Doel van de hackamore?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mar2lin

Doel van de hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:41

Kan iemand mij even in het kort vertellen wat het doel van de hackamore?

Of is het gewoon een hoofdstel dat typerend is voor de manier van rijden...?

Wranglerbutt

Re: Doel van de hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:31

Bedoel je de mechanische hackamore
Afbeelding

of de bosal hackamore?
Afbeelding

Het is allebei bitloos, maar de werking is nogal verschillend

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 10:34

Kun je me het doel van de eerste uitleggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:35

Zijn beide bitloze optomingen, en worden vaak gebruikt bij paarden die een gewoon bit (even) niet inkunnen, bijvoorbeeld jonge paarden die aan het wisselen zijn.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:47

-> VMR
aangezien het geen specifieke westernvraag is

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:02

Ik rijd er afentoe mee, ik weet eigelijk niet precies waarom een tijd terug ben ik er een keer mee gaan rijden en het reed heerlijk... dus heel afentoe rijd ik er mee, ze loopt dan super in de aanleunig.. maar ik moet wel ff vaker de vrije teugel geven want dan heb ze even geen druk op haar neus...

Een antwoord kan ik niet echt geven...

Gr. Roos

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:07

Ik rij er mee buiten, ik rij vaak lange ritten van een uur of 3 en dan wil ik mijn merrie geen bit indoen, ook omdat we nog wel eens stoppen en grazen. Wel rij ik met een hackemore met lange scharen omdat deze stabieler ligt dan die met korte.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:22

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Verward

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 15:57

ja ik heb de zoekfunctie al gebruikt... maar die loopt iedere keer vast en ik krijg geen duidelijkheid...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:09

Ik heb er mee gereden, omdat mijn paard een mondprobleem had.
Vond het altijd wel fijn rijden Lachen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:29

Ik ben er mee begonnen toen mijn paardje aan het wisselen was. Maar ik vind het heel fijn rijden dus ben er daarna ook mee doorgegaan. Ik rij toch alleen buiten op een losse teugel meestal.
Ik had een mechanische met korte scharen, zo'n divoza ding.
Maar ik wil nog wel een keer een mooiere aanschaffen.
Met disipline heeft het niks te maken volgens mij. Je ziet ze in western, maar ook met springen. Met dressuur mag het volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker. En bij endurance zie je ze ook veel.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:23

Pas vanaf het Z (springen) mag je met hackamore rijden. In de dressuur is het idd niet toegestaan.
Werking van de (bovenste) hackamore is dat het vrij sterk inwerkt op het neusbot van het paard. Zeg maar een soort passoabit werking. Maar met hm werkt het dus op het gevoelige deel van het neusbot.
Bij verkeerd gebruik (te laag zittend bijvoorbeeld) en harde handen, kan er zelfs een breuk in het neusbot ontstaan!
(Is gebeurd bij een paard wat bij ons op de manege stond)

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:52

OKe, Simmie, dank je wel!
Zouden jullie een HM ook gebruiken bij een paard wat erg zwaar op de teugel leunt en niet nagevelijk is op het bit? (Ander bit is al geprobeerd!)
En dus vooral voor een paard dat eigenlijk stijf is en waarbij je echt een gevecht aan moet gaan voor ontspanning, om te vragen?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:22

Waarschijnlijk niet. Je geeft zelf al aan dat het paard stijf is, eerst goed losmaken dus. Als hij zwaar in de hand is heeft hij waarschijnlijk een balans probleem, dus los je dat eerst op.
Hier helpt een hack niks bij.
Ook is het moeilijk een paard echt nagefelijk te rijden met een hack, omdat je niet precies voelt hoeveel druk je eigenlijk geeft. En dat is vaak veel meer dan je denkt. Je kunt er niet mee verfijnen zegmaar.
Dus nee, dat zou ik nooit doen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:17

Ik rij de laatste 2 jaar al met een hackamore. Minn haflinger verdraagt namelijk geen bit in zijn mond tijdens het rijden..Voor de wagen is het geen enkel proleem, maar heb ohz allerlei bitten geprobeerd, en bij geen enkel bit is ze normaal te rijden. Dan gaat ze expres verkeerd aangaloperen, op het hek af rennen enz enz.

Vanaf dat 1 dag ik met hackamore rij voelde het al goed aan. Al werd ik wel gek va nde mensen die zeiden dat het zo gevaarlijk was...Ik he bzelf een hackamore met korte scharen. (de bovenste op de foto). En ik weet niet hoe hard je aan je hack moet trekken, om die neus te breken..Mij zou het iig niet lukken. Ook hier bij ons op de manege lesen de kinderen zelfs op pony's die op hackamore lopen. Het effect van de hackamore is zo aangenaam dat ik nooit mee over zou stappen op een ander bit voor Lasagna. Eerst met bit kwamen we in de B dressuur niet een in de goede galop, inmiddels loopt ze al l2 bij ons thuis..Ik rij geen officiele wedstrijden dus dat is geen probleem voor mij. Ook vinden ze het bij ons op de club bij onderlinge wedstrijd geen enkel probleem Lachen. Ook het nagefelijk rijden is niet zo een probleem. Lasagna pakt dit niet super op, maar de laatste maanden begint ze het steeds beter door te krijgen, helaas lijkt het op fotos alsof er hard aan de hackamore getrokken word, omdat hij gewoon snel doorschaart...

Hopelijk heb ik je voldoende kunnen helpen Lachen Heb je nog vragen, mijn pb box staat open Lachen

Gringo_HS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:36

Zelf rij ik ook met een hackamore. Mijn paard is een cremello en heeft een gevoelige huid. Het bit was ook gevoelig in zijn mond en hij kreeg er last van. Dus besloot ik maar een Hackamore te gaan proberen. Sinds dien heeft ie weer zin in het rijden, is weer lekker vrolijk onder het zadel. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:43

Ik vind trouwens de hack op de eerste foto veel te laag hangen.

Ik rij voor de fun ook wel eens met een hackamore.
Wilde dat eigenlijk voor met een buitenrit eens te laten grazen.

Vaak hoor ik dat de meeste zeggen dat ze veel meer te zeggen hebben met de hackamore dan met bit.
Nou dat heb ik dus helemaal niet.
Hij loopt er prima op, maar zou die echt de benen nemen, weet ik zeker dat hij een flinke ophouding met mijn hand 1000 x keer erger vind.
En dan rij ik met een normale dubbelgebroken trens, die hij dan nog als zacht ervaart.