Welke trailer heb jij en wat zijn de kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Welke trailer heb jij en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 10:17

Ik ben misschien op zoek naar een 2paard trailer, ik denk 2e hands. Maar ik moet me nog helemaal orienteren.

Graag zou ik van jullie willen weten welk merk/type trailer jullie hebben. Zijn er ook nog bijkomende kosten (wegenbelasting,verzekering, keuringen, en wat ik nog vergeten ben)?

Wat hebben jullie voor speciale dingen in de trailer: rubberen matten? zadelkamer?

Is er een voordeel tegen hout of polyester (behalve het prijsverschil)?

Imker

Re: Welke trailer heb jij en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:18

Ik heb een Atec Starline Diamond met alle opties, behalve de zadelkamer. Voorbeeldfoto (alleen die van mij is wit):

Afbeelding

Opties:
-automatisch rolzeiltje
-opstapje achter
-extra stangen om zonder schot te rijden
-rubber gietvloer
-reservewiel
-geïntegreerd slot op dissel
-automatisch opklappend neuswiel

Als ik nu moest kiezen, had ik voor die paar honderd euro extra een zadelkamer erin laten zetten, maar helaas... toen niet gedaan.

Ik vind een houten trailer met poly fineer het fijnst, mochten ze dat kapottrappen, hoef je niet gelijk een heel bouwpakket aan polyester er tegenaan te plakken, maar dat is ieder zijn pakkie an.

Wegenbelasting hoef je niet te betalen, maar ik laat hem bijv. wel ieder jaar nakijken en dat kost je maximaal (als je je trailer goed onderhoudt) iets van 125 euro inc. BTW. Kosten van de Starline Diamond waren in 2003 4500 euro. Niet veel geld voor een goede, betrouwbare trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:39

Het is dan wel geen 2 paards trailer, maar ik plaats het toch ff Knipoog.

Ik heb een Westfalia 119001, het is een geschilderde bordeaux rode (beetje onbestendig kleurtje maar hij moet nog geschilderd worden) al wat oudere trailer, maar hij is vorig jaar september nog goedgekeurd. Het is een 1-assige middenasaanhangwagen, en het toegestane laadvermogen is 780 kg. Massa ledig voertuig is 420 kg.

Qua bijkomende kosten; de keuring was 100,- euro (Duits geimporteerde trailer) bij de RDW, en de herkeuring was 25,- omdat de lagers vernieuwd moesten worden (80,-).

Qua luxe; het is gewoon een hele simpele trailer, er is onlangs nog wel een nieuwe houten bodem in gegaan. En er komen rubbermatten in. Alle stangen enzo zitten er allemaal wel in.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:07

Ik ben zelf eigenlijk geen voorstander van rubberen matten, want daaronder kan het juist gaan rotten, of je moet ze er elke keer uithalen. Ik heb bij mijn 1,5 paards trailer zelf een rubberen gietvloer erin laten storten en ik geloof dat ik toen (ong. 4 jaar geleden) zo'n 250 gulden kwijt was.

Wat betreft wegenbelasting: officieel moet je jezelf aanmelden, maar ik geloof niet dat er veel mensen zijn in Nederland die dat doen. Ik vermoed dat er t.z.t. wel een actie gestart gaat worden dat iedereen geregistreerd wordt. Tot nu toe heb ik nog nooit wegenbelasting betaald.

Wat ik verder erg belangrijk vind zijn goeie gasveren op de achterklep, want anders til je je echt een breuk!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:33

onze trailer ken je en je weet hoe tevreden we erover zijn. Gasveren is een must, rubber matten zijn handig mits je die er iedere keer uithaalt met schoonmaken.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:21

Ik heb een tweede handse IFor Williams. Uit het jaar 1996. Heb hem een jaar geleden overgekocht voor €2000,- weinig geld voor zo'n mooie trailer.
Ben er super tevreden over, super handige trailer, alles kun je erin verbouwen wat betreft tussenschotten ed. En hij heeft een hele fijne stille ligging achter de auto.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:29

Ik heb een 2-paards waarover ik heel tevreden ben. Maar ik moet tot m'n schande bekennen dat ik even geen merk weet.
Die van mij heeft ook rubberen matten welke zijn vastgelijmd in de trailer en uiteraad de hele handige gasveren op de achterklep.
Onze trailer is van hout, met een polyester kap. Zolang je de trailer goed onderhoudt en bv binnen zet, zal een houten trailer niet meer slijten denk ik dan een polyester. Ligt er maar net aan hoe je ermee omgaat denk ik. Polyester is waarschijnlijk alleen wat lichter qua gewicht.

Je zou eens kunnen gaan kijken bij Henra in Overloon. Goede service en daar kun je je eens orienteren op hun trailers.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:39

Ik zelf heb een Zuidema trailer, niet bijzonders.

Maar als de eigenaar van Ixo niet weg hoeft met zijn paard, en ik op concours moet, mag ik gebruik maken van zijn 2-paards Böckmann Master:

Afbeelding

Gietvloer, Zadelkamer met 2 hoofdstelhangers en 2 zadelsteunen, Deurtje kan van binnen en buiten open worden gemaakt maar niet door de paarden, bovenop de 'inham' van de zadelkamer is een soort voerbak gemaakt.

Een hele fijne trailer, niet te krap voor 2 paarden, maar ook niet te ruim... Er zijn enkele buizen voor te krijgen, maar standaard is een tussenschot met 4 stangen.

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:08

Wij hebben net een half jaartje de Hotra Tramper en die bevalt echt uitstekend!

Afbeelding

Wij hebben als extras gekozen om er een ander neuswiel op te zetten (dit hebben ze trouwens er "gewoon" bij gedaan Haha!) En daarnaast stond er nog een trailer in de fabriek met zo'n rolzeiltje en van die extra dingen tegen de zijkant van de trailer aan (trapbescherming); hier hoefden we maar de helft van te betalen als we dat er bij wilden dus dat hebben we gedaan en ik moet zeggen dat het wel erg handig is!
Verder zit er gietrubber op de bodem en een granulaatmat op de klep.

Het voordeel van polyester (of een polyester laag) is vind ik dat de trailer vaak lichter zijn en dat ze mooier blijven.

Wij zijn wel van plan om hem eens per zoveel tijd te laten keuren maar hoeduur dat is kan ik nu dus ook verder niet zeggen.

Saartjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 14:52

Hej wij hebben een böckmann zo de metalen ( dak en voorkant polyester ) omdat 1 paardje van mij nogal durft tekeer gaan . Heel tevreden met veel opties . ze hebben zo blokjes aan de zijkant van de van zodat ze recht achteruit gaan , zadelkamer met borstel en blik Tong uitsteken voederbakken je kan ze achterklep ook als een deur openen . verluchting van opzei licht binnen en in de zadelkamer ..... Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:03

Dit is onze trailer. Een oude maar in goede staat verkerende Henra veetrailer.

Afbeelding

We zijn nu bezig om een schot in te bouwen en een borststang ook is de laadklep nu vol met rubber. De zijwanden worden ook van rubber. Wij hebben hem gekocht voor 450 euro. Precies goed voor mn twee mini's Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 16:14

Heel erg bedankt voor al jullie reacties en ook de foto's erbij. Goede tip trouwens ook van het hout en dat je maar 1 plaat hoeft te vervangen als ie kapot gaat.

Ik ben vandaag op 3 plaatsen wezen kijken. Er was zeer weinig 2ehands te krijgen. Nieuwprijzen liggen allemaal zo rond de 4500-5000 euro. Met een uitschieter naar 5500 euro.

Het viel me op dat er eentje bij zat die rijklaarkosten en overschrijven van kenteken berekende voor bij mekaar bijna 200 euro terwijl alle anderen daar niks voor vroegen.

Rubberen matten wil ik zowiezo hebben, omdat wij er een paaier bij hebben. Wel van die losse matten, want die hebben we nu ook.
Hoe hoog hebben jullie de trailer nu eigenlijk? Ik denk nl. dat wij zeker een 230 nodig hebben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:05

Scum, waar kom je ook weer vandaan?

Ik kan je het nummer wel geven van de dealer waar ik mijn trailer heb gekocht, dat scheelde sowieso 400 euro voor exact dezelfde trailer als bij een ander.... is wel de moeite waard om eens 100 km voor te rijden, denk ik zo.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:50

Ik heb nu nog een Humbauer Single van 2003. Gekocht voor 3500 Euro een jaar geleden en toen gelijk trapbescherming erin gezet.
En over ongeveer drie weken krijg ik mijn nieuw bestelde trailer van het merk Hotra Jumper (2-paards) volpolyester en in het zilvergrijs met een grote zadelkamer en trapbescherming affabriek. Nieuw kost deze 6800 euro ongeveer.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:09

Hoe hoog is jullie trailer eigenlijk? De trailer die we nu gebruiken is 225 cm hoog, maar dat is eigenlijk net aan de lage kant. Ik wil minimaal 230 hebben. Tot nu toe heb ik alleen Blomert, Bockman, dat Franse merk waarvan ik de naam niet meer weet, Atec en Westfalia gezien.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:29

Binnenin is onze trailer 120 cm hoog. Voor ons erg lastig maar perfect voor de pony's. Wij doen trouwens verder alles zelf. Het schot maken we zelf niet als de borststang en al het rubber en de nieuwe bodem. Wij zijn dus erg goedkoop uit.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:52

Scum, ik denk dat de Ifor Williams type HB510R ook een hele goede optie voor jullie kan zijn!
Dit is een trailer speciaal voor grotere paarden (paarden vanaf 1.73m). Wij hebben de standaard uitvoering, Lucky past daar prima in. Cheval past er maar net in, die zou eigenlijk in de grote uitvoering Ifor beter passen.
Dit is een link naar de grote uitvoering Ifor:
http://www.iforwilliams.net/_n/hb510.php
De binnenhoogte van de grote Ifor is 2.30m!
Een nadeel is wel dat je een auto met veel trekvermogen voor deze trailer moet hebben.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:08

Ifor is wel een loeizware trailer, ik heb ze zien staan en ik kan niet zeggen dat ik ervan gecharmeerd ben. Misschien is het handig met logge of hele enorme paarden, maar om een gewone KWPN-er in te zetten, nee.... dat zou ik niet doen.
Daarbij komt nog dat ik de afwerking niet je van het vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:30

Ik heb ook de Ifor Williams 510 luxe uitvoering en heb daar een losse zadelkamer op wieltjes bij die voorin de neus van de trailer staat.
Hiervoor had ik een slag kleiner, de Ifor Willams 505.
Ik heb deze trailer sinds dec. 2003 en heb er 6974 euro voor betaald.
Voor de 505, die van 2000 was, kreeg ik 4474 euro terug.
De zadelkast had ik toen al.
Ik betaal 74 euro per jaar voor de allrisk verzekering.
Ik vind zo' grote trailer ideaal, paarden lopen er makkelijk in, staan niet met hun oren tegen het plafond en ik kan makkelijk in de trailer opzadelen.
Ondanks dat de trailer groot en zwaar is kan ik hem makkelijk in m'n eentje aankoppelen.
Door het gedeelde tussenschot met "klapdeurtjes" kan ik makkelijk alleen laden en lossen zonder dat ik met een zwaar tussenschot sta te klieren.
Ben vrij vaak in m'n eentje op pad dus gebruiksgemak is erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:32

Wij hebben een Atec 1,5 paards en die bevalt super.

Maar pas waren we naar gewone aanhangers wezen kijken
En toen stonden daar bij Steeghs in Helden verschillende bockman trailers
Die zagen er ook erg goed uit, met alle luxe en ook niet eens zo duur.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:43

Atec heeft ook geen zwaar tussenschot. Ik vind het een ideaal ding, zo met een doorzichtig rubberen schot. De paarden gaan bij mij allemaal makkelijk de trailer op.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:39

imker schreef:
Ifor is wel een loeizware trailer, ik heb ze zien staan en ik kan niet zeggen dat ik ervan gecharmeerd ben. Misschien is het handig met logge of hele enorme paarden, maar om een gewone KWPN-er in te zetten, nee.... dat zou ik niet doen.
Daarbij komt nog dat ik de afwerking niet je van het vind.

Je kunt zeggen wat je wilt van de Ifor trailers, maar ze zijn oersterk er overal is heel goed over nagedacht!
Ook als paarden over de voorstang komen te zitten ofzo, je hoeft maar 1 boutje los te draaien en het probleem is opgelost.
Het tussenschot kun je zo in 3 stappen uit de trailer halen (ik ben er getraind in, haal ongeveer 2 keer per week het tussenschot eruit voor Lucky en dat is geen probleem als je in je eentje bent). Zo zijn er nog veel meer van deze dingen.

Wat betreft de vormgeving, daar valt heel veel over te twisten.
Ik hoef niet zo'n gestroomlijnde trailer, vind ik niks aan. Doe mij maar het uiterlijk van de stoere Ifor.
Laatst bijgewerkt door Sjaan op 15-05-05 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:40

Citaat:
Ook als paarden over de voorstang komen te zitten ofzo, je hoeft maar 1 boutje los te draaien en het probleem is opgelost

Dat heeft onze atec ook (wellicht ook andere merken)
Aan de buitenkant moet je dan een ring losdraaien en dan valt de hele stang naar beneden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:47

Dat wilde ik ook net zeggen, Kawa. Tegenwoordig heeft iedere moderne trailer een oog aan de buitenkant, waar je een pin doorheen kan steken en dan knikkert na een halve slag je stang eruit.
Dat oog doet bij mij trouwens ook dienst als paardvastaanzetter. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:57

Wij hebben dat niet. Vind ik ook niet nodig. Aan de buitenkant maken we zelf twee ringen en een emmer houder.