Zin/onzin vitaminenpreparaat naast brok.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Zin/onzin vitaminenpreparaat naast brok.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 22:55

Mijn paard word fel van de aanbevolen hoeveelheid brok (en zat tegen spierbevangen aan) die leveranciers,dierenarts en anderen mij aanraadden. Ze zou 3 kilo onderhoudsbrok op een dag moeten krijgen gezien haar hoogte en gewicht. Nu geef ik haar 1 kg ponybrok, handje muesli en Subli EM naast hooi (3 a 4 plakken) en weidegang in de zomer(staat bijna geen gras). Alleen vraag mij af of ze dan geen vitaminen/mineralen tekort komt. Heb namelijk in 2 verschillende paardenboeken over voeren gelezen dat je een paard of pony van een onderhoudsbrok eigenlijk 3 kg moet geven om aan de behoefte aan vitaminen en mineralen te voldoen. Van anderen hoor ik weer dat je met onderhoudsbrok minimaal 1 kg moet geven. Pony's krijgen vaak ook ponybrok omdat daar meer vit. in zit in verhouding tot paardenbrok per kg. Dus dacht ik ponybrok te gaan geven alleen zit daar ook minder energie in (en eiwit fijne bijkomstigheid voor haar spieren) en laat ze toch iedere dag werken.
Wel of niet vitaminen bij geven?

Missouri

Re: Zin/onzin vitaminenpreparaat naast brok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:56

Ik geef mijn Welsh A merrie (3 jaar, werkt niet voor dr centen) Blue Chip. Dit is zeer geconcentreerd vitaminerijk voer met weinig omvang. Een pony van 1.25 kan op 125 gram van dit voer per dag prima leven.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:59

Je kunt overwegen of je de PAVO Aurakoeken of dat nieuwe Summerfit, die link bovenin je scherm, erbij voert. Dan weet je zeker dat Kay niks te kort komt! Knipoog

Ik ben dit zomers wel gaan voeren, een halve koek hoor, omdat ik toch meer ging vragen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:36

mijn pony krijgt elke dag een halve schep/kilo granenmix en een schepje zeewier.

aangevuld met zijn gras en kruiden die in tland staan moet dit genoeg zijn.

hij ziet er in elk geval goed uit is helder en heeft zat energie.

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:30

Ik geef Aron elke maand een Vitaminepreparaat, Equivital Pasta, om zeker te weten dat hij alles binnenkrijgt naast zijn Draversbrok en hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:33

Ik geef de paarden zomers helemal geen brok meer ivm het vele gras in de wei.
Ze krijgen dan 100 gram Pavo Vital brokjes per dag voor de nodige vitaminen&mineralen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:42

Ik ga eens voor je zoeken, ik zag laatst ergens een artikel dat hierover ging, ik kom er nog op terug.....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:44

Ik heb die Pavo Vital ook geprobeerd, maar ik krijg ze niet naar binnen bij Bill
Hij krijgt nu dus een half schepje muesli met zeeweir

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:49

Ik zat ook aan die Pavo Vital te denken maar Kaylee lust ook bijna niets. Weet wel dat ze bij de Paardendrogist van die proefmonsters hebben van € 2.50 maar dan komt er nog iets van € 2.95 verzenden bij.

Zit er in zeewier alles wat ze nodig hebben? Lusten paarden dat wel graag?

Die pavo koeken verkopen ze in de buurt niet volgens mij. Ze hebben hier alleen Subli (welkoop) en Havens maar zal het eens nazoeken. Wat kosten die koeken ongeveer?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:53

Bij mr Ed in Maasland verkopen ze die koeken.
Als Bill van de wei af komt,ga ik henm weer MAxH geven.
Dat is het enige supplement waar ik echt tevreden over was.
Ik heb ivm de kosten wel eens wat anders tussendoor geprobeerd, maar ik ga er toch echt weer op terug
Ik weet niet of alles in zeewier zit
Ik geef nu zeewier met foenegriek en knoflook, oa tegen de vliegen als hij op de wei staat

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:58

Over MaxH hoor ik ook wel meer goede verhalen. verkopen ze ook gewoon in de ruitersportzaak.

Ik heb nog een zak Kompleet Supplement van de paardendrogist staan maar heb de orginele verpakking niet meer en weet niet of het nog goed is. Dus wil toch wat anders gaan kopen omdat ik vermoed dat ik veel te weinig brok geef om in haar behoefte te voldoen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:00

gouda schreef:
Ik zat ook aan die Pavo Vital te denken maar Kaylee lust ook bijna niets. Weet wel dat ze bij de Paardendrogist van die proefmonsters hebben van € 2.50 maar dan komt er nog iets van € 2.95 verzenden bij.

Zit er in zeewier alles wat ze nodig hebben? Lusten paarden dat wel graag?

Die pavo koeken verkopen ze in de buurt niet volgens mij. Ze hebben hier alleen Subli (welkoop) en Havens maar zal het eens nazoeken. Wat kosten die koeken ongeveer?

Voor 90 koeken betaal je 24 euro. Het is van PAVO, en dat heeft iedere leverancier. Je kunt ze bestellen!

Je kunt ook via de site van Pavo, de Summerfit koek gratis aanvragen ,dan weet je of Kaylee het eet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:02

Een 20kg zak Pavo Vital kost ongeveer 30 euro en je voert 100 gram perdag.
Is dus een stuk goedkoper dan de koeken Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:14

Als de voerleverancier jou adviseerd je 3 kilo te geven, maar je geeft minder dan kom je inderdaag te kort. Je kan de paardendrogist bellen voor advies, welke en hoeveel vitamine je moet bijgeven. Zeewier is trouwens niet een vervanger van vitamine die in brok zit.