Niet normaal de wei meer in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niet normaal de wei meer in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:56

Ik weet niet of het niet goed staat hier maar goed....

Als ik mijn paard in de wei zette ging het altijd goed, maar nu gaat hij er steeds vandoor.

Als ik zijn halster los maak wordt hij al druk en zodra ik mijn hand achter zijn oren doe om het halster er af te halen rukt hij het halster uit en gaat er vandoor.

Ik had al geprobeert om een stukje aftezetten zodat hij niet in eens weg kon, ik had het hem wel laten zien van tevoren. Hij sprong er gewoon over heen.

Ik draai het paard wel altijd om zodat hij met zijn hoofd naar het hek staat en niet mij omver kan lopen als hij er vandoor gaat of mij ineens mee sleept.

Hij laat zich wel weer vangen. Heeft iemand een idee om hem normaal de wei in te zetten.

Noukie

Re: Niet normaal de wei meer in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:02

een beetje een 'penny' manier misschien, maar het helpt vaak wel:
tijdelijk wat snoepjes of peentje oid in je zak meenemen. Paard naar de wei brengen, omdraaien (zoals je al doet) en dan laten weten dat je lekkers hebt. Halster af, snoepje geven en weg laten lopen. (of in het begin, omdraaien, snoepje, halster af, snoepje)
Moet je wel een paard hebben dat snoep/been/brood boven gras verkiest natuurlijk, anders werkt het niet Haha!
maar ik heb met een hoop paarden gemerkt dat ze op deze manier wel willen blijven wachten.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:06

Dat probleem had ik ook met mijn paard.Hij bracht mij altijd naar de wei ipv andersom.En als ik er eenmaal was dan kon hij niet wachten tot zijn halster/hoofdstel af was.Nu neem ik gewoon biks mee en onderweg laat ik hem iedere keer stil staan en dan krijgt hij er een paar van,en dus zo ook in de wei en nu blijft hij heel braaf op mij wachten tot ik klaar ben.Hij moet gewoon zijn aandacht bij mij houden en dit werkt heel goed Knipoog

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:39

Ik denk dat snoepjes geven niet zo handig is, dan kun je wel eens verwende ponytjes krijgen. Gewoon als hij gaat rennen draai jij je weer om loopt terug en gaat het weer opnieuw doen.
of je laat je pony een rondje om je draaien en dan ga je weer rustig verder.
Veel geduld hebben met dit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:19

Citaat:
Gewoon als hij gaat rennen draai jij je weer om loopt terug en gaat het weer opnieuw doen.

Haha!

Ben jij zo sterk om ineens 400 kg dat aan de ren gaat om te draaien?
Best knap Knipoog

Dit soort pokke geintjes heb ik vaak met andermans paarden en heeft me al eens een behoorlijk gekneusde vinger opgeleverd.

die snoepjes mogen dan verwend over komen maar als het trucje er eenmaal inzit kun je de snoepjes weglaten of in iedergeval minder vaak geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:48

Ik zal het wel met die snoepjes proberen...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:35

ja, en als je de snoepjes weghaalt dan krijgt hij dat ook door en doet ie het vervolgens gewoon weer hetzelfde.
Als jij je elleboog in zijn hals port dan heb je hem zo om, anders doe je toch een hoofdstel om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:47

Het gaat er om dat zodra ik het halster enz. af wil halen hij zich zelf losmaakt en wegrend, het is een paard van bijna 1.70 dat trek je niet zomaar even terug, om draaien wil wel heel makkelijk en stoppen ook, als ik een halster om heb

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:56

Met mijn paardje van 1.70 heb ik echt wel moeite om hem ff om te draaien en weer terug!Ik had regelmatig de brandblaren op mijn vingers staan,zo snel en hard vloog hij er tussenuit.Nou met die biks vind hij het veel aantrekkelijker om bij mij in de buurt te blijven,en ik gebruik soms het hoofdstel. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:05

Haa ik ken dit, leuk joh zo blij dat hij de wei in mag, zo lekker dat nieuwe gras.

Ik heb mijn paard geleerd door steeds het woord WACHTEN te zeggen dat hij eerst moet wachten. Ik moet wel snel zijn, want hij kan zich nauwelijks beheersen. Als hij los is roep ik hard JA en dan maakt hij een vrolijk sprongetje en gaat er van door. (wel omdraaien). Nu gaat hij wel met opgestoken veren met me mee naar de wei (breng hem nl op de fiets) en in de wei spingt hij zichzelf om en dan zeg ik meteen HO WACHTEN, BRAAF en dan klik losmaken (moet wel reiken hoor) en dan JAAAA en daar gaat hij.

De tijd dat ik aan een steigerende bok hing en mee gesleurd werd is dus nu voorbij, we hebben er een spel van gemaakt. Ik begrijp hem (zijn ongeduld) en hij begrijpt dat ik hem snel ga los maken. (zo lijkt het dus he? Clown )

Echt de moeite waard dit aan te leren, want WACHTEN kan ik nl ook met andere dingen nu gebruiken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 01:02

RT -> VMR

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 07:34

De laatste tip van Russel vind ik wel een goede. Dat 'wachten' gebruik ik ook als ik het halster af doe en ze zelf de box inlopen. Dan willen ze ook nog wel is ongeduldig zijn als er bix in de voerbak ligt ofzo.