2-eigenaarschap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brechje

2-eigenaarschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 09:00

Vorig jaar is het hier een beetje misgelopen met het twee-eigenaarschap van onze paarden, tegenpartij deed erg goed z'n best om tussen de regeltjes van het contract door te zwerven en uiteindelijk maakte ze me zo het leven zuur dat ik besloten heb om 2 van mijn paarden te verkopen, omdat het me zowel geestelijk als fysiek opbrak. Ik ben al ruim 2 jaar medisch niet in orde en dat geeft erg veel beperkingen. We hebben daarna wel het 1 en ander uitgesproken, komt nooit meer helemaal goed, maar we kunnen wel normaal met elkaar communiceren op dit moment! Beiden merries moesten veulenen en daarvan is er nu 1 geboren, de ander komt waarschijnlijk wel hier heen over 6 maand (maar daar moeten we nog even over babbelen Haha! ....), maar gaat niet gehouden worden....

Ik heb op dit moment nog 3 paarden staan, eentje staat volledig op mijn naam, de tweede is gezamelijk van mijn zusje en mij (maar ook daar heb ik een contract voor opgesteld Haha! maar die gaat niet zo diepzinnig hoor Knipoog ). De derde is een KWPN merrie die hoog in de sport gelopen heeft, maar door een blessure nu recreatief gereden wordt en straks lichte proefjes kan gaan starten. Ik heb met de vorige eigenaar afgesproken dat ik haar NOOIT verkoop aan iemand anders en ook nooit naar de slager breng (en daar wil ik me dus wel aan houden). Door mijn persoonlijke situatie (door mijn spierreuma zal ik nooit 2 paarden volledig kunnen rijden) op dit moment en het feit dat de stallingskosten gewoon steeds hoger worden, moet dit paard eigenlijk gewoon door iemand anders dagelijks gereden worden etc. en gedeeltelijk worden betaald.
Nu is de geschikte persoon wel gevonden, maar het probleem (nou ja zo zie ik het eigenlijk niet) is dat ze haar eigenlijk gewoon op naam wil hebben, ze betaald ook de volledige stalkosten, hoefsmid en gedeelte dierenartskosten (ligt eraan wat en en hoe er gebeurd moet worden). Ze leased hem eigenlijk als het ware op dit moment al...ze mag ook zelf kiezen waar ze het paard gestald wil hebben, maar heeft deze week besloten op mijn vaste stal een box te huren! Dus dat is echt super!
Ik heb met de oude eigenaar overlegd en zij vind het geen probleem als ik haar naam als eigenaar op het paard laat zetten, mits ik tweede eigenaar blijf en het paard dus altijd bij mij blijft!

Natuurlijk gaan we wel even rond de tafel en een contract opstellen....
Ze heeft aangegeven 75% van het paard te willen bekostigen, dus de overige 25% van de kosten zijn voor mij (uitgezonderd van persoonlijke behoeften zoals rijles, wedstrijden, luxe artikelen etc). Maar het is dus niet de bedoeling dat zij meer rechten gaat krijgen over het paard, wil het eigenaarsrecht wel gelijk houden of aan mijn kant....ook gezien de afspraken die ik gemaakt heb met de vorige eigenaresse. Dit paard gaat nooit verkocht worden, dat is 1 ding wat zeker is!

Hoe kun je dit het beste aanpakken? Welke afspraken moeten er zowieso gemaakt worden? Ik heb natuurlijk al een lijstje opgesteld wat ik sowieso bespreken wil, maar misschien hebben jullie wel dingen waar ik helemaal niet aan gedacht heb! Hoor het graag natuurlijk! Knipoog

Angela

Re: 2-eigenaarschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:10

Je zou aan een boete-beding kunnen denken, waarin staat dat er een heeeeel erg hoge boete is als zei niet het paard eerst aan jou te koop aanbied (voor een vooraf in het contract vastgesteld bedrag). Je kunt in een contract eigenlijk alles afspreken wat je zelf wilt. Je zou naar een rechtswinkel kunnen gaan voor meer informatie over hoe alles het beste in het contract kunt opnemen.

brechje

Re: 2-eigenaarschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:27

Het is eigenlijk niet de bedoeling dat zij op 1 of andere manier het paard kan verkopen, dus ze kan het dan ook niet aan mij te koop aanbieden *wink* Ik heb namelijk in contract afgesproken met de vorige eigenaar, dat ik dit dier nooit aan een derde zou verkopen. in overleg hebben we het wel gehad over een 2e eigenaar op papier, maar ik moet wel altijd de gene zijn die over het paard beslissingen nemen die van groot belang zijn in haar welzijn!
Rechtswinkel is een goed idee, ga ik even achteraan!