tessie1985 schreef:hey allemaal
ik het het ook hier op vrm neer omdat ik op rassenpraat geen antwoord krijg
ik heb sinskort een hele leuke dravers merrie gekocht
ze leert ontzettend snel ze is 2 maanden onder het zadel en kan al galopperen en verzameld draven!
ze is gisteren 4 jaar geworden en heeft stamboek papieren er staat type general november
vader holliday snow
moeder sierra kosmos
zegt dat iemand wat??
mijn vraag is eigenlijk hoeveel zou mijn merrie waard zijn??
ik ga haar niet verkopen hoor ze blijft lekker bij mij
oh ja ze is 1,60 hoog en donkerbruin van kleur ze heeft geen stalgebreken en is altijd heel erg braaf heeft nog nooit gebokt enzo
ik wil graag weten hoeveel ze ongeveer waard zou zijn omdat ik veel werk in haar heb zitten en het zou leuk zijn als ze in waarden stijgt heel veel mensen hebben commentaar van waarom heb je nou een draver gekocht?? nou heel simpel ik doe liever moeite en dan veel bereiken dan dat ik een z2 dressuur paard zou kopen en alles zou winnen en er niks voor hoeven te doen
ik denk mensen met dravers die weten wat voor super paarden het zijn!!!
ps vandaag heeft ze vrijgesprongen en dat zag er veel belovend uit!

Een ex-draver wordt nooit een GP-paard maar daarmee vertel ik je niets nieuws. Je wilt weten wat je paard waard is. Tja, voor een ex-draver moet je blij zijn als je 1000-1500 voor kunt krijgen. Ongeacht wat voor niveau het loopt.
Ik heb kort geleden iets gelezen over een ex-draver die M1 loopt maar dergelijke paarden zijn zeldzaam. Feit blijft dat een draver gefokt is om snel linksom te kunnen rennen. Een ex-draver heeft vaak als jong paard gekoerst maar is niet goed genoeg gebleken en van de baan gehaald. Mijn bezwaar is dat ze te jong al vrij intensief zijn gebruikt en dat de achterhand niet gebouwd is op verzameling en ondertreden.
Niet om je hoop meteen weer tot de grond af te breken maar ga er maar niet vanuit dat je paardje als 4-jarige nu al verzameld kan draven. Dat kan bv. een KWPN-er niet eens op die leeftijd tenzij er een ruiter op zit die van behoorlijk goede huize komt. Op die leeftijd moet je dergelijke dingen niet van een paard vragen. Je moet tevreden zijn met een nageeflijk, mooi voorwaarts en op eigen benen lopend paard. Nu weet ik natuurlijk niet van wat voor goede huize jij komt maar als ik naar het gros ruiters kijk die van goede huize komt, die kopen geen ex-draver.
Een van mijn vriendinnen heeft ook een ex-draver (haar tweede zelfs) en die raakt er ook maar niet over uitgepraat hoe geweldig het die is. Feit blijft dat dravers niet gefokt zijn als dressuurpaard en dat ze er langer over doen dan een dressuurgefokt paard om correct te kunnen lopen.
Let wel: ik wil benadrukken dat ik niet anti-draver ben
(alhoewel ik er zelf in eerste instantie niet een zou willen hebben) maar ik wil je behoeden voor teleurstelling. Zelf heb ik een KWPN-er van 1.60m die aardig kan lopen en behoorlijk kan springen. Ik hoor van diverse kanten dat ik in m'n handen moet wrijven met zo'n paard. Maar zolang er geen Z-dressuur en Z-springen achter haar naam staat is ze geen spreekwoordelijke stuiver waard. Reken je dus niet rijk in de zin van euro's. Reken je rijk met het feit dat jij een heel leuk paardje hebt, waarmee je heel leuk kunt rijden.