"alles over oudjes" onderwerp...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

"alles over oudjes" onderwerp...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 07:19

vinden jullie ook niet dat het lijkt alsof een oud paard ( nou heb ik het over mijn eigen paard ) een dikkere wintervacht krijgt en er gewoon ook langer over doet om te verharen?
Die van mij is 20 en heb haar al vanaf geboorte. Nu krijgt ze elk jaar een dikke vacht, maar dit jaar was het zo extreem.
Zo lang dat er steeds klitten in kwamen en nu ze aan het verharen is heeft ze stukken die weg zijn en een nette zomer vacht door komt, maar ook stukken waar haar wintervacht gewoon nog hardstikke stevig vast zit. Plekjes van een paar cm maar...
Dit is dus een foto van mevrouw een kleine twee maanden geleden...

[url]
" class="postlink">http://Afbeelding[url]
Afbeelding[url]

hoewel ik wel poetste, maar er kwam gewoon niets uit, niets liet in het begin los... Nu ziet ze er wel weer stukke beter uit, geen klitten meer, maar rare plukjes hier en daar...
Wie kent dit?

Colandro

Re: "alles over oudjes" onderwerp...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:49

hey

ik heb ook een oudje!

zit ook dik in de vacht ja..

twis is 25 jaartjes oud..

foto's volgen nog

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:29

Jup dat is bij Nordwind ook zo. Hij wordt echt een wollig beertje wat vrij vervelend is met rijden en hij heeft het meeste winterhaar nu wel weg, maar hij is al weken/maanden bezig en nog steeds nietklaar. Heel veel poetsen enzo helpt wel maar er blijft toch nog altijd flink wat zitten. Ik scheer hem niet omdat ik meestal altijd winterstop inlastte, ik moet 20 minuten stappen tot aan een binnenbak en met sneeuw en alles kon ik vaak niet rijden. Van de winter ga ik hem misschien wel deels scheren omdat ik deze winter wel gewoon doorrijdt. Maar vroeger werd hij ook geschoren en sindsdien verhaart hij nog slechter, ben net blij dat hij nu na een aantal winters toch wel goed verhaard. Maargoed, dat zien we wel weer.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:43

Ja mijn pony zag er 2 maanden geleden ook zo uit. Alleen heb ik een schimmel. Die zag eruit als een ijsbeer die door -40 graden liep. Nu heeft hij gedeeltelijk al een beetje zomervacht maar ik zie het er niet van komen dat hij zijn mooie zomervacht krijgt dus als de tempratuur omhoog gaat dan ga ik hem scheren.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:06

Die van mij heeft er ook last van. Het lijkt wel of de wintervacht steeds dikker en langer wordt, en het verharen steeds langzamer gaat. Meestal ging het gelijk op met de andere paarden, de laatste jaren blijft ze achter. Ze zit nu nog half in d'r wintervacht, terwijl de anderen er al uit zijn.
Ik geef wat extra bij wat het verharen stimuleert, maar het blijft moeizaam.
Vandaag maar weer even een extra goeie poetsbeurt Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:09

toen mijn oude paardje nog leefde,deed ik hem altijd scheren...

het kostte hem zoveel moeite om uit zijn wintervacht te komen,dat hij erg afviel in die periode,toen ik hem had geschoren was dat over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:24

hier nog een, alhoewel ze niet van mij is, maar van de mensen waar mijn pony in pension staat..
paard is 29 en heeft de ziekte van cushing, vandaar dat lange haar.

ik had er een apart topic over geopend. omdat ze slecht door het verharen heenkwam, alle vacht ging klitten en werd heel lelijk.

zie hier:
viewtopic.php?f=3&p=8134404

vorige week hebben de eigenaresse en ik d'r samen helemaal geschoren, en nu ziet ze er weer tiptop uit!

je kunt echt merken dat ze zich een stuk beter voelt, verzorgstertje wat e rsoms nog op rijd vertelde van de week dat ze zooo druk en gek was op buitenrit hahahahaa .
scheren is dus absoluut een aanrader!

Afbeelding

voor t scheren.
afgelopen jaar heeft ze geen deken op gehad in de winter vanwege ene ander paardje dat steeds onze dekens sloopten, maar dit jaar krijgt ze op tijd eentje op zodat ze een minder lange vacht krijgt.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:11

Ken ik! De pony (34 jaar) van mijn schoonzus heeft net zo'n lange witte! vacht als die van jou. Iedere poetsbeurt kwam er een emmer haar af. Dit jaar zijn er al enkele dagen geweest dat het echt warm was en dat je zag dat ze eronder leed. En als het regende (mevrouw heeft een grote schuilstal hoor) bleef ze gewoon in de regen staan waardoor haar vacht kletsnat werd en het dagen duurde vooraleer ze compleet droog was. We hebben haar dan ook 2 weken geleden geschoren. Deze beslissing hebben we genomen omdat het niet om aan te zien was. Ook vanwege het feit dat verharen veel energie vraagt van zo'n oude pony en ze enorm schuurde waardoor ze zelfs wondjes kreeg. Dit komt omdat je met je borstel gewoon niet meer tot op de huid kan borstelen waardoor daar zand, zweet, vuil opstapelt Supplementen (lijnzaad) in het voer hielpen niet goed, of te traag. Nu staat ze met een deken op de wei en wanneer de warme dagen eraan komen gaat het deken eraf. Ze heeft er aanzienlijk deugd van dat het haar eraf is. Haar huid was bedekt met een laag huidschilfers (logisch) die niet wegkonden door de dikke vacht dat dus enorm veel jeuk veroorzaakte. Ze genoot gewoon zo hard van deze scheerbeurt dat ze er bijna van omviel. Dus echt aan te raden om je paard te scheren!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:27

Ja, het is een normaal verschijnsel bij oude paarden. Scheren als het erg warm wordt en biotine voeren...

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:51

Jep bij het oudje wat bij mijn paard op stal staat ook .. Maarja na een tijdje komt het toch goed:P

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:46

Wat een teddybeer!
Dit is mijn oudje (binnen twee weken 23) in haar winterpelsje
Afbeelding

Valt best mee, toch? Maar goed, als Arab zijnde heeft ze sowieso erg fijne haartjes en ze heeft met twee dikke jassen om gelopen...

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:42

njord is 20, hij is nu redelijk uit zijjn vacht. ik zal binnenkort wat fotos plaatsen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 17:51

Mijn verzorgpaard is 24 jaar geworden, en heeft heel de winter zonder deken, overdag op het land, en 's nachts in de wei gestaan..
Eerst, nog helemaal in de wintervacht:
Afbeelding
en 2 weken later
Afbeelding
Kortom, bij Ensis valt het reuze mee!(gelukkig)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:23

Zo zag Mupske (25) er 2 weken geleden uit:
Afbeelding

Afbeelding

In de winter dacht ik altijd dat ze te dik was. Maar nou zonder zomervacht, ziet ze er perfect uit. Onder haar buik hinh gewoon 15cm! haar. Nou hangen er onder de buik nog een paar plukken en op haar kont ook nog. Doordat Mup in de winter altijd donkerder is, zie je het verschil van vacht altijd super goed. Kortom ze ziet er dan niet uit Haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:44

Naaltje schreef:
Mijn verzorgpaard is 24 jaar geworden, en heeft heel de winter zonder deken, overdag op het land, en 's nachts in de STALgestaan..
Eerst, nog helemaal in de wintervacht:
Afbeelding
en 2 weken later
Afbeelding
Kortom, bij Ensis valt het reuze mee!(gelukkig)

[edit] domme typfout gemaakt Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:51

Orlanda (zo'n 24 a 26 jaar) doet ook lang over het verharen is er zat een behoorlijke wintervacht op. Dit terwijl ze in de winter wel met deken staat (die steeds dikker wordt als het kouder wordt).

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:22

nu ziet twister er wel beter uit dan eerst

Afbeelding
is twister met vriendin van mij er op..

ziet er nog wel goed uit in haar vacht vergeleken met sommige andere ''oudjes'' Haha!

ze heeft vorige week een licht begin van koliek gehad.. (ik was er toen niet was een paar dagen bij familie) toen heeft me vriendin (die hier op de foto zit) de DA gebeld en nu gaat alles weer beter..maar we kunnen niet meer op haar rijden

maar sinds die tijd is ze echt heel veel afgevallen!

rijden jullie nog op jullie ''oudjes'' ??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:06

Op Ensis kan niet meer gereden worden, ze heeft arthrose in beide voorbenen... Ik stap er 2 of 3 keer per week eventjes mee, en verder staat ze zoveel mogelijk (nu dag en nacht) in de wei

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:38

Memuska schreef:
Wat een teddybeer!
Dit is mijn oudje (binnen twee weken 23) in haar winterpelsje
Afbeelding

Valt best mee, toch? Maar goed, als Arab zijnde heeft ze sowieso erg fijne haartjes en ze heeft met twee dikke jassen om gelopen...

wat ziet ze er nog prachtig uit Haha!

Trouwens voor alle oude paarden bezitters, lekke blijven rijden op die bejaarden als hun gezondheid dat nog toelaat want daardoor blijven ze lekker soepel, en doordat ze zweten gaat het verharen ook een heel stuk sneller Lachen

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:11

Mijn paard is 20 maar is goed uit zijn haren.
In de winter zit hij er dik in maar tot nu toe is het er ook weer zo af,
en daarbij heeft hij gelukkig nog steeds een mooi glimmend velletje.

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:21

Hier nog even een foto'tje van twee weken geleden

Afbeelding

Dat op zijn neus zijn hechtingen, hij had daar een bot wond omdat hij in zijn stal ergens is aan blijven hangen.
Dat is nu al genezen gelukkig.

loyalty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:28

heey mijn verzorgfjordje is gister 23 geworden hier een foto Tong uitsteken
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:59

op tella( het oudje bij mij)
word nog wel gereden, buitenritjes en af en toe in de bak.
ze vind het heerlijk!

oortjes naar voren en overal van schrikken hahaha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:02

Mupske rijd ik niet meer. Vooral omdat ik te groot voor haar ben. Op zaterdag rijden er wel vaak 2 meisjes op haar. Beetje stappen en draven. Af en toe een kleine buitenrit om even heerlijk te crossen.
Verder staat ze 24/7 met haar maatje op de wei.

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:27

Victoria (23) komt vrij goed door d'r haar. Ze heeft van de winter wel een deken op gehad, maar ondanks dat had ze een behoorlijk pak haar. Op sommige plekken (hals en schouder) is ze vrijwel door d'r haar heen, maar op d'r buik en achterhand zit nog wel wat haar. 's Nachts staat ze binnen, overdag in de paddock. In de zomer staat ze daar 24/7. Verder voer ik d'r niks extra's, alleen biks, haver en lucerne.