elke keer longeren voor het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

none

elke keer longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 10:51

Ik rijdt een erg onrekenbaar paard.
Sommige dagen is hij super lief, ookal heeft hij 2 dagen stil gestaan, maar de andere dag doet hij niest anders dan racen en bokken ookal heb ik die dag ervoor nog gereden. Dit probleem is dan naar 10 minuten rijden wel opgelost en dan is hij ook wel weer rustig.
Maar ik longeer nu meestal voordat ik ga rijden om zeker te zijn dat hij rustig is.
Eigenlijk heb ik er altijd een hekel aan om eerst elke keer weer te gaan longeren, maar mijn ouders vertrouwen het paard niet als ik het niet doe. En aangezien ik daar altijd alleen ben vinden ze het anders te gevaarlijk.
Maar 3 van de 5 keer is longeren volgens mij niet nodig, maar hij is zo onvoorspelbaar want voor de tijd kan hij nog zo rustig staan, en dan toch als ik er op klim exploderen. (wat overigens wel weer snel weg is)
Maar mijn vraag: is het erg dat ik hem dus elke keer voor het rijden moet longeren? Eigenlijk ga ik er zelf liever meteen op... (als er iemand bij is) maar er is vast geen andere oplossing?

Spoec

Re: elke keer longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:09

Ik longeer mijn 4 jarigen ook altijd eerst voordat ik erop ga, meestal lig ik er anders meteen naast zand te happen Clown
Eerst moest ik ze ruim een kwartier longeren maar nu bouw ik het af naar 5 minuten..
Wat je ook kunt doen ipv longeren is het paard gwoon even losgooien in de bak (als deze natuurlijk goed is afgesloten) gewoon even opjagen en er daarna opklimmen..
Dit is mijn nieuwe tactiek want ik wordt dat longeren inmiddels ook wel een beetje beu ja..

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 11:47

losgooien met zadel al op?
Inderdaad, opzich het longeren is niet zo erg, maar je wordt er wel een keertje gek van.
Het is meer dat ik het van mijn ouders moet :S

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:10

none schreef:
losgooien met zadel al op?

Dat zou ik niet doen neen Haha!
Ik weet niet wat ik zou doen, elke keer longeren zou ik ook beu worden geloof ik. Loopt het paardje ook in een wei of is daar geen mogelijkheid toe?

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:19

Jawel.
Ofja, hij loopt nu vooral in de bak.
Maar het is meer dat mijn ouders het dan veiliger vinden.
Ik longeerde altijd omdat hij 9 jaar geen zadel meer gezien had en om het dan weer een beetje te leren. Maar ja, nu rijdt ik hem bijna een jaar en vind dat het dan toch wel een keer afgelopen mag zijn metlongeren.
Maar omdat ik altijd alleen ben is het met opstijgen wel zo rustig volgens hun....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:23

probeer eens de reden te achterhalel dat je paard zo raar doet. dan pas kan je een passende oplossing vinden Knipoog

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:25

Lachen ja.. daar ben ik eigenlijk ook al lang naar opzoek.
Maar meestal doet hij ook echt niets, alleen als het waait of als er iest "engs" is.
Maar het kan geen kwaad zo vaak longeren?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:26

Tja, als hij zo lang niet onder zadel is geweest is het wel net zo slim om eerst te longeren natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in! Maar ik ben ook met je akkoord dat je na deze poos wel mag gaan stoppen met longeren... Mss gewoon karakter van het beestje, ik rijd zo'n pony, die mag je longeren wat je wilt, geeft geen kick - als je er dan op stapt is het altijd afwachten: hij kan doodbraaf zijn of hij kan op z'n achterbenen staan, tja...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:29

het kan opzich geen kwaad, maar het kn heel goed zijn dat je paard je gewoon in de maling neemt. op een gegeven moment moet je er toch door. ga juist de confrontatie aan met veel enge dingen. wapperend zeil e.d. gewoon aan de hand. als hij aan de hand braaf is probeer je het een keer onder zadel.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:46

Lachen het probleem is dan meer mijn ouders dus, dat die mmij niet zonder longeren toevertrouwen op hem.
Maarja, ik stap er vandaag wel op zonderlongeren. Dan zien we wel hoe het afloopt en of ik er op kom Lachen (het is een redelijk groot paard en ik heb niemand bij me die hem even vast kan houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:52

Ik zou er ook gewoon opspringen en gewoon zelf lekker ontspannen rijden. je zegt zelf dat als hij *expoldeert* het niet zo lang duurt. Wat doet hij eigenlijk? rent hij hard weg of wil hij jou er afgooien? Pas het zadel wel gewoon goed?

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:55

Ja, zadel en rug zijn door verschilldende mensen gecontroleerd. Zadelmaker en 2 da's.

Hij gaat springen, maakt zich sterk trekt zijn hoofd naar beneden en bokt alsware Haha!
Maarja, als ik daar 5 minuten op ben blijven zitten is het ook wel over Lachen Als de eerste 10 minuten goed verlopen is het een geweldig paard om op te rijden Lachen
Dus ik longeer het liefst eerst door die 10 minuten heen, of er moet iemand 10 minuten mee willen Knipoog