Waarmee kreupel paard bezig houden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Waarmee kreupel paard bezig houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:22

Heeft iemand misschien ideeen om een paard in z'n stal een beetje bezig te kunnen houden ? Ik ga iig snel eens voor een jolly bal oid kijken, maar verder heb ik echt geen flauw idee.
Maroes mag nu alleen maar 4x per dag 5 minuutjes stappen. Verder kan ik een beetje poetsen (te lang doe ik d'r ook al geen plezier mee Clown), heel even aan de hand grazen en een klein beetje VD.
Om d'r 23 uur per dag maar op stal niks te laten staan doen, is ook niet echt sociaal en een gedeelte van de tijd staan de meeste andere paarden ook nog op het land.
Veel voer krijgt ze nu natuurlijk ook niet meer (ze moest toch afvallen Tong uitsteken), dus weet iemand misschien waarin echt maar heel weinig zit, zodat ik d'r toch nog een beetje te eten kan geven ? Misschien wortels en appels halen bij een boer ofzo ?

Puera

Re: Waarmee kreupel paard bezig houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:24

Hmm, wat mij alleen te binnen wil schieten is een hooinet. Dan doet je paard er wat langer over om d'r voer op te eten.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:41

Tja, ze wordt gevoerd en het is ook weer zo'n gedoe als die mensen d'r hooi steeds in een hooinet moeten doen. Maar denk ook niet dat het heel veel zal schelen of ze het nou van de grond eet of uit een hooinet. Een voerbal leek me wel een idee, maar ben nu even niet zo rijk dat ik er eentje kan kopen Clown

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:43

Of iets als een fles met gaten erin, die je dan boven de voerbak ophangt. Daarin doe je brokken. Ze moeten constant tegen die fles aanduwen om er wat uit te krijgen. Misschien is dat een idee?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:47

Tnx, dat is wel een idee Lachen
Alleen geen idee hoe ik zoiets kan maken wat ook stevig genoeg is. Het kan niet met een simpele cola-fles denk ik ...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:28

Zou in ieder geval zorgen voor voldoende ruwvoer, zodat ze hier veel tijd mee bezig is. Evt. helpt een fijnmazig hooinet wel - kan je evt. ook zelf maken. Als je er dan een paar hebt, kan jij ze vullen en hoeft de voerder m alleen in stal te hangen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:35

Wilgentakken ergens vandaan halen ! zijn ze uren mee bezig om die te ontvellen !

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:40

Ok, ik ga eens voor wilgentakken kijken Ja Bedankt voor het idee !!
Alleen veel ruwvoer weet ik niet of dat gaat lukken ... ze krijgen kuil en als ze daar veel van krijgt, wordt ze echt moddervet (en ze moet al afvallen ...). Ik ga iig eens ff kijken Lachen

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:01

Je hebt ook naar appel-ruikende appels en gewone speelballen om in de stal op te hangen. Misschien een Lik-It liksteen of appel? Of een ander soort liksteen maar mssn heb je dat al.

sox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:23

rivierkeien(ronde stenen, zo groot dat hij ze niet door kan slikken) in de voerbak waarin je zijn bix geeft, scheelt ook weer een beetje tijd. Zo moet hij moeite doen het de bix stukjes tussen de stenen vandaan te pulken met zijn lippen. Doet ie er iets langer over. En tja, los in een paddock, of mag dat ook niet?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:39

Ik heb een stuk hout aan de stalwand gehangen voor wanneer ze met slecht weer veel binnen moeten staan, daar maken ze veel gebruik van, gewoon een boomstam!

Verder doe ik ook takken in de stal, maar wel kleine. De takken van de berk kan je ook geven.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:21

Wow, tnx voor al jullie reacties !!
Los in de paddock mag helaas niet, maar ik zal een kijken naar die andere dingen. In d'r voerbak heeft ze nu een liksteen liggen waar ze niks mee doet, die zorgt er ook voor dat ze wat langzamer eet. Een lick-it heeft ze ook en ik heb net nog even een balletje opgehangen in d'r stal. Ik geloof dat ze dat wel leuk vond, dus er komt zo snel mogelijk een echte speelbal Lachen
En een boomstal of wilge/berkentakken, waar kan je die 'halen' ? Ik zou niet eens weten hoe die eruit zien eigenlijk Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:25

Een boomstam vindt je in het bos Knipoog . Een Berk heeft veelal een witte bast, zoek maar op in een bomen boek!

Wat je ook kan doen is bij de Gamma/Praxis/Intratuin een dikke paal halen en die ophangen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:28

Ik dacht dat je met palen kans had dat er splinters vanaf kwamen.
En in een bos snap ik Knipoog Dat is hier alleen niet echt in de buurt ... Ik hoopte dat ze die miss ergens verkochten ofzo Schijnheilig

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:31

Nee hoor, heb ik echt geen last van, ik heb het idee juist van een erg grote dure stal in Duitsland. Ik kwam daar voor een hengstenshow en liep in de stallen rond en zag dat zij dat daar in elke stal hadden hangen. Gewoon palen, lekker dik en rond, die dus van 1 boom gemaakt zijn, dus niet dat aan elkaar geperste hout. Denk maar aan al die paarden die aan springbalken en omheining palen vreten... Knipoog

Tja, als je geen bos in de buurt hebt, dan maar snachts de tuinen van je buren beroofen Clown !

Zoek eventueel ook om in de plaatstelijke krant wie er haardhout verkoopt! Dat zijn vaak ook stukken boomstam en die kan je er vast aan helpen!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:36

jeddah schreef:
Nee hoor, heb ik echt geen last van, ik heb het idee juist van een erg grote dure stal in Duitsland. Ik kwam daar voor een hengstenshow en liep in de stallen rond en zag dat zij dat daar in elke stal hadden hangen. Gewoon palen, lekker dik en rond, die dus van 1 boom gemaakt zijn, dus niet dat aan elkaar geperste hout. Denk maar aan al die paarden die aan springbalken en omheining palen vreten... Knipoog

Om die reden stuur ik Maroes ook altijd heeel erg hard weg als ze dat doet Tong uitsteken Het zal wel nergens op slaan hoor, maar ik vind het er altijd zo ... splinterig uitzien Knipoog

Maar nu je het zegt ... we hebben nog wel houtblokken liggen voor in de vuurkorf. Dat is volgens mij ook met een witte bast Haha! Is dat geschikt denk je ?

En wat bedoel je precies met niet geperst hout ?? Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:39

Ja hoor, gewoon die houtblokken gebruiken! Er zijn maar heel, heel weinig bomen giftig voor paarden (pruimen bijvoorbeeld!).

Ik bedoel geen 4-kant hout waarmee je een huis gaat bouwen ofzo, wel hout waarvan je kan zien dat het uit 1 stuk komt, moeilijk uit te leggen, maar let er maar eens op als je in de gamma loopt!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:41

Ok, tnx Lachen
Ik neem morgenochtend meteen een stuk mee naar stal !! En hoe hang je dat op dan Schijnheilig

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:45

Ik heb hele grote krammen met een stuk touw erin geslagen, dat touw aan de trailies gehangen, wacht, ik heb een foto...

Afbeelding

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:47

Aan de tralies is niet echt veel ruimte meer door de voer- en drinkbak, maar moet net wel passen denk ik ...
Alleen krammen Verward Ik boor wel een gat erdoor ofzo, dat kan denk ik ook wel Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 20:48

Nou, kijk eens, je bent nog slimmer dan ik!!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:50

Whaha Tong uitsteken
Tnx voor de tips iig !!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 22:50

Een skippybal in de stal. Mijn paard is nu een half jaar herstellende van een peesblessure (komt daardoor maar 1 uur per dag uit zn stal) en hij vindt zn skippybal geweldig!! Veel leuker dan zijn jollybal. Haha! Je kunt ze kopen bij Bart Smit, zijn niet duur. Doe wel extra tape om het handvat, dat is steviger en veiliger (mijn paard heeft kleine hoeven en zou er bv in vast kunnen komen).

Succes!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 14:12

Had een stuk hout gepakt en een gat ingeboord, maar op stal zeiden ze toch dat het zou gaan splinteren. Uiteindelijk dus toch maar niet opgehangen ... Nog meer mensen die zoiets wel in hun stal hebben hangen en er geen problemen mee hebben ?
Had ook een balletje opgehangen, maar die kon ik vanochtend in stukken uit d'r stal halen, ook geen succes dus. Toch maar even snel tijd maken om een echte jolly bal te kopen. Voor een skippybal is de stal denk ik wat aan de kleine kant ...
Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:52

Heb je al takken geprobeerd??
En zoals ik al zei, op een erg dure grote stal in Duitsland heb ik dit juist gezien, er stonden daar paarden die heel, heel veel geld waard zijn en ik kan me niet voorstellen dat zedaarmee zo'n risico zouden nemen.