Welke auto voor 2 paardtrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sansjo

Welke auto voor 2 paardtrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 15:08

hallo allemaal,

We willen graag een andere auto kopen die een 2 paardstrailer kan trekken. Er komt standaard 1 paard op te staan en heel af en toe 2. Ik vraag me af welke auto jullie rijden en welke motor de desbetreffende auto heeft. Ik hoop dat ik hierdoor wat makkelijker op zoek kan naar een andere auto. Dus graag jullie reacties

ikke

Re: Welke auto voor 2 paardtrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:52

Gewoon een auto die 2000kg aan de haak mag hebben, en liever veel meer.
Je kunt oeverloos discusieren over dat de auto het wel kan en dat allemaal wel meevalt, maar ik kan je uit eigen ervaring verzekeren dat als je trailer gaat slingeren (sporing in de weg of zo) je God op je blote knietjes dankt als je er een dikke auto voor hebt staan. Het is mij gebeurt met een trailer achter mijn Range Rover, geloof me ik heb het zelden zo benauwd gehad en dan stond er op deze trailer alleen maar een Land Rover, niet eens een paard..........

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:59

Ik weet niet hoe het zit met gewicht en ik zie wel wat in ikke haar bericht. Wij hebben er een audi a6 voor. Er staat dan alleen een welsh in en soms de shet erbij. 2.5 gti moter. Weet niet of dat officieel met deze auto mag, maar wij hebben nog nooit problemen gehad.

Verder denk ik dat veel van die zwaardere jeeps er wel geschikt voor zijn.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:43

Een vriendin van mij heeft een Renault Espace gekocht om de tweepaardstrailer (meestal met 1 paard erin) te trekken. De auto mag 2000 kg trekken.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:45

Wij hebben een VW Sharan 2.8 V6. Zware auto, lust een slokje maar mag ook 2000 kg trekken.. Tot nu toe zonder moeite mijn 1 3/4 sluistrailer getrokken met 1 paard. Volgende week gaan we met een 2 paards en 2 paarden op stap. Ook daar verwacht ik weinig problemen mee.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:19

Wij hebben een Hyundai H100 ervoor staan als er maar 1 paard opstaat, en als ik echt met 2 paarden moet vraag ik altijd aan iemand die ik goed ken ofie mee gaat, en die heeft een Range Rover.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:29

Er zijn maar weinig auto's die 2000 kg aankunnen. Afgezien van de wat grotere terreinwagens (dus geen Suzuki Vitara... Knipoog )
Wij hebben voor de trailer een Mitsubishi Pajero.
Een aantal grotere mercedessen en BMW's kunnen ook 2000 kg aan.
VW passat, renault megane scenic ook.
Soms schrik je je dood op concours als je ziet wat voor lichte autootjes ze voor een trailer met 2 paarden erin hebben......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:49

Pascha schreef:
<knip>
<knip>

Nope, deze mogen geen van allen 2000kg aan de haak hebben.
Daarbij, mogen trekken en onder lastige omstandigheden kunnen trekken zijn twee verschillende zaken.
Mijn Range Rover mag 3500kg aan de haak hebben. Bij dat akkefietje met de Land Rover erop had ik er ongeveer 2400kg aan hangen (auto 1750kg, trailer 650kg). De Range zelf weegt 1900kg. Ik kreeg die handel uiteindelijk alleen stil door de vluchtstrook op te gaan. In hoeverre de staat van de trailer (huurtrailer) iets had uit te staan met het slingeren, weet ik niet.
Ook uit ervaring weet ik dat een twee-paards trailer met dansend en springend paard erop achter een Land Rover Discovery (V8 met LPG) bar weinig anders doet dan stug volgen. Er zal toen zo'n 1200kg aan de haak hebben gehangen met een Disco van 1900kg ervoor.
Bedenk echter ook dat deze beide V8-en een flink vermogen (resp. 130 en 140pk) en een eindeloos koppel beschikbaar hebben waardoor je je probleem ook daadwerkelijk kunt oplossen door het gas in te trappen, er gebeurt dan ook iets.
Mensen hebben ontzag voor een Land Rover, zeker als ie een beetje als terreinauto is aangekleed (bullbar, lierbumper) De schade die men denkt hiervan op te lopen weerhoudt veel autodebielen ervan om rare dingen te doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:36

Pascha schreef:

Nee joh *LOL*
Zelfs de Scenic met het grootse motorvermogen (2 liter benzine) mag nog maar 1300 kg. trekken; de dieselversies en de benzineversies met kleinere motor zelfs nog (een stuk!) minder.
Een VW Passat mag soms wat meer trekken, maar bij lange na geen 2000 kg.

Verder sluit ik me bij Ikke aan.
Ik denk dat als je werkelijk van plan bent om 2 paarden in je trailer te gaan vervoeren, dat het erg lastig (zo niet onmogelijk) zal worden om een personenauto te vinden die dat mag trekken en waarbij je ook nog wat reserves hebt.
Dan kom je eerder in de categorie Landcruiser, Patrol, en om Ikke niet teleur te stellen: de Landrovers *LOL*

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:15

Het gaat er ook niet om hoeveel paarden erin staan, maar om wat het maximaal laad vermogen is. En daarom heb je een auto nodig die minimaal 2000kg mag trekken. Zelfs een BMW 5-serie mag hem maar net trekken. Dus je hebt best een zware (sterke) auto nodig.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:19

[/quote]
Nope, deze mogen geen van allen 2000kg aan de haak hebben.
Daarbij, mogen trekken en onder lastige omstandigheden kunnen trekken zijn twee verschillende zaken.
Mijn Range Rover mag 3500kg aan de haak hebben. Bij dat akkefietje met de Land Rover erop had ik er ongeveer 2400kg aan hangen (auto 1750kg, trailer 650kg). De Range zelf weegt 1900kg. Ik kreeg die handel uiteindelijk alleen stil door de vluchtstrook op te gaan. In hoeverre de staat van de trailer (huurtrailer) iets had uit te staan met het slingeren, weet ik niet.
Ook uit ervaring weet ik dat een twee-paards trailer met dansend en springend paard erop achter een Land Rover Discovery (V8 met LPG) bar weinig anders doet dan stug volgen. Er zal toen zo'n 1200kg aan de haak hebben gehangen met een Disco van 1900kg ervoor.
Bedenk echter ook dat deze beide V8-en een flink vermogen (resp. 130 en 140pk) en een eindeloos koppel beschikbaar hebben waardoor je je probleem ook daadwerkelijk kunt oplossen door het gas in te trappen, er gebeurt dan ook iets.
Mensen hebben ontzag voor een Land Rover, zeker als ie een beetje als terreinauto is aangekleed (bullbar, lierbumper) De schade die men denkt hiervan op te lopen weerhoudt veel autodebielen ervan om rare dingen te doen.[/quote]

Ik heb ook in een Land Rover discovery V8 gereden, mensen hebben dan best wat meer ontzag voor je maar proberen het toch nog.
Het is wel een super auto om voor de trailer te hebben.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:28

Ik trek de trailer meestal met een VW Transporter TDI 4 motion (174 PK) en die trekt het fantastisch! Helaas is 'ie niet van mij... Ik weet eigenlijk niet precies hoeveel die auto mag trekken, maar het is zeker weten ruim voldoende voor een trailer. Het is een bus, maar het rijdt echt als een luxe personenwagen.
Hiervoor reed ik met een Mitsubishi L200, die mocht 2800 kg hebben.

Sansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 21:33

Het is de bedoeling dat ik er een Andalusier op laadt. Deze zijn niet zo groot en dus niet zo zwaar. Op de manege zie ik mensen met een personenauto makkelijk 2 paarden laden dus ik begrijp het verhaal van die extreem zware auto's niet helemaal. Als ik een 1 1/2 paardstrailer rijd hoe zwaar moet dan de auto minimaal zijn? Is een 1600 motor dan voldoende of heb ik dan toch een 1800 motor nodig?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:35

toch staat de Scenic en de passat in een overzichtje (volgens mij van de Anwb) van trekauto's tot 2000 kg...... (ik weet de site zo niet meer) Maar dan heb je het natuurlijk wel over de zware dieselversies, niet de benzine uitvoeringen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:36

www.autotrader.nl --> autogids
Kun je het voor heel veel auto's opzoeken. Qua motor altijd de zwaarste uitvoering kiezen die je je kunt veroorloven, ik vind 1800 nog aan de krappe kant.

En dat veel mensen het doen, betekent nog niet dat het ook verantwoord is...

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:37

waarom wil je een 2 paards trailer als er maar 1 paard in komt te staan??
kan je beter kijken voor een 1 1/2 trailer
onze auto een mazda 626 2.0 met paard erin kon dat makkelijk hebben

wil je echt een 2 paards dan moet je kijken naar een klein busje ofzo is wel het veiligste

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:41

Wij hebben een Jeep Grand Cherokee ervoor staan, omdat mijn vader absoluut niet vast wil komen zitten, of wat dan ook... Het is gewoon het fijnste rijden, en het veiligste, als de auto het makkelijk kan trekken. Ik weet niet hoeveel hij precies mag trekken, maar het zijn geloof ik een van de auto's die t meest mogen trekken..?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:42

Pascha schreef:
ttrekauto's
tot

2000 kg......

Daar heb je 't al Knipoog

De zwaarste passat (2.0 TDI 140 pk) mag 1800 kilo trekken.
De Scénic 1.9 dCi komt echt niet verder dan 1250 kg, is ook maar een klein autootje. Ook een Laguna komt niet verder 1500 kg in de zwaarste uitvoering.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:45

Een tip bij wat voor auto je ook gaat kopen. Er zijn maar weinig auto's die een trailer met 2 paarden mogen trekken. Let dus altijd op wat het maximale gewicht is wat de auto mag trekken en op het maximale (dus beladen) gewicht van de trailer. Anders ben je niet verzekerd als er wat bebeurt onderweg!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:48

tessie1985 schreef:
waarom wil je een 2 paards trailer als er maar 1 paard in komt te staan??
kan je beter kijken voor een 1 1/2 trailer
onze auto een mazda 626 2.0 met paard erin kon dat makkelijk hebben

wil je echt een 2 paards dan moet je kijken naar een klein busje ofzo is wel het veiligste

Een klein busje lijkt me niet zo'n goed plan, een busje is namelijk gemaakt om te laden, en niet om te trekken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:55

Pascha schreef:
Een klein busje lijkt me niet zo'n goed plan, een busje is namelijk gemaakt om te laden, en niet om te trekken.

Aha, vandaar dat iemand die dagelijks met een zware bakwagen rijdt (weegt wel even heel wat meer dan een paardentrailer) kiest voor bovenstaande Transporter Gestoord
Klopt niet wat je zegt hoor, die motoren zijn gemaakt om gewicht te verplaatsen. Een personenauto trek je eerder aan gort (chassis en motor) dan een bedrijfsauto.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:57

Gelukkig hebben wij een 4x4 en dus hebben wij daar geen problemen mee.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:58

Wij trekken onze 2 paards IFor Wiliams trailer met een Volkswagen Transporter diesel 130pk. De auto mag 2500kg trekken.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:06

Oef meteen even nagekeken maar de BMW van broerlief mag 2100 kg trekken pfffff

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:14

Sansjo schreef:
Het is de bedoeling dat ik er een Andalusier op laadt. Deze zijn niet zo groot en dus niet zo zwaar. Op de manege zie ik mensen met een personenauto makkelijk 2 paarden laden dus ik begrijp het verhaal van die extreem zware auto's niet helemaal. Als ik een 1 1/2 paardstrailer rijd hoe zwaar moet dan de auto minimaal zijn? Is een 1600 motor dan voldoende of heb ik dan toch een 1800 motor nodig?

Een anda, niet zwaar? Nou berg je, die punteren vrolijk over de 600kg. De wijlen Anda-kruising van een kennis van mij woog ruim 700kg.
Ik heb ook wel eens mijn pard vervoert achter een Opel Kadett 1,7D. Die trok dat ook gemakkelijk, totdat ik eens door de Drechttunnel reed en plotseling alle borden "70" begonnen aan te geven Verward Hij kwam dus echt met de grootste moeite boven.