Shetlander 1 jaar, al beginnen met beleren voor de wagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetmate

Shetlander 1 jaar, al beginnen met beleren voor de wagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:46

Hoi!

Ik heb een shetlander van een jaar oud. Hij staat op het moment in zijn eentje en verveeld zich een beetje. Ik kan niet wachten met hem beleren.
Zou ik al kunnen beginnen met hem aan het bit en het tuig te laten wennen? (Hij is heel erg verkeersmak en aan de hand lopen is geen probleem)
En is het slecht voor een pony als je al zo vroeg begint met longeren? Bijvoorbeeld 3 keer in de week een kwartier/halfuurtje, om het niet te forceren.

Alvast bedankt!

iris_oo

Re: Shetlander 1 jaar, al beginnen met beleren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:49

Uhmmm het lijkt me niet bepaald slim Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:51

BIj dravers wordeb ze al betuigd als ze een jaar zijn, het tuig om gehangen, zij zijn eerder "rijp" ik zou toch echt minstens een jaar nog wachten,

shetmate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:55

thnx

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:09

Toch nog minstens wachten tot hij 2,5-3 is, ook niet gaan longeren.
Dat is niet goed voor zijn geestelijke/lichamelijke ontwikkeling.
Ik zou als ik jou was wel op zoek gaan naar een maatje voor je shet, alleen staan is niet goed, zeker niet voor zo'n jong dier zo kan hij namelijk niet leren omgaan met andere paarden en dat is erg belangrijk.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:11

Nee...op die leeftijd horen paarden te kunnen spelen en leren in een kudde met andere paarden en/of leeftijdsgenootjes.

Zoiezo hoort een pony al niet alleen te staan, maar zeker niet op zo'n jonge leeftijd. Dat is voor het ontwikkelen van sociaal gedrag naar anderen paarden én mensen niet bevorderlijk.

Kortom dat ie zich verveeld is logisch, zorg voor minstens 1 ander paard/shet zodat ie kan spelen en leren. Dan is dat probleem gelijk over.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:29

NEE niet doen ! je kan heel wat fout doen bij je paardje .. meid doe het niet!
ik heb zelf een ijslander van 4 jaar je zou zeggen rijden met dat ding ook als je hem zie ! maar ik wacht nu egt tot hij 4.5 is ! ik heb hem dan al 1.5 jaar en nog nooid gereden !
ik zal der af en toen wel eens op klimmen ! maar veder niks !
maar jouwe is 1 ! die van mij heb zijn eerste 3 jaar in een kude gestaan dus !
gun hem zijn vriendjes en zijn jeugt.
longeren mag ik zelfs nog niet een half uur ! ik longeer hem nu pas 2 weeken en doe het 2 keer per week 10 min stappen en drafen dus 5 min links en 5 min rechts om.
maar mijne is al bijna 4 dus ik raad het je egt af ! ik weet het het wachten is moeilijk ! maar het moet anders had je maar een andere pony moeten nemen !

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:45

Je enter is er nog veel te jong voor.
Hij is nog volop in de groei. Het beenwerk en met name de gewrichten kun je erg beschadigen. Zijn rug zal je er ook geen goed mee doen. Organen zijn volop in ontwikkeling.
Wacht totdat hij zeker 2,5 jaar oud is. Laat hem tot die tijd lekker groeien en jong zijn.
Poetsen, tutten, wandelen, veel in de hand nemen. Daar kun je hem super handzaam mee maken.
Maar vergeet niet dat je paardje pas een peuter is.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:46

judith_cloud schreef:
BIj dravers wordeb ze al betuigd als ze een jaar zijn, het tuig om gehangen, zij zijn eerder "rijp" ik zou toch echt minstens een jaar nog wachten,

Die paarden zijn zo op, versleten zeg maar.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:06

NEE!
Helemaal niks doen in de wei met andere paarden. Dan verveeld hij zich echt niet.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:10

Laat hem lekker jong zijn, en zorg dat hij een vriendje krijgt. Ik vind het dan ook niet zo raar dat je shet zich verveelt.....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:13

geef hem anders iets anders om mee te spelen. Esn speelbal ofzo, de ruitersportzaak staat bol van de speeltjes. Die zijn ideaal voor jongen paarden.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:14

Nee idd, zoek een maatje voor 'm, en wacht tot hij minstens 2,5 is!
Als het kan nog ouder natuurlijk. Je zal ziend at hij zich met een maatje niet verveeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:16

Zet je paard lekker ergens in de opfok bij andere paarden. Een paard heeft het nodig om tussen andere paarden op te groeien. Ik vraag me zowiezo een beetje af wat je met een jonge pony doet als je zelf neit kan bedenken dat je paardje met 1 jaar nog lang neit toe is aan fysieke en mentale belasting.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:25

Lola4913 schreef:
Je enter is er nog veel te jong voor.
Hij is nog volop in de groei. Het beenwerk en met name de gewrichten kun je erg beschadigen. Zijn rug zal je er ook geen goed mee doen. Organen zijn volop in ontwikkeling.
Wacht totdat hij zeker 2,5 jaar oud is. Laat hem tot die tijd lekker groeien en jong zijn.
Poetsen, tutten, wandelen, veel in de hand nemen. Daar kun je hem super handzaam mee maken.
Maar vergeet niet dat je paardje pas een peuter is.

ja en beter is nog veel langer te wachten.
Hoe later je een paard beleerd hoe langer hij mee gaat Knipoog

IK zou kijken of je ergens een weide kunt vinden war ook andere paardebn staan, kan hij zich daar lekker ontwikkelen en opgroeien, dat makke wat jij hem geleerd hebt, zal die echt niet vergeten Lachen

shetmate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 16:18

Ik vind het ook heel vervelend dat hij alleen staat hoor, maar de drie friezen waar hij bij stond, staan nu in een ander weiland met nog 8 andere friezen. Het lijkt me niet zo'n heel goed idee om hem daarbij te zetten. En een maatje zit er voor hem niet in, omdat de man waar hij bij staat geen andere pony's wil hebben. Ook geen geit of schaap. Ik ben bezig met een adresje waar hij misschien tijdelijk heen kan, totdat de friezen weer terug komen.

Het was ook niet mijn idee om hem helemaal te gaan beleren hoor. (niet dat jullie denken dat ik een dierenbeul ben ofzow..) Ik wandel vaak met hem rond door het dorp en het bos, dat vindt hij erg leuk. Daarom dacht ik, dat kan ik ook doen als hij een bitje in heeft en ik hem het sturen enzo leer. Daar heeft hij lijkt mij weinig last van. Het is een mooie voorbereiding. Ik ken wel meer mensen die ook al vroeg met het bit enzo beginnen, maar het is echt niet zo dat ik hem aan het werk zet hoor. Gewoon voor de lol. En voor de lol van de pony, hij vindt het wel leuk om wat te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:39

Gewoon met 1 jaar betuigen en met 2 jaar berijden, met 5 jaar kun je hem dan bereiden Knipoog

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:46

Sorry?
Laat dat beestje lekker in de wei staan, dat beestje is pas 1!! laat hem lekker groeien joh, iig 1,5 jaar en misschien dan kan je een beetje beginnen..

waarom eigenlijk niet bij die friezen?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:52

waar woon je? misschien kan een mede-bokker iets voor je regelen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:07

shetmate schreef:
Ik vind het ook heel vervelend dat hij alleen staat hoor, maar de drie friezen waar hij bij stond, staan nu in een ander weiland met nog 8 andere friezen. Het lijkt me niet zo'n heel goed idee om hem daarbij te zetten. En een maatje zit er voor hem niet in, omdat de man waar hij bij staat geen andere pony's wil hebben. Ook geen geit of schaap. Ik ben bezig met een adresje waar hij misschien tijdelijk heen kan, totdat de friezen weer terug komen.

Idd gewoon verhuizen dan!

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:44

Ja ben het met jullie eens..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:45

Neem aan dat dit ene grapje is.

Er zijn de laatste tijd al zoveel topics geweest met ukkelige mensen die een veulen willen gaan longeren of beleren.

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:43

Ik zou ervoor kiezen hem wel bij de friezen in de wei de zetten.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:33

shetmate schreef:

Het was ook niet mijn idee om hem helemaal te gaan beleren hoor. (niet dat jullie denken dat ik een dierenbeul ben ofzow..) Ik wandel vaak met hem rond door het dorp en het bos, dat vindt hij erg leuk. Daarom dacht ik, dat kan ik ook doen als hij een bitje in heeft en ik hem het sturen enzo leer. Daar heeft hij lijkt mij weinig last van. Het is een mooie voorbereiding. Ik ken wel meer mensen die ook al vroeg met het bit enzo beginnen, maar het is echt niet zo dat ik hem aan het werk zet hoor. Gewoon voor de lol. En voor de lol van de pony, hij vindt het wel leuk om wat te doen!

Waat staat ie ergens ??

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:14

Als hij alleen staat, verhuizen en zorgen dat hij ergens bij een groep kan staan. Een jaarling moet in een groep staan, moet leren hoe hij moet omgaan met zijn soortgenoten, en er is geen wezen op de wereld die hem dat beter kan aantonen dan andere paarden.