NEE niet meer krachtvoer geven dat heeft er niets mee te maken. Je geeft zelf al aan dat je pony wel aan de teugel loopt. Je hebt je pony dus verzameld en daarom is je pony iets slomer. Probeer je teugels wat meer 'open' te geven en drijf je pony meer naar voren zonder spoorgeprik. Geen reactie? kleine aanwijzing met je spoor. Je pony moet dan wel reactie geven. Nog echt geen reactie? Tikje met de zweep. Als je dit steeds oefend gaat je pony denken: hey ik kan het maar beter meteen goed doen anders krijg ik straks een spoor en anders een zweep. Na een week moet je zeker vooruitgang ondervinden.
Wat ook een oorzaak kan zijn van het slome van je pony is dat je pony je hulpen afstoot omdat je er teveel geeft. Dit zie je ook vaak bij manegepaarden. Natuurlijk denk je ik moet mijn paard vooruit houden maar dat is voor je pony heel onlogisch. Oefen dus als bovenstaand dat je pony op 1 hulp voorwaarts gaat en voorwaarts blijft! Gaat je pony weer sloom dan kom je weer met een spoortikje en luisterd hij dan nog niet dan weer tikje met je zweep. Vooral niet elke stap met die sporenporren of elke stap met je hielen tegen zijn zij (dat mag overigens nooit want drijven doe je met je kuiten) en ook dat drijven met je kuiten moet je niet de hele tijd doen want je pony word dan slomer als jij het minder doet omdat hij denkt dat hij langzamer moet en jij word er alleen maar doodmoe van. Je pony moet dus NA jou hulp met de kuit op den duur gewoon vooruit blijven lopen!
Doordat je hem doordrijft bij de verzameling hou je ook de achterhand er meteen goed onder.
Je ziet het resultaat niet meteen maar na oefenen is het echt een hele verademing dat je pony meteen doorloopt.