Rubber tegels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Rubber tegels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:45

Omdat mijn uitloopje bij de stal altijd een blubberzooi is in de winter krijg ik heel veel zin het te betegelen zodat er ook in natter tijden een paard in durft Tong uitsteken .
Ik dacht in eerste instantie aan het grote formaat stoeptegel (50x50x5) wat ik ook in de stal heb liggen. Totdat iemand vroeg waarom ik er geen rubbertegels in legde. Dit leek me ideaal omdat het net zo droog is maar wat paardenvoetvriendelijker en verender dan betontegels. Maar bestaat zoiets wel voor buiten? WIe kent dit? Waar is zoiets verkrijgbaar (internet) en aan wat voor kosten moet je denken?

guccio

Re: Rubber tegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:48

Rubberen tegels zoals ze onder een speeltuin liggen??
Die zijn heel duur.. kijk eens op een kinderspeelgoedsite of even zoeken met google..
Ze zijn wel heel duur, en ik denk dat stoeptegels steviger zijn en langer blijven liggen. Ook is mijn ervaring dat rubberen (speel) tegels als ze nat zijn snel glibberen..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:12

Je moet wel uitkijken dat ze op natte gladde betontegels niet snel uitglijden, dit kan erg glad worden.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:13

De speel tegels zijn absoluut niet geschikt.. zijn veel te dun.. Ik denk dat je bedoeld van die speciale staltegels.. Drainage tegels noemen ze die.. Kosten bij een handelsonderneming en ook bij Divoze geloof ik zo'n 39,- per m2. En die zijn 1mX1m.

Wat goedkoper is zijn rubbere matten.. die koop je per strekkende meter.. en zijn rond de 10,- per meter... Maar die laten geen vocht door.... maar zijn wel ideaal als ondergrond... Mijn paard schraapte altijd met zijn voorbenen.. dus voorin de stal van deze matten en hij schraapt niet meer over het beton...

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:42

sabineG schreef:

Wat goedkoper is zijn rubbere matten.. die koop je per strekkende meter.. en zijn rond de 10,- per meter... Maar die laten geen vocht door.... maar zijn wel ideaal als ondergrond... Mijn paard schraapte altijd met zijn voorbenen.. dus voorin de stal van deze matten en hij schraapt niet meer over het beton...

Deze laten idd geen vocht door en zijn daardoor dus niet geschikt voor in de uitloop. Ze worden spek en spek glad.
Er worden op meer plaatsen rubbere tegels verkocht, zelfs voor lagere prijzen als bovengenoemd. Misschien dat google een uitkomst bied???

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:02

Ook 2e hands zie je ze wel eens op marktplaats staan.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 22:41

Bedankt voor de reacties! Ik zal mijn licht eens op google opsteken. Inderdaad zal het wel glad worden wanneer zulke tegels met glad oppervlak nat worden. Ik hoopte stiekem dat ook met stroef profiel te verkrijgen zijn. Maar ja, dan heb je nog het probleem met dat het vocht er op blijft staan..
Ik brainstorm nog even verder.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:06

Stroef profiel is verkrijgbaar. En dat wordt niet glad, waarom zouden ze het anders op spuitplaatsen ed leggen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:11

Een goede en goedkope oplossing is een laag van geklopt (schoon)puin laten storten. Dit draineert goed, wordt nooit glad, is in tegenstelling tot beton ook weer te verwijderen. Werkt in een uitloopje prima!
Loonwerker kan het voor je regelen. Transportkosten zijn het hoogste, het puin zelf kost vrijwel niets.

Wij hebben dit ook achter het huis met daarover heen een dun laagje grond met daarop gras. Dit is onze parkeerplaats. Het lijkt dus net een gazonnetje, en toont veel vriendelijker dan een steenvlakte.

Of gras het uithoudt in een paardenuitloopje weet ik niet, maar het groeit er vanzelf op als het de kans krijgt. Met een beetje geluk heb je dus ook nog (wat) groen ook, in de zomer als je paard niet in het uitloopje staat.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:16

Wat is dat precies, Ibbel? Is dat heel fijn puin ofzo?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:14

Puin mag niet meer ruw gestort worden, dus dat moet 'geklopt' worden. De brokken mogen niet groter dan vuistdik zijn. Dat lukt niet altijd, er zitten nog wel eens halve bakstenen tussen, maar er zit ook veel fijner pijn tussen, tot steenstof aan toe. Je hebt dus een mengsel van wat grovere en wat fijnere steenbrokken, en dat werkt erg prettig, ook qua egaliseren en afwatering. Een loonwerker of grondhandelaar kan je zo laten zien wat het is. Bij grotere sloopprojecten wordt er ook wel ter plekke 'geklopt', en zie je van die puinbergen liggen. Het wordt ook als onderlaag bij de aanleg van wegen gebruikt.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:24

Volgens mij hebben je paarden dan zo een hoefzweer te pakken of niet?!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 15:43

Nee. Mijn paarden hebben prima dikke zolen, geen ijzers en nergens last van. Maar als je dat niet aandurft strooi je d'r gewoon een dunne laag (5 cm) grof zand overheen.
Zo'n geklopt puinbed wordt overigens ook altijd even aangetrild, dus het is niet te vergelijken met een grindbed of zo...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:15

wij hebben in het voorste (ooit modderbad) rubberen banen laten leggen (2m breed, lengte zelf te bepalen). Geloof dat ze afkomstigen zijn van een oude rubberfabriek oid. Deze dingen gaan nu al 12 jaar mee en er is nogsteeds geen abnormale slijtage. Volgens mij zou je het rubber officieel na 30 jaaar moeten vervangen. Het rubber loopt naar een kant af, waar een gootje is wat uitkomt in het bosje. Hier zakt het water zo weg.

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:19

Bij de stal waar ik rijd hadden ze een soort rubberen matten met een patroon van ronde gaten erin. Tja moeilijk uit te leggen hoe het er uit ziet. De gaten waren denk ik 5 cm doorsnee. Daar zat dan dus direct modder onder, maar de paarden stonden niet in de modder door die matten.
Ze gingen alleen na een tijdje krom trekken waardoor er een soort van bulten ontstonden. Nu hebben ze er speciaal zand liggen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:43

Rubber tegels (dreentegels) kun je niet zomaar op de grond leggen. Je hebt eerst een ondergrond van steen nodig en daaroverheen leg je deze tegels.
Kijk goed uit naar de kwaliteit van de tegels. Ik heb erin willen gaan handelen, maar vond uiteindelijk de kwaliteit van de tegels niet naar mijn wens en heb er daardoor dus vanafgezien.