, op deze manier kunnen ze niet met hun hoofd onder de stang komen met alle gevolgen van dien. Ook geen stro of hooibalen voor ze neer leggen, bij het schrapen kunnen ze met hun hoeven/benen in de touwtjes vast komen te zitten. Mijn keuze zou een behoorlijk goed gevuld hooinet zijn en die goed voor het hoofd hangen dat ze er makkelijk bij kunnen.

Mijn keuze zou het niet zijn om twee van die jonge onervaren dieren samen te vervoeren maar ik ken jou 'spannetje' niet Knipoog

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:57

-> VMR

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:29

Oeps xono, maar goed dat ik dat vroeg over 'onderlangs', weer fout begrepen van mij... Bloos

Het hengstje is trailermak.
En het andere veulen wil ik zeker spenen voor ik ze meeneem op wedstrijd...ik heb hier namelijk geen goede ervaring mee. Thuis afzonderlijk oefenen was niet zo'n probleem, maar op wedstrijd was het een ramp. Moeder en zoon waren alle 2 over de rooie...zij te veel spanning, ik te veel spanning. Nee, ik ga ze toch proberen te spenen tussen 4-5maanden zodat 'mama' niet mee hoeft. Het kleintje zal inderdaad tegen die tijd nog niet veel trailerervaring hebben...daarom dat ik me inderdaad afvroeg hoe anderen dat doen. Want op de wedstrijden zie je die weanlings toch ook vaak al zonder de merrie? Ik wil wel proberen moeder en dochter op voorhand samen mee in de trailer te nemen en naar een kleinere wedstrijd om samen wat rond te wandelen. Kwestie van te wennen.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:47

Amai, flying h. Kan ik geloven dat dat geen prettig ritje was! Ik hoop dat alles toch goed is afgelopen! ja, dat zijn dingen waar ik ook bang voor ben...

En Ods, ik heb inderdaad er ook al over gepiekerd of 'samen' vervoeren wel verstandig is...misschien met 2 trailers naar wedstrijd gaan in het begin?...Ik vind het gewoon erg moeilijk in te schatten. Vorig jaar ging best goed omdat het hengstje bij mama in de trailer stond. Merrie vast en de kleine los. De rit, die bijna 2u1/2 duurde is zonder problemen verlopen. Maar zoals ik al zei heeft het me op de wedstrijd zelf veel problemen opgeleverd dat ik ze alle 2 ongespeend bij had...Ik dacht dat het voor de kleinste misschien een 'veiliger' gevoel zou geven om samen met een ander veulen in de trailer te staan. Want zo'n kleintje in een trailer alleen, is dat een optie? Moeten ze dan vast of mogen ze ook los?

Walters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:41

Hoi Smoske............ik heb nu een aantal keer jonge paarden vervoert in een trailer en bij mij staan ze altijd gewoon los ...........na een opservatie tijdens het vevoeren is het mij opgevallen dat alle jonge paarden zelf hun balance gaan zoeken en dus met hun billen in de rij richting gaan staan wel een baal stro voor het deurtje ................ en zeker omdat ze samen in een trailer gaan zoeken ze toch steun bij elkaar.

Ik kan me niet voorstellen dat je een veulen die waarschijnlijk nog niet geleerd heeft vast te staan , vast gaat zetten en dat het risico gaat lopen dat het zichzelf ophangt omdat het totaal nog geen balance heeft.

maar okay dit is dan ook mijn mening Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:53

oen ik hengstenkeuring had, is mijn bijna jaarling ook meegegaan. Wij hadden dan een soort van veewagen. Als eerste stond er een merrie in die verkocht zou worden op de keuring. Daarna de jaarling en daarna mn oudere hengst. Mn jaarling liep nog makkelijker de traielr in als mn oudere hengst. Hij is op de keuring wel gaan liggen in de trailer en wij dachten dat hij weg was. Haha. Zie in een keer je pony neit meer staan. Verder heeft hij inderdaad de hele weg staan knabbelen aan het hooinet. Wij hadden wel de luxe van een videocamera en konden in de auto dus zien wat de pony's deden. de oudste gaf juist problemen die ging steigeren en zo. De jongste heeft zich keurig gedragen. Ze stonden tussen schotten en dus hadden ze geen borststang wat het allemaal toch wat makkelijker maakt. Ik denk jusit dat het belangrijker is om te zorgen dat hij achter goed ingepakt staat zodat ze minder snel gaan hangen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:01

veulen los op de trailer, zeiltje achter dicht en geen hooinetten er in.
Zelf vervoeren we jong spul ook los, tot aan een jaar ongeveer, ongeacht de rit.
Hele jonge veulens of net afgespeend staan zonder halster op de trailer.
Ik heb een 1.5 paards trailer.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 20:18

Dus als ik het even op een rijtje zet zou het verstandigste zijn om zowiezo het jonge veulentje helemaal los te zetten in de trailer. (als ik het alleen zou vervoeren)
Het hengstje is dan ongeveer 15 maanden en ik ben bang dat als hij ook nog los erbij staat hij de kleine gaat lastigvallen...
Ik denk dat ik toch maar voor 2 trailers ga kiezen, is organisatorisch meer werk maar misschien het veiligst?
Ik maak me meer zorgen over HOE ik naar de wedstrijden ga dan de wedstrijd zelf! Haha! Wel fijn dat jullie reageren en ervaringen uitwisselen!