raar gedrag bij merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

raar gedrag bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:29

Ik heb een 4 jarige Tinkermerrie, ze heeft nu een veulen van een maand oud.
ze is kwa karakter altijd heel aanhankelijk, gek op aandacht en wil het liefst heel de dag gekriebeld, gekroeld, geborsteld worden Lachen
Sinds haar veulen is ze wel wat beschermend, vooral de eerste dagen legde ze nogal eens dr oortjes in d'r nek als je te dicht bij het veulen kwam. Inmiddels is het veulen een maand oud en mag je er gewoon bij komen, en m'n merrie reageerde ook weer zo'n beetje als vanouds.
Tot een paar dagen geleden.. ze vliegt me steeds als het ware aan, komt op me afstormen, oren plat in dr nek en zo dicht mogelijk langs me heen. Soms loopt ze me gewoon omver, zodat ik opzij moet springen. ik vind dit heel erg raar, omdat ze normaal geproken een heel lief karakter heeft. Nu lijkt het of ik een totaal ander paard heb Verward
M'n vader schoof het erop dat ze misschien hengstig is, maar aangezien het veulen nu een maand is, kan dat niet toch?
Of zou ze jaloers zijn omdat er een hoop aandacht naar het veulen gaat?
En wat kan ik het beste doen wanneer ze me 'aanvalt' ?

Alvast bedankt

pmarena

Re: raar gedrag bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:40

Gewoon zorgen dat zij geen aandacht tekort komt , maar het veulen wel ook af en toe kriebelen , dat heeft ze maar gewoon te accepteren.

Als ze zo op je af komt stormen : dat zou ik dus echt niet pikken , dat heeft ze maar te laten , is ze nou helemaal gek geworden !

Een goeie brul geven dat ze op moet zouten , een pets als ze je probeerd te pakken, en verder niet boos zijn maar gewoon nonchelant doen wat je van plan was.

Zorg er wel voor dat je niet heel vaak alleen die wei ingaat om aan dat veulen te frotten, ik kan me voorstellen dat een merrie dat zat wordt.

Als je ook gewoon eens de wei ingaat om de merrie even te poetsen , of even aan het halster wat oefeningetjes te doen (veulen kun je verder even negeren dan , die loopt toch wel mee , zoekt het zelf maar even uit) dan krijgt de merrie aandacht , heeft nog het idee dat ze wat voor je werkt , en in ruil daarvoor krijgt ze lieve woordjes en wat lekkers naderhand.

Zo zou ik het doen , merrie tevreden houden , merrie laten merken dat ze nog steeds gewoon jouw paardje is als voor het veulen kwam , maar ze moet wel accepteren dat het veulen nu OOK aandacht krijgt.

Reed je vaak voordat het veulen kwam ?

Dan kan het zeker goed zijn om af en toe wat simpels van haar te vragen zoals eventjes wat oefeningetjes / overgangetjes aan het halster , of een poetsbeurtje , waarbij je met haar bezig bent en even niet met dat wolletje Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:37

ga ik helemaal in mee, zeer goede tips.
en idd niet pikken dat ze je aanvliegt!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:17

ja ik denk toch dat ze jaloers is !
ik ga mee in de tips hierboven gegeven !
vervelend voor je !