Wat is wijsheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bolo

Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:37

Ik zou graag willen weten wat wijsheid is. Ik ben nu na 3 jaar weer begonnen met rijden (er op zitten). Mijn paard is licht bereden maar wat ouder nl 11 jaar. En is nu 3 jaar niet onder het zadel geweest wel wat longeer werk. Ik heb er gisteren op gezeten en vandaag. Eerst wat longeren en toen er op. Dit was maar een kwartier, want na een kwartier intensief rijden voel ik mijn spieren goed. Maar wat is nu slim. Iedere dag rijden of net als een jong paard een paar keer in de week. Wat we doen stelt echt niet veel voor. Teminsten voor mijn paard niet. Ha ha. Maar gezien haar leeftijd en omdat ze nooit echt doorgereden is twijfel ik nu en zou ik gaar een frisse kijk er op willen met natuurlijk een mening. Ik hoop op een reactie. Alvast bedankt

Avelienvd

Re: Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 23:12

Ik zou gewoon rustig beginnen net als met een jong dier.
Wat heeft ie gedaan voor hij bij jou kwam?
Persoonlijk zou ik beginnen met 4 keer per week een kwartieren dan uitbreiden naar langer en vaker.
Dan kun je ook zien of die het aankan en zo niet dan kun je altijd een vrije dag in lassen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 07:44

ik zou ook beginnen als een jong dier! maar is ie al wel ingereden of niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:15

MIjn paardje was 12 en alleen zadelmak toen ik haar kocht. Ze had toen ook al lange tijd niets gedaan. Ik ben begonnen met om de dag, ongeveer een half uur incl in- en uitstappen, iets doen rijden, longeren etc. En heb dat langzaam opgebouwd naar 6 dagen nu. Gewoon goed op je paard letten vaak geven ze het zelf wel aan.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:23

Opbouwen en zien hoe je paard reageert. Als ze na het rijden bijv. nog veel energie heeft dan kan je de volgende keer best wat langer rijden.
En verder zou ik les nemen (als je dat al niet doet)

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 10:34

ik zou kijken hoe je paard reageerd en zeker opbouwen want als die niet zo veel gedaan heeft moet zijn spieren er ook aan wennen.

bolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:16

Bedankt voor de reacties Lachen
@Moyra; er was al op gereden maar ze is nooit echt doorgereden. Maar ze heeft tot nu toe geen pas verkeerd gezet.
@Amethyst; Ik zou heel graag willen lessen maar ik denk niet dat ik iemand kan vinden die voor een kwartier wil komen. Maar je hebt wel gelijk. Les kan ik nu heel goed gebruiken want het valt tegen na 3 jaar.

Het is een braaf maar ook snel nerveus en angstig. Eigenlijk reageert ze al als ik met het zadel en hoofdstel aan kom. Ze begint zich dan al druk te maken. Ik hoop dat ik dat nog er uit krijg ondanks haar leeftijd.
Ik ga jullie advies op volgen en ga haar als een jong paard een paar keer per week rijden.
Ik hoop dat het goed zal gaan zonder les.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:17

anders moet je naar les gaan op een vereniging en dan veel stappen tussendoor..kan ook best..en dat ze nerveus word is logisch..gewoon lekker ontspannen en verder opbouwen..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:57

je arbeid moet je wel opbouwen maar in tegenstelling tot een jong paard is de jouwe uitgegroeid. Werken dus aan sper opbouw en conditie. Wissel het rijden af met longeren , wandelen e.d Let goed op wat je paardje aan kan en bouw dat langzaam op. Lesnemen is zeker een aanrader

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:19

inderdaad gewoon rustig aan beginnen met rijden.
ivm spieren en conditie.

en wat betreft het eruithalen wat er nog in zit.
dat gaat echt nog wel lukken hoor met 11 jaar.
ik heb een paard van 10 jaar en heb haar gekocht met 6. zij was pas met 5.5 jaar zadelmak gemaakt en ik heb haar een jaar later gekocht samen met mijn zus. wij reden toen maar 1 x in de week een lesje en volte linksom en rechtsom, stap, draf en gallop en meer niet. ik heb de eerste 2 jaar weggesmeten, want lag toen alleen maar bodemonderzoek te doen enz (lag alleen maar in het zand). en we zijn nu pas de laatste 2 jaar echt serieus bezig met trainen. de basis duurde lang, maar die zit er nu in en we gaan als een trein. zo snel.

nu zie je paarden die zijn al met 7 aan hun top (wat ik persoonlijk te snel vindt, zoals met 5 jaar al naar het Z. paarden kunnen het lichamelijk misschien wel aan, maar ze moeten het ook in hun koppie kunnen verwerken) vroeger zag je paarden met 17 pas aan hun top, dus wees niet bang. komt echt goed

ga in iedergeval lessen. desnoods 1 x in de 2 weken.

succes