nieuwe omgeving: hoe omgaan met onrust?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbel

nieuwe omgeving: hoe omgaan met onrust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 13:46

Ik zou graag wat tips van jullie willen hebben over het volgende:

Ik heb in Februari een pony gekocht, een hele mooie en lieve gra fjord, en in overleg met de eigenaren zou zij nog een tijdje bij hun blijven staan totdat ik klaar was met school, zodat ik genoeg tijd voor haar had.

Nu is ze woensdag jl. bij ons op stal gebracht Haha! En ben helemaal gelukkig met mijn pony, alleen weet ik nu niet zo goed wat ik moet doen.

Ze heeft van woensdag op donderdag op stal gestaan, en donderdag ochtend is ze met wat andere pony's het land in gegaan. Ik heb haar donderdag lekker met rust gelaten, ben wel twee keer komen kijken, en de twede keer dat ik kwam was ze zelfs midden in de kudde gaan liggen, dus ik denk dat ze zich goed op haar gemak voelt.

Vrijdag middag heb ik haar even uit het lang gehaalt, (ze moest een wormen kuur hebben) en toen was ze heel onrustig, ik denk omdat ze graag weer terug naar haar nieuwe vriendjes wilde. Ik heb haar toen even op stal gezet en met rust gelaten. Na een half uurtje heeft de stal eigenaar haar "ontwormt" en heb ik daarna nog zeker 2 uur met haar staan knuffelen en poetsen.
Toen heb ik haar opgezadelt, en heb even met haar door de binnenbak gaan lopen (ik er naast). Toen werd ze weer heel onrustig, ze bleef hinniken naar de andere paarden, die nog op stal stonden, en ze was bijna niet te houden.
Na een kwartiertje heb ik haar weer op stal gezet.

Vanochtend heb ik haar weer van stal gehaalt, en heb ik haar nog even losgegooit in de binnenbak, zodat ze een beetje kan wennen.
Ze werd weer heel onrustig, weer hinniken naar de andere paarden.
Na weer een kwartiertje heb ik haar naar het land gebracht.

Nu weet ik dat ze gewoon onrustig en nerveus is, omdat het allemaal nieuw voor haar is. Nieuwe paarden nieuwe omgeving. Bij haar oude eigenaar stond ze ook nooit op stal, maar altijd in het land.

Ik wil nu graag weten hoe ik het beste met haar onrust om kan gaan. Ik ga ervanuit dat het na een aantal weken vanzelf overgaat, maar tot die tijd wil ik er wel graag goed mee omgaan, en haar proberen een beetje gerust te stellen.
Hoe kan ik dit het beste aan pakken?

Ps. Sorry voor de lap tekst, maar zo kunnen jullie een beter beeld krijgen dacht ik zo Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-05-05 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

PartTwo

Re: Wie heeft er tips voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:01

Leuk voor je dat je eindelijk je pony hebt, ik zou dr lekker longeren in de binnenbak, als ze dan wil rennen kan dat gewoon en dan kan je dr een beetje proberen gerust te stellen door met dr te praten en idd lekker losgooien in de bak. evt met een ander erbij.

En na een tijdje moet ze jou ook gaan vertrouwen en het is ook wel normaal dat ze zo onrustig doet als ze alleen maar in het land heeft gestaan is ze natuurlijk altijd met andere samen geweest.

Veel succes ermee!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:13

misschien kan je eens samen met een andere pony in de binnenbak gaan rijden dan is ze tenminste niet alleen.

sox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:06

Pas wel goed op nu dat ze geen gebruik van je gaat maken. Een paard is namelijk errug slim en heeft het direct door als iets werkt. Je geeft nu namelijk toe. Zodra jij iets met haar wilt gaan doen en zij onrustig gaat doen en aangeeft naar de andere paarden te willen geef jij toe. Ik snap je reactie hoor, begrijp me niet verkeerd. Het is hartstikke goed dat je rustig aan wilt doen in het begin, en haar wat rust wilt geven. Alleen pas op dat zij niet de overhand neemt nu. Het is allemaal hartsikke spannend zo'n paard helemaal van je zelf en waarbij je dus ook zelf moet verzinnen wat goed en slecht is. Mijn advies, ga gewoon lekker met haar aan de slag. Samen met iemand rijden de eerste keer is absoluut een goed idee maar ze moet er ook snel aan wennen dat ze dat ook alleen met jouw moet doen. En omdat je aangeeft dat het contact met de oude eigenaar er nog is, vraag hem of haar om wat meer informatie over haar. Hoe ging het rijden in het verleden. Heeft ze dat uberhaupt wel eens alleen gedaan. Mischien moet zij het ook leren. In ieder geval gefeliciteerd met je nieuwe paardje en heel veel succes! Groetjes

Sabbel

Re: nieuwe omgeving: hoe omgaan met onrust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 18:35

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Longeren heb ik geprobeerd, maar de longeer circkel, en de buitenbak, liggen pal naast het land waar ze in staat. En longeren in de binnenbak mag niet. Ze was alleen maar met haar nieuwe vriendje bezig (een fjorden ruin), en weigerde zich op mij te concenteren.
Toen ben ik maar met haar over het erf gaan lopen, en dan kom je ook steeds langs haar land. Na een heel "gevecht" zijn we toch doorgelopen en heb ik haar na twee rondjes beloond en weer op het land gezet.

Ik zal morgen is proberen met haar te gaan rijden, als er nog wat mensen in de binnenbak zijn, is kijken wat ze dan doet.

Ik ben inderdaad ook bang dat ze gebruik van de situatie gaat maken, om zo zo snel mogelijk terug naar het land te kunnen.

Ook vervelend; ze staat nu in een kudde met merries en ruinen. Volgens mij is ze helemaal gek op een fjorden ruin die daar dus ook bij staat, en hij op haar. Hij wil me liever niet in de buurt hebben, dus wordt het nu ook een hele onderneming om haar uit het land te halen Boos! Andere paarden mogen van hem ook niet bij haar komen, en steeds als ik haar probeer te benaderen gaat hij pal voor haar staan. Om vervolgens weg te lopen. En madame loopt er dan vrolijk achter aan en negeert mij gewoon >;) Leuke fjorden liefde Lovers

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 18:55

Ik zal even proberen wat foto's van haar te plaatsen:

Hier is ze los in de bak, race monster Clown
Afbeelding

Samen in de wei Koe
Afbeelding

Toch even kijken wat ik nou in het land doe
Afbeelding

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:59

Paarden moeten ook vaak erg wennen aan een nieuwe omgeving en een nieuwe routine.

Het klinkt alsof ze nu zeker blij is dat ze paardengezelschap heeft, maar dat ze ook bang is dat ze weer alleen achter blijft. Verlatingsangst dus.

Als je met haar bezig bent probeer er dan voor te zorgen dat je haar aandacht hebt (misschien kun je de 7 games van Parelli proberen) en probeer haar bezig te houden. Als ze meer aan jou gewend raakt zal ze jou ook als rustpunt gaan zien Lachen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:33

Ik heb het met mijn eigen paard ook gehad.

Ik vertrok na 3 jaar van een stal naar een andere stal. Op de heenweg ging hij eerst mee een ander paard wegbrengen en is toen alleen op mijn stal aangekomen.
Ook was mijn andere paard niet aanwezig , die stond ergens anders in een kudde(was nog geen 3).

Hij is toen ook een behoorlijk tijdje van streek geweest, steigeren in de stal , heel onrustig bij het poetsen enzo.
Dat was ik absoluut niet van hem gewend normaal vond ie alles best.

Het duurde zeker een week of 3 voordat hij wat rustiger werd. Ondertussen ben ik wel gewoon gaan rijden en had hij nieuwe maatjes.

Na 3 maanden ben ik weer verhuisd. Bij het ophalen was ie ook zichzelf niet.
Zo erg dat ie met zijn poten over de stang van de trailer sprong...ik vroeg me echt af of dat mijn paard wel was.

Aangekomen op de nieuwe stal direct de wei in. 3 dagen later kwam ook mijn fjord er weer bij, ik heb ze vervolgens 2 weken met rust gelaten(ik ging ook op vakantie) en daarna was alles weer als vanouds.

Misschien moet je je fjord wat langer de tijd geven om te wennen.
Haal hem niet te lang uit de wei of ga eens samen met zijn vriendje rijden.