help mijn paard wil absoluut niet uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isabelleke

help mijn paard wil absoluut niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 11:55

mijn paard wil dus niet uit de wei enkel wel s'avonds anders niet
als je de wei inloopt komt ze naar je toe om je aan te vallen (anders is ze een schatje)
dit hebben we al geprobeert
-voer (negeert ze)
-lang achterlopen (trapt ze je)
-met 2 insluiten (trapt ze ook)
-ze drijven in haar stal (ze ontsnapt en trapt)
dit doet ze ook bij mijn instructrice
kan iemand me tips geven?

Monday

Re: help mijn paard wil absoluut niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:28

Ik zou niet weten wat je moet doen, maar het komt me helaas al te bekend voor. Dus ik lees even mee en hoop dat er nog mensen met zinnige tips komen.
Is er een mogelijkheid om haar alleen op een stukje te zetten, of komt ze dan ook niet? De mijne komt alleen als de rest naar binnen gaat of als ze helemaal alleen is. Schiet dus ook niet altijd op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:32

misschien rare vraag hoor, maar wat doe je als ze naar je gaat trappen?
loop je dan weg, wat doe je?

ik denk dat ik dat paard een ongelooflijke rotschop onder zijn kont zou gaan proberen te verkopen!

denk namelijk dat dit helemaal een kwestie is van de baas zijn, en let wel een ander paard laat zich ook niet trappen en trapt ook terug, daarbij komt jouw trap dan lange niet zo hard aan.

extra tip: als je haal dus wel gevangen hebt, moet je zo vaak mogelijk in haar weiland gaan rijden, heel vaak helpt dit.
doordat je rijd in haar territorium, doorbreek je vaak een slechte gewoonte..

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:36

In ieder geval niet opgeven. Ik had ook een pony die dat deed. Ik ging dan de wei in als ik zeeën van tijd had en bleef steeds rustig achter de pony aanlopen. Als ik hem dan uiteindelijk had (in het begin duurde het wel een half uur tot drie kwartier), gaf ik hem brokjes, aaide hem en liet hem weer los. Dit herhaalde ik iedere dag en elke dag kon ik hem eerder te pakken krijgen. Maar nogmaals; je moet echt veel tijd hebben en geen haast. Vooral rustig blijven en niet kwaad worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:48

je moet de wei eens ingaan haar bij je lokken en als je haar hebt brokjes geven en weer gaan en paard in de wei laten. dit moet je een paar keer doen. anders denkt het paard dat je hem alleen wil pakken als hij iets moet doen.

verder kun je proberen te lokken met een andere pony of insluiten met een longe of meerdere longes aan elkaar. of lint van schrikdraad daar willen ze meestal wel voor aan de kant omdat ze denken dat er stroom omstaat en dan denk ik wel dat het moet lukken

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:50

0ojannekeo0 schreef:
je moet de wei eens ingaan haar bij je lokken en als je haar hebt brokjes geven en weer gaan en paard in de wei laten. dit moet je een paar keer doen. anders denkt het paard dat je hem alleen wil pakken als hij iets moet doen.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:34

Heel vervelend. Wat ik bij een merrie heb gedaan die dus ook met geen mogelijkheid kwam, is dat ik haar net zo lang wegjaagde tot ze opgaf. Ze deed het niet standaard, maar de helft van de keren. Het tijdstip maakte ook niet uit, zelfs met binnen halen voor voeren rende ze weg. Ze trapte niet echt, alleen dreigen, ze haalde het niet in haar hoofd om echt te trappen. Ik heb haar misschien wel een maand door het weiland moeten jagen, en op een dag was het gewoon over. En inderdaad, niet alleen je paard eruit halen om aan het werk te gaan. Ik heb dat wegjagen gedaan omdat ik het echt niet meer wist, maar het werkte bij haar wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:56

Ik weet niet of er schrikdraad aanstaat? Mijn pony was daar heel bang van en wilde daarom de wei niet uit. Ook al stond het uit dan nog had ik er een flinke klus aan.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 16:33

als ze aanvalt want ze trapt echt raak buk ik me meestal als je gewoon blijft staan valt ze nog es aan
heb haar vandaag beloond als ik haar eindelijk had (1,5u)en dan met haar eens in het weiland gereden

bashkircurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:43

Een paard bij mijn huurpony op stal heeft precies hetzelfde probleem.
Ik neem altijd een longeerzweep mee de wei in, NIET OM HAAR TE RAKEN maar om te dreigen en als ze gaat steigeren, trappen of aanvallen gewoon met dat ding op de grond slaan. Dan rent ze weg en na een tijdje geeft ze het op. Ze word al steeds makkelijker te pakken! De andere pony's hebben er ook geen last van want ik ga natuurlijk niet als een idioot staan slaan en als ik haar dan te pakken heb dan geef ik haar wat lekkers. Dat helpt (vind ik) beter dan lokken want je boekt er wel vooruitgang mee. Ik hoop dat je er wat aan hebt Ach gut

(Stuur me anders maar een berichtje Knipoog)