Ruin heeft merrie echt gedekt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huisvrouw

Ruin heeft merrie echt gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:28

Hallo mensen....ik heb even jullie raad nodig!

Vandaag hoorde ik dat een ruin mijn merrie heeft gedekt in het land. Ik heb weleens vaker gezien dat ruinen 'springen' maar nog nooit gehoord dat ze daadwerkelijk de daad doen!
Ik weet niet zo goed of ik er gewoon maar om moet lachen of dat ik het eigenlijk niet leuk moet vinden. Ik vraag me namelijk af of er in zulke gevallen infectiegevaren/schijndrachtigheid etc. etc. tot gevolg kunnen hebben.
Is het trouwens normaal dat een gewone ruin dit doet? Ik heb mijn vraagtekens erbij.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij hier iets over vertellen?

Miko

Re: Ruin heeft merrie echt gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:30

Ik weet er niet heel veel van, maar ik zal je vertellen wat ik wel weet Lachen:

Bij ons op de manege komt het ook wel eens voor dat bepaalde ruinen nog dekken, dus volgens mij is het wel normaal. Ik heb nog nooit gehoord dat een merrie een infectie of zoiets opliep, wel rugklachten vanwege de voorbenen die op de rug klappen...

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:31

Ik heb dit een aantal jaren geleden ook meegemaakt toen ik nog op een pensionstal stond. Daar stond ook een ruin die de merries echt dekte. Verder was hij ook erg dominant tegenover de andere ruinen. Ik heb verder nooit gezien dat de merries er iets aan over hielden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:34

Hoe lang is het geleden dat de ruin is geruind? Anders kunnen er nog veulentjes van komen (zeker een half jaar na ruinen)
Voor de rest komt het weleens voor dat ruinen tot de daad overgaan. Mocht je ooit je merrie eens willen laten dekken zou ik dan wel laten controleren of ze schoon is.
Persoonlijk zou ik mijn merrie trouwens niet bij die ruin op het land willen hebben, maar je hebt het nu eenmaal niet voor het uitzoeken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:35

het is dus idd niet goed,door het gewicht van de ruin kan de merrie rugklachten oplopen,en op den duur kan(hoeft dus niet altijd!) je merrie onvruchtbaar worden.. wij hadden ook zo'n ruin in het land,zie foto:let op de piemel van de ruin..klinkt raar,maar dan zie je dat ie hem er echt in gaat stoppen.. Bloos ,ze 'doen' het dus wel degelijk!!!
Afbeelding

we hebben het opgelost door een aparte merrie en een aparte ruinen kudde te maken..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:37

Ik heb juist nog nooit ruinen zien springen zonder echt de daad (proberen) te doen. Ik heb nog nooit gehoord dat er schijndracht uit voort kan komen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:42

Hier ook een ruin die nog steeds 'zijn' merries dekt! Er is wel veel infectiegevaar bij zo'n dekking, dus hoop dat de eigenaar het zaakje regelmatig schoon gehouden heeft! Schijnzwangerschap komt niet zo heel vaak voor volgens mij....
Ik heb mijn merrie uit het land gehaald, omdat de hengst er contant op zat....arme dier ligt helemaal open en ze moet nog langer mee! In de weide waar ze nu staat staat ook veel meer gras en zijn de paarden wat rustiger, dus het heeft ook nog wat goeds gebracht *wink*

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:43

Ze 'deden' het vandaag dus ook echt! Ik denk dat de ruin al een tijd geleden gecastreerd is aangezien hij nu 17 is. Maar Cassidy, ik ga het toch navragen.....
Ik heb echt mijn twijfels hierover en ik heb het niet voor het uitzoeken....dat klopt maar kan het uiteraard aankaarten maar dan moet ik wel met goede argumenten komen...vandaar mijn vraag hier.
Wat betreft het schoonmaken.....ik heb het de eigenaresse nog niet zien doen! Brrr....moet niet denken aan infecties! En wie gaat dat dan weer betalen?

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:46

ligt eraan wat de afspraken hierover zijn...waarschijnlijk risico op eigen rekening.....hier trouwens nog geen klachten gehad over infecties, meestal krijg je het pas op je blaadje als je bijvoorbeeld je merrie laat dekken en dat niet zo wil lukken en het blijkt een infectie te hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:50

Weet je wel zeker dat het ook echt een ruin is? En niet een ruin met nog ergens een bal in z'n buik of zo? Zal wel niet want danzou waarschijnlijk ook wel ander hengstengedrag vertonen.

Ik zou het niet zo'n prettig idee vinden als zo "springbok" bij mijn merrie liep. Een blessure/verwonding is zo opgelopen met zulke fratsen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:56

Mijn ruin dekte mijn merrie ook regelmatig. Inmiddels is hij verkocht maar ik heb er eigenlijk nooit wat aan gedaan en ook nooit last van gehad..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:35

bij ons in de kudden lopen de merries bij de ruinen en het gebeurt regelmatig dat een ruin op een merrie springt...en dat is er niet 1, maar dat zijn er wel meerdere die dat wel eens doen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:37

Quentin doet het ook, ook er echt in dus ja!!

hij is tot ruim 4 jaar hengst geweest, geckeckt op klophegst zijn, niets aan de hand, meneer heeft alleen zo zn behoeftes Schijnheilig

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:56

ja zulkse ruinen zijn er echt
heb er zelf een gehad vanaf veulen en met een jaar was die al gecastreerd omdat die tussen merrie moest lopen en uiteindelijk was het geen handhaven meer en is die erom verkocht

heb toen gezegd ,ik wil nooit weer een ruin tussen mijn dames

de merrie loopt dezelfde risico's als bij natuurlijk dekken
denkende aan infecties ,verwondingen van schoppen en bijtplekken in de nek eventueel
en geeft vaak onrust in een groep omdat meneer de dames ook nog vaak opdrijft en bij zich wil houden zoals een hengst doet met zijn kudde
als zware ruin is ,het klappen op de rug is ook vervelend

trouwens ook de ruin loopt risico's
denkende aan merries met hoefijzers achter bv

misschien een goed idee om door te praten en de ruin apart te kunnen laten zetten maar bij pensioenstallingen is dat soms moeilijk

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:40

Mijn shet deed het ook en die kreeg dus een soa.. Elke dag zalf erop smeren, was echt een drama, vooral omdat ik er bijna niet bij mocht komen..

Later had ik een lease paard die deed dat ook en die loosde ook echt sperma.. Die deed het ook dagelijks en besprong alle hengstige merries!

Er is er nooit 1 zwanger geraakt of ziek geworden hoor en hij zelf ook niet..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 00:10

Mijn vzpaard(ruin)staat ook elke dag(in normale omstandigheden,nu gaat dat even niet ivm zijn blessure)met 2merries in de paddock
Voorlopig gaat het
Nog nooit problemen gehad met meneer zijn behoeftes Clown
Maar idd,ben ik er niet zo voor
Ivm met de bovengenoemde mogelijke gevolgen

Bolke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 05:53

miesie schreef:
Later had ik een lease paard die deed dat ook en die loosde ook echt sperma.. Die deed het ook dagelijks en besprong alle hengstige merries!

Een ruin heeft geen ballen meer, ze kunnen dan dus ook geen sperma meer produceren. Was je leasepaard geen klophengst?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:22

mijn ruin doet het ook,vroeger stonden ze met zijn allen op een grote wei,en daar dektte hij echt alles wat los en vast zat

nog nooit ontstekingen gezien of id bij de merries,wat wel vervelend was waren de bijtplkken in de halzen en doordat hij ijzers had ,kregen een aantal van die meries van die onthaarde ruggen.

nu staat hij appart en kan hij niet meer dekken,ik heb hem hier 1 keer bij een merrie gezet,die nogal hitsig was,nou hij kon zijn lol op..
wat ik eens hoorde is het zo,dat doordat een ruin niet klaarkomt,blijft hij dus maar doorgaan met dekken,een hengst in het algemeen dekt 1x en komt klaar,hij zal op een later tijdstip wel nog een keer dekken,maar ruinen blijven aan de gang gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:25

Bolke schreef:
miesie schreef:

Een ruin heeft geen ballen meer, ze kunnen dan dus ook geen sperma meer produceren. Was je leasepaard geen klophengst?

Sperma niet, maar vocht wel

Het bestaat idd.
Nadeel is dat de merrie niet drachtig raakt en elke keer bij hengstigheid gedekt word.
En dat is dan ook niet echt fijn voor de merrie, want zo zachtzinnig gaat het meestal niet.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:24

meestal vinden die merries het wel fijn, maar als eigenaar ben je minder blij ...

Het gaat niet echt zachtzinnig vaak en sommige zijn zo wild dat ze de rug van je merrie flink kunnen blesseren. Infectiegevaar is er ook altijd. Ik zou het niet willen...

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:14

Mijn merrie vond het ook helemaal geweldig! Gelukkig heeft de ruin geen ijzers maar mijn merrie dus wel! Ik vind het na deze ene keer wel genoeg eigenlijk ook om het volgende.
Mijn merrie is vreselijk aan het moederen over 2 shetlanders in het weiland. Ook is ze op deze stal ineens weer hengstig geworden terwijl ik dat eerder nooit zo heftig heb gezien. Ze wil dus naar mijn idee, gewoon een veulen maar ik vind dat niet zo'n goed plan omdat ze nu 14 is en nog nooit geveulend heeft. Daarbij komt dat er hier in NL geen geschikte hengsten te vinden zijn omdat het hier een zeldzaam ras is en ze in Zweden (waar het ras vandaan komt) alleen natuurlijk dekkingen doen. Al met al vrees ik dat ze zich bij elke hengstigheid zal laten dekken door die ruin wat geen natuurlijk proces is. Ze raakt er namelijk niet drachtig van! (als er niet stiekem een bal verstopt zit natuurlijk)
Als er wel stiekem een bal verstopt zit dan zijn de rapen gaar want ik wil geen veulen van haar en al helemaal niet van die ruin!!!

ezzybezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:33

Bij mijn merrie, is het van de week ook gebeurd.
Ik ben hier absoluut niet blij mee, doordat de ruin hoefijzers heeft, ligt haar rug open met een flinke snee en ik kan voorlopig ook niet rijden want daar ligt ze ook al open.

Maar dit laat ik in ieder geval niet meer gebeuren!!! Boos!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:54

als er kans is dat bij ruinen infectie's kunnen komen is dat dan ook niet bij hengsten zo??

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 16:29

wemkelover schreef:
als er kans is dat bij ruinen infectie's kunnen komen is dat dan ook niet bij hengsten zo??

dat denk ik wel maar ik neem aan dat fokkers die het volgens natuurlijk dekken regelen....wel hier rekening mee houden en penis regelmatig reinigen? Geen idee eigenlijk hoe ze dat doen en of ze dat doen. Ik denk dat er vooral bij merries infecties kunnen ontstaan.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 16:35

er zijn zo vaak ruinen op lotte gesprongen in de wei.
ze heeft er nog nooit wat aan over gehouden.
lotte wilt ook echt die duwt haar kont onder een ruin zn neus Tong uitsteken